Let Them Grow!

Kort beskrivelse

Opplegget er tilpasset elever med individuelle opplæringsplaner og som er i grupper med redusert elevtall (maks. 8). Opplegget fokuserer på leseforståelse av relevant tekst om hvordan barn utvikler seg det første leveåret. Opplegget øver arbeid med ord og begreper innenfor emnet og hvordan disse defineres. Ytterligere beskrivelse av metodikken finnes i rubrikkene «Plan for opplegget».

Opplegget kan knyttes til Læringsplakaten, der det står at skolen og læringsbedriften skal fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter (Oppl.l. § 1-2 og kap. 5, og læreplanverkets generelle del)

Opplegget kan og knyttes til formålet med programfaget der det står: Opplæring i felles programfag skal utvikle kunnskapene og ferdighetene til elevene innenfor kommunikasjon og samhandling og gi et grunnlag for arbeid med mennesker i alle livssituasjoner.

Bilde: FlickrCC

Kompetansemål

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram

Skriftlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lese- og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
  • lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram

Vg 1 Helse- og oppvekstfag

Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunisere med ulike brukarar ut frå deira behov og modningsnivå

Læringsmål

Elevene skal

  • øke ordforrådet på engelsk om temaet barns utvikling
  • lære sentrale trinn i barns utvikling

Refleksjon og vurdering

Lærer vurderer underveis og spesielt under loopaktiviteten hvorvidt den enkelte elev har forstått de ulike ordene ved å knytte dem til riktig definisjon.

Ressurser

  • Tekst: Your Baby's Development (Fra www.netdoctor.co.uk)
  • Eksempel på Loop med forklaringer (pdf)  (Aktivitet med fokus på innlæring av ord/begreper og definisjoner)

Forberedelser

Til 1. time:

Lærer legger ut linken på It's learning, evt. kopierer og deler ut.

Til 3.time:

Lager loop ved å klippe opp dokumentet med ord og begreper som elevene har funnet i teksten (se Eksempel på Loop med forklaringer for forslag/eksempel til loop-aktivitet) slik at hver elev får hver sin lapp. Ordene og begrepene kan i tillegg legges på It's learning (eventuelt andre læringsplattformer) som glosetest.

Plan/læringsaktiviteter

Førlesingsaktivitet: 

  • Elevene blir koplet på temaet ved at de hver for seg noterer ned det de vet om barns utvikling fra 0-12 måneder. Elevene velger om disse stikkordene skal være på norsk eller engelsk (avhengig av kompetansen i engelsk).
  • Elevene går sammen to og to for å utveksle det de har skrevet ned. Deretter oppsummering i plenum. 

Under lesingen:

  • Elevene får utlevert teksten og leser den individuelt, samtidig som de streker under ord (eller uthever dem med farge hvis teksten leses på skjerm) de tror har med en babys utvikling å gjøre. Her holder det for mange elever å kun lese ett avsnitt.
  • Vi går gjennom ordene de har funnet, som da også blir fokus for samtale om stoffet. Ved å se på konteksten ordet står i, kan man prøve å forstå ordet.
  • Lærer skriver ordene samtidig ned i et dokument på engelsk og norsk som slik blir en ordbank klassen kan jobbe videre med.

Etter lesingen:

  • Loop-aktivitet (se Ressurser). Det kan være nyttig å bytte lapper og ta aktiviteten flere ganger. På slutten av timen kan elevene ta en ordtest på It's learning eller Fronter.
  • Vokabularøving: Ordene fra ordbanken klippes opp til lapper med ett ord på. Man kan eventuelt vurdere å ha den norske oversettelsen med. Elevene sitter i par med en bunke ord mellom seg. Den ene trekker et ord og skal så forklare partneren betydningen av ordet uten å si selve ordet. Hvis partneren klarer å gjette riktig, får den som forklarer ett poeng (dette for å oppmuntre til aktivt å vise vilje til å lage en god forklaring.)

Kommentarer

Dette er i utgangspunktet et opplegg rettet mot elever i klasser med redusert elevtall og med generell lav kompetanse i engelsk. Opplegget bør kunne modifiseres til ordinære helse- og oppvekstklasser.

Utarbeidelse av opplegg

Lisbeth Andersland, Åsane vgs., Bergen

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med 

 

Publisert 13. des. 2018 13:03 - Sist endret 8. juni 2021 13:06