Confidentiality as an Ethical Problem

Et tverrfaglig opplegg (Engelsk, Kommunikasjon og samhandling og Yrkesutøving) for Helse- og oppvekstfag om etikk med taushetsplikt som utgangspunkt.

Kort beskrivelse

Elevene skal lære å diskutere et etisk problem på en systematisk måte der de anvender et metodeskjema. Opplegget øver muntlige og kommunikative ferdigheter. Elevene jobber i grupper og skal presentere resultatet for klassen. Medelevene deltar i evalueringen av presentasjonen. Metodikken i dette opplegget er overførbar til andre aktuelle etiske problemstillinger på Helse- og oppvekstfag.

Kompetansemål

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

Vg1 Helse- og oppvekstfag

Kommunikasjon og samhandling

  • grunngi og vurdere eigne haldningar og veremåtar når omsorg og utvikling hos brukaren er målet, uavhengig av kultur, religion, livsførsel og funksjonsnivå hos den andre
  • forklare kva eit etisk dilemma er, og gi døme på slike dilemma

Yrkesutøving

  • diskutere og gi døme på service, etikk og omsorg i oppvekst-, helse- og sosialsektoren
  • gjere greie for sentralt regelverk som regulerer arbeidet i oppvekst-, helse- og sosialsektoren

Læringsmål

The pupils should learn to:

  • discuss an ethical problem using ethical approaches (method sheet)
  • understand principles of confidentiality and its implications for health-care professionals

Ressurser

Texts:

Work sheets:

For the teacher:

Forberedelser

Students:

It would be an advantage if the students have looked at guidelines and Norwegian laws about “taushetsplikt” in their “HO programfag” before starting this project.

Teacher:

Copy the different work sheets to be used in the lesson (see "Ressurser")

Check the Internet links

Plan/læringsaktiviteter

  1. The teacher has to present the ethical method to the students. The “Example of an Ethical Problem: Capital Punishment” can be used as an example.

Presentation of the ethical Method Sheeets: Ethics - Making a Choice and vocabulary. It would be a good idea to let the students fill in the Work Sheet - Ethical Problem using a very clear and simple ethical problem, such as “cheating on a test”. (1 lesson)

  1. Brainstorming/class discussion: What does “confidentiality” mean in health care? (15 minutes)
  2. Work in groups: Check out the Internet links about confidentiality (see "Ressurser") and look for facts and arguments you can use. Discuss confidentiality and fill in theWorksheet - Ethical Problem. (2 lessons)
  3. Present the group’s work to the rest of the class. Class discussion and summing up (1 lesson)

Refleksjon og vurdering

Peer assessment:

  • Did the group present their arguments in a clear and satisfactory manner?
  • What can be improved?

The teacher gives the groups a mark for the content and oral performance

Oppfølging

This method can be used to discuss other ethical problems in health care, such as Euthanasia or the decision to treat a patient against his/her will.

Kilder (for lærer)

Utarbeidelse av opplegg

Daniel Bucht, Beate Lindenhoff-Cummins, Raufoss vgs

og Jan Espen Andresen, Gjøvik vgs

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

 

Publisert 13. des. 2018 13:03 - Sist endret 8. juni 2021 13:06