Run and read

Dette undervisningsopplegget er godt egnet som innledning til et større tema, for eksempel dokumentasjon av opplæring i praksisfeltet. Opplegget viser hvordan man kan bruke aktiviteten Løpediktat - elevene skal samarbeid om å lese, huske, si, lytte, skrive en tekst.

Bilde: Kjøpt fra Dreamstime

Kort beskrivelse

Opplegget øver både muntlige og skriftlige ferdigheter og har klar overføringsverdi til andre programområder.

Opplegget kan knyttes til Læringsplakaten: «Gode læringsstrategier fremmer elevenes motivasjon for læring og evne til å løse vanskelige oppgaver også i videre utdanning, arbeid eller fritid.»

Kompetansemål

Engelsk

Språklæring

  •  vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

Skriftlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram

Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag

Yrkesutøvelse

planlegge og gjennomføre enkle aktiviteter for ulike grupper og begrunne valg av aktiviteter med utgangspunkt i utviklingspsykologi

Læringsmål

Elevene skal

  • lære hovedpunkter om et tema i programfag
  • lære samarbeid om tekst
  • få praktisk erfaring med og reflektere over learning skills

Refleksjon og vurdering

  •  Refleksjon over erfaring, hva de lærte av oppgaven i punkt 3-5.
  •  Refleksjonsnotat fra praksis.

Ressurser

  • En kort engelsk tekst om et tema innen barne- og ungdomsarbeiderfaget. Teksten bør være på 6-8 linjer.
  • Forslag: hygiene, måltid, beskrivelse barne- og ungdomsarbeid, stillingsannonse.
  • Aktiviteten Løpediktat er også forklart her (Fremmedspråksenteret)

Forberedelser

  • Lærer deler klassen inn i par eller grupper på tre.  
  • Lærer kopierer teksten i like mange eksemplar som det er grupper. Teksten skal henges på veggen, husk tape.

Plan/læringsaktiviteter

Trinn 1: Del klassen i par/grupper

  1.  Heng opp tekster, fordel tekstene til gruppene slik at avstand fra gruppe til tekst blir noenlunde lik.
  2. Deltagerne i paret/gruppa skal skifte på å springe til og fra teksten for å lese ord / setning, huske, springe tilbake til gruppa, si ord/setning. En annen elev skriver ned det den første sier.
  3. Fortsett med punkt 3. til alle er ferdige eller til lærer stopper aktiviteten.
  4. Gruppene leser opp det de har skrevet og får sammenligne med originalteksten

Trinn 2: Refleksjon i grupper

  • Hva erfarte dere med dette?
  • Hvilke sanser brukte dere?
  • Hvilke ferdigheter brukte dere?
  • Var det noe som var vanskelig med denne oppgaven?

Trinn 3:

Samtale om dette i plenum, skriv opp alle «learning skills» på tavla.

Trinn 4:

Hvordan kan denne aktiviteten overføres til praksis i barnehage eller SFO? Diskuter i gruppa og noter forslag.

Oppfølging

Etter praksis skal eleven skrive om, dokumentere, hva de har gjort i praksisperioden, og aller helst beskrive hvordan de brukte denne aktiviteten i f.eks begrepslæring.

Kommentarer

Aktiviteten virker kanskje kaotisk, men den slår godt an, elevene slår seg løs.

Jeg har brukt aktiviteten på andre programfag på yrkesfag med annen tekst, for eksempel Safety precautions, og gutter som jenter på Vg1 eller Vg2 viser stort engasjement.

Barne- og ungdomsarbeider-elevene har selv sett overføringsverdien til egen praksis og kommet med gode forslag til hvordan de kan bruke leker, symboler, farger osv. istedenfor tekst. I tillegg uttrykker de sin forbauselse over hvor mange sanser og ferdigheter de får brukt i denne ene aktiviteten.

Utarbeidelse av opplegg

Inger Margrethe Elden, Olav Duun vgs., Namsos
Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med
Fremmedspråksenteret

Publisert 13. des. 2018 13:03 - Sist endret 8. juni 2021 13:06