The Horse Dentist Is Coming!

Bakgrunn for oppgaven var en virkelighetsnær kommunikasjonssituasjon: et besøk av den engelske hestetannlegen.

Bilde kjøpt fra Dreamstime

Kort beskrivelse

Tanken var å forberede elevene for dette besøket ved å gi dem faglig spesifikt ordforråd før møtet med hestetannlegen, slik at opplegget i første rekke øver ordinnlæring og lytting. Det følger med lenker til fagplansjer og en egen liste over "hestevokabular". 

Det gis også forslag til oppgaver elevene kan gjøre etter at besøket er over (se Oppfølging)

Opplegget kan knyttes til Læreplanverket for Kunnskapsløftet – Prinsipper for opplæringen, der det står at opplæringen skal fremme kulturforståelse. Det står også at elevene skal få møte utfordringer de kan strekke seg mot, og som de kan mestre på egen hånd eller sammen med andre.

Opplegget kan og knyttes til formålet med programfaget der det står: Programfagene skal legge til rette for at eleven skal opparbeide forståelse for det særegne knyttet til hesterelaterte aktiviteter og det å ha ansvar for dyr, med de krav det stiller til etikk, sikkerhet og miljø.

Kompetansemål

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • lytte til og forstå sosiale og geografiske varianter av engelsk fra autentiske situasjoner
  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

Vg2 Heste- og hovslagerfag

Hest og hestehold

  • utføre daglig stell av hest og ivareta dyrevelferd basert på hestens naturlige behov, rase, alder og egenskaper
  • gjøre rede for hestens anatomi og fysiologi 

Læringsmål

Elevene skal

  • kunne forstå muntlig engelsk om stell av hest
  • kunne bruke relevant vokabular i samtale om hester med en ukjent engelskmann
  • erfare å knytte engelskfaget til en virkelighetsnær kommunikasjonssituasjon

Refleksjon og vurdering

Elevene bør bruke arkene for å sjekke eventuelle ord de ikke forstår, når de lytter til og snakker med tannlegen. Dette arket er ikke ment å bli brukt til vurdering av elevene, men som en forberedelse til å kommunisere med tannlegen, som i dette tilfellet var engelskspråklig. Dette ga en realistisk kommunikasjonssituasjon.

Ressurser

Nettsider

Nedlastinger

Forberedelser

Læreren

  • «klipp og lim» bildene som lenkene fører til inn i det vedlagte arbeidsarket
  • laste oppgaven opp i læringsplattformen eller kopiere opp til elevene
  •  eventuelt klippe opp ordlistene

Plan for opplegget

  • Elevene presenteres for arbeidsarket og illustrasjonene der. Lærer leser gjennom vokabularet sammen med elevene slik at elevene får høre hvordan ordene uttales, og forklarer diagrammer.
  • En enkel ordtreningsoppgave kan være å lage lapper med de engelske ordene, et ord eller et problem på hver lapp, legge disse opp ned og la elever i par eller mindre grupper trekke en lapp og så forklare til de andre på engelsk betydningen av ordet - uten å si selve ordet! De andre elevene skal så gjette hvilket ord som forklares. Som støtte kan eventuelt illustrasjonen av hestekjeven og hestens kroppsdeler vises i stort format på lerret .
  • Elevene bør ta arbeidsarkene med til hestetimene når den engelske hestetannlegen kommer.

Oppfølging

  • En fin oppgave å gjøre med elevene etterpå er å be dem skrive en tekst der de bruker de nye ordene de har lært til å beskrive hva den engelske hestetannlegen lærte dem, hvilke behandlinger tannlegen utførte med deres hester, ved hjelp av noen av de nye ordene.
  • Oppgaven kan også være et pararbeid der de skriver ned et tenkt intervju der den ene har rollen som intervjuer og den andre er hestetannlegen som svarer på spørsmål om hestetannpleie. Denne oppgaven kan også gjøres muntlig med opptak av tenkt samtale.

Kommentarer

  • Dette opplegget ble brukt da elevene fikk besøk av den engelske hestetannlegen og elevene fikk derfor muligheten til å øve engelsk ordforråd med en morsmålsbruker.

Utarbeidelse av opplegg

Ginny Hammond, Mo og Jølster videregående skole.

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

 

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06