Kort beskrivelse
Elevene skal lære å diskutere et etisk problem på en systematisk måte der de anvender et metodeskjema. Opplegget øver muntlige og kommunikative ferdigheter. Elevene jobber i grupper og skal presentere resultatet for klassen. Medelevene deltar i evalueringen av presentasjonen. Metodikken i dette opplegget er overførbar til andre aktuelle etiske problemstillinger på Helse- og oppvekstfag.
Kompetansemål
Engelsk
Muntlig kommunikasjon
- uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
Vg1 Helse- og oppvekstfag
Kommunikasjon og samhandling
- grunngi og vurdere eigne haldningar og veremåtar når omsorg og utvikling hos brukaren er målet, uavhengig av kultur, religion, livsførsel og funksjonsnivå hos den andre
- forklare kva eit etisk dilemma er, og gi døme på slike dilemma
Yrkesutøving
- diskutere og gi døme på service, etikk og omsorg i oppvekst-, helse- og sosialsektoren
- gjere greie for sentralt regelverk som regulerer arbeidet i oppvekst-, helse- og sosialsektoren
Læringsmål
The pupils should learn to:
- discuss an ethical problem using ethical approaches (method sheet)
- understand principles of confidentiality and its implications for health-care professionals
Ressurser
Texts:
- Principles of Patient Confidentiality (a booklet from General Dental Council)
- Sharing patient information between professionals: confidentiality and ethics (an article from Medical Journal of Australia)
- Pasientjournalloven (Lovdata.no)
Work sheets:
- Method Sheet: Ethics - Making a Choice (pdf)
- Example of an Ethical Problem: Capital Punishment (pdf)
- Worksheet- Ethical Problem (pdf)
For the teacher:
Forberedelser
Students:
It would be an advantage if the students have looked at guidelines and Norwegian laws about “taushetsplikt” in their “HO programfag” before starting this project.
Teacher:
Copy the different work sheets to be used in the lesson (see "Ressurser")
Check the Internet links
Plan/læringsaktiviteter
- The teacher has to present the ethical method to the students. The “Example of an Ethical Problem: Capital Punishment” can be used as an example.
Presentation of the ethical Method Sheeets: Ethics - Making a Choice and vocabulary. It would be a good idea to let the students fill in the Work Sheet - Ethical Problem using a very clear and simple ethical problem, such as “cheating on a test”. (1 lesson)
- Brainstorming/class discussion: What does “confidentiality” mean in health care? (15 minutes)
- Work in groups: Check out the Internet links about confidentiality (see "Ressurser") and look for facts and arguments you can use. Discuss confidentiality and fill in theWorksheet - Ethical Problem. (2 lessons)
- Present the group’s work to the rest of the class. Class discussion and summing up (1 lesson)
Refleksjon og vurdering
Peer assessment:
- Did the group present their arguments in a clear and satisfactory manner?
- What can be improved?
The teacher gives the groups a mark for the content and oral performance
Oppfølging
This method can be used to discuss other ethical problems in health care, such as Euthanasia or the decision to treat a patient against his/her will.
Kilder (for lærer)
- Unntak fra legers taushetsplikt (artikkel fra Tidsskrift for Den norske legeforening, 2003)
- Helsepersonells rett og plikt til å beholde taushet om helseopplysninger (artikkel fra Politiforum, 2007)
Utarbeidelse av opplegg
Daniel Bucht, Beate Lindenhoff-Cummins, Raufoss vgs
og Jan Espen Andresen, Gjøvik vgs
Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.