Endurance Riding

I dette opplegget øves elevenes evne til å lytte for å forstå informasjon om et faglig emne på engelsk.

Bildet: Endurance riding, license free picture of Haras nationaux. Wikimedia Commons.

Kort beskrivelse

En informasjonsfilm om Endurance Riding (utholdenhetsriding) er utgangspunktet for læringsaktivitetene. Elevene skal arbeide med oppgaver i et vedlagt arbeidsark. Opplegget øver også muntlig produksjon, og i noen grad, også skriftlige ferdigheter.

Det gis forslag til hvordan opplegget kan inngå i en større sammenheng, f. eks. som forberedelse til å lese en litterær tekst.

Kompetansemål

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Kultur, samfunn og litteratur

  • drøfte sosiale og kulturelle forhold, samfunnsforhold og verdier i flere engelskspråklige land

Vg2 Heste- og hovslagerfag

Hest og hestehold

  • Beskrive ulike treningsformer og forklare hvordan de påvirker hesten

Læringsmål

Elevene skal:

  • forstå muntlig engelsk og kunne diskutere det aktuelle emnet etterpå.
  • skrive svar til spørsmål om det som blir sagt.
  • lære om et yrkesfaglig emne: sporten «endurance riding».

Ressurser

Forberedelser

Læreren

  • sjekke at lenka til videoen fungerer
  • ev. laste opp lenka i læringsplattformen
  • laste opp eller kopiere opp oppgaver

Plan/læringsaktiviteter

  1. Lærer og elever samtaler i 5-10 minutt om hva de allerede vet om emnet.
  2. Elever leser gjennom spørsmålene på Work sheet for å forberede seg på innholdet i videoen.
  3. Elevene ser filmen An Introduction to Endurance Riding (ca 8 minutter) mens de tenker på spørsmålene. Filmen kan spilles på nytt før elevene besvarer spørsmålene skriftlig.
  4. Elever arbeider i par og utveksler informasjon før gjennomgang i klassen.

ELLER: Lærer går gjennom spørsmål - spør forskjellige elever om svar. Elever korrigerer sine egne svar.

  1. Åpen diskusjon (i ca. 5-10 minutter) om deres egne oppfatninger av sporten; Har noen vært med på dette eller ønsker de å være det? Utvid spørsmål 9 på arbeidsarket "How many disciplines are there in the FEI (The Fédération Equestre Internationale)?" med: Kan de si hva disse andre disiplinene er?

Se under Oppfølging for hvordan man kan arbeide videre med stoffet. 

Refleksjon og vurdering

  • Læreren kan vurdere den muntlige aktiviteten og diskusjonen elevene har etter å ha sett videoen.
  • Elevene kan eventuelt levere inn de skriftlige svarene (innleveringsoppgave) som vurderes formelt. Hvis man velger dette, må elevene opplyses på forhånd at besvarelsene deres blir vurdert, hva som evalueres og hvordan evalueringen vil foregå. 

Oppfølging

  • Aktiviteten kan brukes som en introduksjon til å lese teksten "Winners" (finnes i kap. 3 i læreboken Tracks 2). Teksten er et utdrag av romanen Winners av Mary-Ellen Lang Collurai. Denne boken fås i tilrettelagt utgave (ordforklaringer og oppgaver) for bruk i skolen.
  • En skriftlig aktivitet kan følge etter: elevene skriver en historie der de forestiller seg at de deltar i et utholdenhetsritt (endurance ride).

Utarbeidelse av opplegg

Ginny Hammond, Mo og Jølster vidaregåande skule

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

 

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06