My Patient Needs Nursing!

Dette tverrfaglige opplegget tar utgangspunkt i at elevene skal mestre 4 pleiesituasjoner (diabetes, hjerneslag, demens, hjertefeil) samt  kunne anvende ergonomiske prinsipper. Gjennom å forberede og dramatisere sin tildelte case tilegner elevene seg og øver relevant fagterminologi. Hovedvekten ligger på muntlige ferdigheter.

Bilde: Kjøpt fra Dreamstime

Kort beskrivelse

Opplegget bør gjennomføres i 2. termin når elevene har kunnskap om sykdommer og gjennom praksis har erfart hvordan de skal stelle og kommunisere med eldre og har lært om grunnleggende ergonomi.

Opplegget kan knyttes til Læringsplakaten, der det står: Skolen og lærebedriften skal gi alle elever og lærlinger/lærekandidater like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre (Oppl.l. § 1-2 og kap. 5, og læreplanverkets generelle del)

Opplegget kan også knyttes til formålet med programfaget der det står at opplæringen skal bidra til å utvikle profesjonelle yrkesutøvere med empati og evne til samhandling med mennesker med ulike hjelpebehov.

Kompetansemål

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Vg2/Vg3 Helse- og oppvekstfag: Helsearbeiderfag

Læreplanmålene er fra Vg3 Læreplan for helsearbeiderfaget/opplæring i bedrift: 

Helsefremmende arbeid

  • utføre grunnleggende sykepleie
  • følge ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen

Kommunikasjon og samhandling

  • kommunisere med brukere og pasienter med ulik kommunikasjonsevne
  • veilede brukere, pasienter og pårørende i helsefaglige spørsmål

Yrkesutøvelse

identifisere underernæring og feilernæring og foreslå tiltak for å forebygge og behandle disse

Læringsmål

Elevene skal kunne kommunisere med og pleie en engelsktalende pasient, med bruk av kunnskapen sin om vanlige sykdommer og bruk av fagord på engelsk, samt kjennskap til ergonomi.

Refleksjon og vurdering

Lærerne går rundt til gruppene, lytter, stiller spørsmål og vurderer aktivitet/deltakelse, fagkunnskaper og engelsk vokabular og uttale. Alle lærerne snakker engelsk. Lærer fyller tavla med nyttige/nye ord som dukker opp underveis.

Det må settes av tid til oppsummering, refleksjon og notering av nye ord i plenum i etterkant av gjennomføringen. Elevene vurderer sin egen innsats, og lærerne gir muntlig tilbakemelding

Ressurser

Div. alternativer, alt etter læreverk som benyttes:

Tracks1 Engelsk for helse-og oppvekstfag Vg1

  • Eating and Drinking (p.252)
  • Shannon at School - Healthy Eating (p.270)
  • The Healthy Eating Pyramid (p.279)
  • Shannon’s Study Notes (p.280-284)
  • Tools of the Trade (p.224)
  • The Human Body (p.225-226)

At Work for helse – og oppvekstfag Vg1 og Vg2

  • Eating Habits (Vg1, p.68-69)
  • Aging Happens to All of Us (Vg1,p.86-89)
  • Coping with dementia (Vg2, p.90-91)

Relevante sider fra Test Your Professional English - Medicine (Amazon.com)
Tekst om ergonomi fra Fact & Fiction: Taking Care of Your Back

Andre ressurser

Engelske ord og uttrykk for helsepersonell er en liten, norsk-engelsk ordliste, som kan bestilles fra MEDLEX Norsk Helseinformasjon

Forberedelser

Lærer

Dele inn i grupper, lage case i samarbeid med yrkesfaglærerne. Kopiere ark til gloser.

Elever

Forberede seg på sin case/sitt rollespill. Slå opp/notere ned/lære nødvendige gloser for å gjennomføre rollespillet. De bruker et eget ark til å notere gloser.

Plan/læringsaktiviteter

Opplegget blir gjennomført i andre termin når elevene har vært igjennom aktuelt fagstoff, f.eks. om diabetes, hjerneslag, demens og hjertefeil. De må også ha vært i praksis og høstet erfaring med hvordan de skal stelle og kommunisere med eldre og fått kunnskap om grunnleggende ergonomi. De har vært gjennom tekster i engelsk både på Vg1 og Vg2 som er relevante for opplegget (se Ressurser)

Elevene deles inn i grupper på 3 eller maks 4 og trekker case:

Pasient med diabetes 

  • Mating+tannhygiene
  • (Kropps-)vask
  • Skift i/ute av senga
  • Kostveiledning
  • Urinsticks-måling

Pasient med hjerneslag

  • Mating+tannhygiene
  • (Kropps-)vask
  • Skift i/ute av senga
  • Aktive/passive øvelser i seng                           
  • Fotpleie

Pasient med demens  

  • Mating+tannhygiene
  • Skift i/ute av senga
  • (Kropps-)vask
  • Hukommelsestrening

Pasient med hjertefeil

  • Mating+tannhygiene
  • Skift i/ute av senga
  • (Kropps-)vask
  • Blodtrykksmåling
  • Kostveiledning
  • Ergonomi
  • Bruk av relevante hjelpemidler:
  • sengeheis, rullestol etc.

Elevene øver inn sitt rollespill og bestemmer hvilke spesielle fagord som er relevante for deres case i tillegg til vanlige ord som trengs i en pleiesituasjon. Dette glosearket tas med til pleierommet.

Et enklere (evt. forberedende opplegg i 1.termin) kan være å øve på mating og skift i/ute av senga. Her kan svekket førlighet, syn og hørsel være temaet istedenfor sykdommer. Elevene kan bruke tykke arbeidshansker, briller innsmurt med vaselin og bomull/hørselvern for å oppnå effekt (og latter:).

Oppfølging

I påfølgende engelsktime: aktivisering og evt. testing av nytt ordforråd

Neste skriftlige engelskprøve: oppgave med spørsmål fra egen case/rollespill

Kommentarer

Elevene gir uttrykk for at de lærer mange nye og nyttige ord og at opplegget er relevant for et framtidig yrke i pleie- og omsorgssektoren

Utarbeidelse av opplegg

Janne Tetlie, Aust-Lofoten vgs.

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med FYR-koordinator i Nordland og  Fremmedspråksenteret. 

Publisert 13. des. 2018 13:03 - Sist endret 8. juni 2021 13:06