Haiku Poetry

Elevene lærer om haiku som sjanger og lager en klasseutstilling av haikudikt på engelsk.

Kort beskrivelse

Diktene skal settes inn i layout i ett av Adobeprogrammene som elevene er kjent med (Photoshop, Illustrator eller InDesign).

Etter en innledende forelesning om sjangeren jobber elevene individuelt, med lærer som veileder.

Grunnleggende ferdigheter som dekkes i dette prosjektet er skriving, lesing og bruk av digitale verktøy.

Opplegget kan tilpasses andre programfagområder der elevene da bruker Power-Point eller et annet presentasjons-/designverktøy.

Opplegget kan knyttes til Læringsplakaten: gi alle elever og lærlinger/lærekandidater like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre (Oppl.l. § 1-2 og kap. 5, og læreplanverkets generelle del)

Bilde: Elevarbeid. Gjengitt med tillatelse. 

Kompetansemål

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • bruke mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og varierte setningstyper i kommunikasjon

Skriftlig kommunikasjon

  • lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
  • produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier

Kultur, samfunn og litteratur

  • fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette

Vg1 Medier og kommunikasjon

Mediedesign og medieuttrykk

  • bruke aktuelle teknikker for idéskaping og idéutvikling innen tekst, lyd og bilde eller kombinasjoner av dem
  • drøfte sammenhengen mellom innhold, struktur og kommunikasjon i egne og andres medieprodukter
  • formidle et budskap ved bruk av balanse, bevegelse, kontrast, rytme og framheving
  • velge typografi som passer til budskap, uttrykk og layout, og bruke typografiske prinsipper for å oppnå god lesbarhet i ulike medier

Læringsmål

Mål for prosjektet er at elevene skal:

  • lære seg hva som er sjangertrekkene i et tradisjonelt haikudikt. De skal bli bevisste på rytme og det å telle stavelser i lyrikk
  • trene seg i å kondensere språket sitt (å si mye med få ord) og i å bruke språklige bilder
  • øve seg i å anvende de velkjente komposisjonsprinsippene fra programfagene også i engelskfaget
  • utvide det engelske ordforrådet sitt

Refleksjon og vurdering

Forslag til lærervurdering av oppgaven er vedlagt. Velg om du vil involvere Mediedesign-læreren for vurdering av den grafiske biten av arbeidet, samt support i den fasen der eleven skal bruke Adobe. Dette samarbeidet kan være nyttig – begge veier.

Under diskusjonen som foregår under fremvisningen av alle de ferdige arbeidene, er elevene ofte dyktige til å synse og reflektere over hva som er i tråd med oppgaven, og hva som ikke er det. Elevene oppfordres til å samles rundt utstillingen i gangen og diskutere eget og andres arbeid.

Alternativt kan man godt inkludere en kort egenvurdering som vedlegg til diktet.

Ressurser

Faktadel om lyrikk. Her er brukt teksten How to Read and Understand Poetry i læreverket Workshop Engelsk VG1 Medier og kommunikasjon (s. 40), Gyldendal (en annen relevant tekst om lyrikk kan anvendes).

Dokument med informasjon om haikudikt og arbeidsoppgave for elevene, utformet av læreren. Kilde til utforminga av informasjonsskrivet: http://www.toyomasu.com/haiku/

Forberedelser

Dersom eleven har god kjennskap til Adobeprogrammene (Photoshop, Illustrator eller InDesign) når dette prosjektet igangsettes, så er det en fordel. Det er ikke ideelt å gjøre dette arbeidet før litt ut på høsten på Vg1 (erfaringsmessig har ikke elevene programsfagferdighetene som trengs til da).

Det er også en fordel om elevene har arbeidet med foto i programfagene og tatt egne bilder, slik at de kan bruke disse i layouten sin, og dermed unngå copyright-problematikk.

Elevene kan med fordel lese noen eksempler på haikudikt på forhånd (sil gjerne ut kvalitet på forhånd).

Læreren bør gå i en dialog med aktuelle programfaglærere for å finne ut om elevene har gått gjennom de nødvendige fagområdene/programvarene i programfagene.

Plan/læringsaktiviteter

  • Opplegget starter med en grunnleggende introduksjon til den tradisjonelle japanske poesiformen Haiku, og til den engelske terminologien (what is a syllable, etc).
  • Elevene får utdelt arbeidsarket med teoridel og arbeidsoppgave. Bruk tid på å gå nøye gjennom oppgaven, repetere, og sørge for at alle forstår (det er mye å huske på). Oppgaven inneholder klare vurderingskriterier fordi erfaringsmessig er dette en type oppgave som kan være vanskelig å tidsdisponere for elevene.
  • Elevene går i gang med arbeidet. Beregn ca. 3 timer til å ferdigstille produktet, litt avhengig av hvor effektivt de jobber. Aktiv lærerveiledning er nødvendig.
  • Avslutning: Vis frem arbeidene i klassen og diskuter dem, samt heng opp samtlige dikt på utstilling i gangen.

Dette er relativt sett et lavterskel-opplegg, og behovene for differensiering er ikke overveldende. Ikke alle elevene er like sterke i Adobe, men samtlige klarer å utforme et dikt på 17 stavelser av en viss kvalitet og å lime dette inn i enten Photoshop, InDesign eller Illustrator, arbeide noe med design og å konvertere til pdf.

En eventuell tilpasning kan skje gjennom ekstra lærerveiledning, eller samarbeid elever imellom.

Oppfølging

Utstillingen henger i en måned eller to, deretter blir diktene tatt ned og lagt i mappa, som utgjør grunnlag for den totale terminkarakteren.

Kommentarer

  • Se opp for plagiat (informer om de alvorlige følgene det vil får om de plagierer noen annens arbeid fra internett, f.eks.).
  • Det er viktig med tett oppfølging fordi når de sitter individuelt på hver sin PC med en litt “løs” oppgave, kan dette ofte skli ut i utenomfaglige aktiviteter.
  • Gjør et poeng av å invitere programfaglærere og andre tilknyttet avdelingen/skolen til utstillingen og gjør litt stas på prosjektet/synliggjør tverrfagligheten.

Utarbeidelse av opplegg

Tonje Sollied Johansen, Breivika vgs., Tromsø

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Publisert 13. des. 2018 13:03 - Sist endret 8. juni 2021 13:06