Gründeruka - Programfaguavhengig opplegg

Kort beskrivelse

Dette undervisningsopplegget er tverrfaglig for alle fellesfag og programfag på Service og Samferdsel:

Hvilken produktidé kan være aktuell for butikk med skoleungdom som målgruppe, evt. skolens egen butikk? I dette tverrfaglige prosjektet skal elevene arbeide som gründere og konkurrere om den beste produktidéen. Alle klassens fag skal på en eller annen måte innlemmes i prosjektet. Underveis i prosjektet skal elevene føre skriftlig logg. Resultatet av prosjektarbeidet skal presenteres på dag 3 for en jury. Presentasjonen skal være på maks 5 minutter og inneholde en 60 sekunders engelsk reklamesnutt (makstid). Resten av presentasjonen kan være på norsk.

Det gis premie til beste besvarelse (presentasjon, produktidé, forarbeid etc.). Juryen består av skolens ledelse (rektor), faglærere (ikke mentor) og en butikkmedarbeider.

Opplegget er i tråd med Læringsplakaten:Skolen og lærebedriften skal:gi alle elever og lærlinger/lærekandidater like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre (Oppl.l. § 1-2 og kap. 5, og læreplanverkets generelle del)

stimulere elevenes og lærlingenes/lærekandidatenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet (Oppl.l. § 1-2 og læreplanverkets generelle del)

stimulere elevene og lærlingene/lærekandidatene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning (Oppl.l. § 1-2 og læreplanverkets generelle del)

Kompetansemål

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • tolke og bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon

Skriftlig kommunikasjon

  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier

Kultur, samfunn og litteratur

  • fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette

Matematikk

Tal og algebra

  • gjere overslag over svar, rekne praktiske oppgåver, med og utan digitale verktøy, presentere resultata og vurdere kor rimelege dei er.
  • tolke bearbeide, vurdere og diskutere det matematiske innhaldet i skriftlege, munnlege og grafiske framstillingar.

Norsk

Muntlig kommunikasjon

  • kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksformer og bruke ulike digitale verktøy i presentasjoner.

Skriftlig kommunikasjon

  • skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram, etter mønster av ulike eksempeltekster.
  • tilpasse språk og uttrykksmåter til ulike skrivesituasjoner i skole, samfunn og arbeidsliv.

Vg1 service og samferdsel

Planlegging

  • vurdere faktorer som har betydning for prisfastsettelse og beregne pris på produkter og tjenester
  • vurdere kundegrunnlaget for en enkelt forretningsidé som består av hoved- og tilleggsleveranser
  • utarbeide en enkel forretningsplan i forbindelse med bedriftsetablering

Kommunikasjon og service

  • bruke relevante digitale verktøy til kommunikasjon og utarbeidelse av tekster
  • lage og framføre presentasjoner ved bruk av digitale verktøy
  • opptre i samsvar med etiske normer ved utøvelse av handel og leveranser av tjenester og produkter

Drift og oppfølging

  • føre og avslutte enkle regnskap for små virksomheter og påpeke avvik mellom budsjett og regnskap
  • bruke relevante digitale verktøy til systematisering og bearbeiding av tallmateriale

Vg2 salg, service og sikkerhet

Markedsføring og salg

  • gjøre rede for produktutviklingsprosesser og produkters livssyklus, og bruk av ulike konkurransemidler i salg av varer og tjenester
  • foreslå tiltak i det fysiske ytre og indre salgsmiljøet som fremmer profilering og salg av varer og tjenester
  • vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg

Sikkerhet

  • bruke relevant regelverk og opptre i samsvar med etiske normer i utøvelse av sikkerhetsarbeid

Økonomi og administrasjon

  • bruke digitale redskaper i økonomi, sentrale administrative arbeidsprosesser og kontorfunksjoner - beregne pris på varer og tjenester til forbruker-, bedrifts- og institusjonsmarkedet

Læringsmål 

Elevene skal:

  • vise evne til kreativitet i løsningen av en tverrfaglig oppgave
  • vise evne til refleksjon når de begrunner valget av en produktidé
  • vise evne til å jobbe i team
  • kunne skrive logg

Refleksjon og vurdering

Gruppens begrunnelse for valg av produkt (refleksjon) vektlegges av juryen.

I vurderingen av presentasjonen vil gruppens kreativitet bli særlig vektlagt. Med kreativitet menes i denne sammenheng å kunne vise tverrfaglighet i besvarelsen, ved hjelp av aktiv bruk av læreplanplanmål.

Det finnes ellers ingen mal på hva som bør/må være med i en slik besvarelse. 

Aktuelle momenter kan være:

  • ferdigstillelse av prototype
  • skisser
  • kort forretningsplan
  • markedsundersøkelse
  • finansieringsplan
  • priskalkyler
  • brosjyre på norsk/engelsk
  • annonse
  • flyers
  • annet reklamemateriell
  • språk (engelsk og norsk)
  • samfunnsansvar
  • etikk
  • audio
  • video
  • budskap
  • kommunikasjon
  • miljø,
  • sikkerhet

Måloppnåelse i det enkelte fag blir målt gjennom prøver i de ulike fagene.

Ressurser

Nettstedet Learn English Today:

Nedlastinger:

Forberedelser

  • Lærere som kjenner elevene godt, deler alle elevene inn i grupper på 4-5 elever på tvers av de to trinnene. Sosiale hensyn og faglig nivå blir lagt til grunn for gruppeinndelingen. Nivåblanding (ikke nivådifferensiering) er utgangspunktet.
  • Hver gruppe får sin mentor (lærer).
  • Kopiering av skjema for loggføring (se Ressurser)

Plan for opplegget

  • Som forberedende aktivitet arbeider elevene i to engelsktimer med å lære nytt vokabular knyttet til Business English (money vocabulary - marketing and sales vocabulary).
  • Elevene skriver ned de ordene de mener er nyttige å lære for prosjektet og oversetter de utvalgte glosene til norsk.

Plan for prosjektet

Dag 1

Kl 0815 Oppmøte i klasserom

Klassevis gjennomgang av teamarbeid – og kreative prosesser – utdeling av grupper med mentorer

Kl 0900 Kick-off Ekstern innleder fra Innovasjonsbedrift om gründervirksomhet

Kl 1000 Utdeling av konkurransegrunnlaget

Kl 1515 Levere logg til mentor + samtale om dagens forløp

Dag 2

Kl 1000 Oppmøte sammen med gruppen – annet MÅ avtales med mentor!!

Kl 1515 Levere logg til mentor + samtale om dagens forløp

Dag 3

Kl 0815 Oppmøte sammen med gruppen – annet MÅ avtales med mentor!

Kl 1300 Presentasjon for jury – rekkefølgen blir offentliggjort kl 1250 samme dag!

Kommentarer

  • Evalueringskommentar fra en av elevene:
    “When it comes to the actual outcome of this project, I feel I gained a lot of insight into business life. The pressure of a dead-line really made us feel like it was important, like it was real somehow.” (Student 17)

Utarbeidelse av opplegg

Ragnhild Moe, Frode Aarlott og Astrid Myskja, Charlottenlund vgs., Trondheim

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06