Poetry and Electricity - Electricity and Electronics

Dette opplegget tar utgangspunkt i enlyttetekstprodusert spesielt for yrkesfag:Solutions for Electrical Wiring in a New House.Elevene jobber individuelt eller i par med å lage en digital/papir-poster på engelsk og selvproduserte dikt med elektrisitet som tema. Dikt og poster presenteres muntlig for klassen.

Illustrasjon:Dreamstime.com

Kort beskrivelse

Gjennom opplegget aktiverer og utvider elevene engelsk fagspråk, blir kjent med digitale ordbøker og arbeider med noen grammatiske begreper. Ved å oppmuntre til bruk av estetiske elementer gjennom utformingen av diktet og posteren kan elevene oppleve mestring og stolthet. Elevene øver både muntlige, skriftlige, digitale og estetiske ferdigheter.Med opplegget følger 5 arbeidsark.

Opplegget kan knyttes til den generelle delen av læreplanen: Opplæringen må gi rom for elevenes skapende trang, og samtidig vekke deres glede ved andres bidrag.Opplegget kan også knyttes til grunnleggende ferdigheter i engelsk, som innebærer å utvikle et økende repertoar av engelske ord og språklige strukturer og å utvikle en allsidig kompetanse i å skrive ulike typer generelle, litterære og faglige tekster på engelsk ved bruken av uformelt og formelt språk, tilpasset formål og mottaker.

Kompetansemål

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Skriftlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier

Vg1 Elektrofag og Vg2 Elenergi

Elenergisystemer

  • bruke faglig presist språk om systemene, tilpasset brukere, supportpersonell, kolleger og representanter fra andre fagområder

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • hente informasjon og bruke kilder på nettet
  • bruke digitale ordbøker
  • skrive et dikt med elektrofaglig innhold og vokabular (ved hjelp av digital programvare)
  • lage en poster (digitalt, evt. på papir)
  • presentere sluttproduktet muntlig

Refleksjon og vurdering

Lærer bør oppsummere etter hver dobbelttime for å vurdere hvordan elevene jobber og for å åpne for at andres arbeid og innsats kan inspirere medelever. Noen elever har funnet flere yrkesfaglige ord enn andre, og hele klassen kan supplere hverandres lister, eventuelt lage en felles liste. Ved å lese diktene høyt, f.eks. de som er laget av poesi-generatoren, kan man lett diskutere hva som kjennetegner et godt dikt, og om diktet holder seg innenfor rammene, dvs. har et elektrofaglig innhold.

I 7. time presenterer hver elev sitt dikt og sluttproduktet.Eleven dokumenterer at arbeidet er i tråd med kriteriene: hun/han bruker faguttrykk og snakker om et elektrofaglig tema på engelsk, kjenner til og bruker dikteriske virkemidler og evaluerer andres og eget arbeid.Medelevene fyller ut vurderingsskjemaet Worksheet 5 (Peer Evaluation), og hver enkelt elev fyller ut egenvurdering Worksheet 5 (Self-assessment). På denne måten må elevene reflektere både over andres og egen arbeidsinnsats og læringsutbytte.

Ressurser

Vedlegg:

Lenker:

Forberedelser

Lærer:

  • Finn lytteprøven på Fremmedspråksenterets side.Skriv ut og kopier opp arbeidsark til elevene (se Ressurser). Det kan også være lurt å kopiere opp skjemaarkene med gruppe- og egenvurdering.
  • Forbered bruk avonline ordbok og rim-generatoren. Vurder eventuell utstilling av postere (se Plan)

Lærer og elever:

  • Det kan være nødvendig at læreren forklarer bruken av nettressursene, f.eks. online ordbok og rim-generatoren. Det anbefales også felles visning av animasjonen om poesi (NDLA). Les høyt diktet til Olivarez og se youtube-videoen om hvordan man lager en poster. Lærer bør i samarbeid med elevene bestemme om posteren skal lages felles med to elevers dikt, eventuelt om den skal lages på papir, og ikke digitalt.

Plan for opplegget

1-2. time:

Tuning in.To the pupils:Concentrate for three minutes and try to remember a song/poem that you have read or heard. Make notes of a line or two that you remember. What kind of poem/song came to your mind? Why, do you think?

Use theThink – Pair – Sharestructure (se Ta grep! i Ressurser).

Læreren deler utWorksheet 2(Word Workshop) og spiller av lyttetekstenSolutions for Electrical Wiring in a New Home. I Worksheet 2 legges det vekt på å aktivisere førkunnskaper og rette fokus mot fagvokabular. Demonstrer bruk av Merriam Webster, I-finger eller andre digitale ordbøker. Gjør eksempler sammen med elevene på tabellene. Summer opp ordbankene elevene har funnet på slutten av timene.

Gi en skriftlig presentasjon av prosjektetWorksheet 1(Describing the Project). Avgjør sammen med elevene om valg av presentasjonsform og om de skal jobbe enkeltvis eller i par om å lage postere.

3-4. time:

Elevene jobber medWorksheet 3(Workshop with a Poem Generator). Gjennomgå øvelsene sammen med elevene, oppsummer substantiv og verb relatert til elektrisitet og demonstrer poesi-generatoren. La elevene lese diktene «sine» høyt etter å ha øvd en stund. Diskuter hvilke dikt som var best og kriteriene elevene bruker for å avgjøre dette.

5-6. time:

Elevene jobber medWorksheet 4(Poetry Workshop) Se NDLA–animasjonen om Poetry sammen. De skal peke på de engelske begrepene for dikteriske virkemidler. Hvilke av disse elementene fant elevene i diktene de lagde i forrige time? Klassen ser på diktet til Olivarez (se Ressurser) og hører på resitasjonen. Kan de finne dikteriske virkemidler i dette diktet? Demonstrer rim-generatoren og finn ord sammen. Elevene skal nå lage hvert sitt dikt, der de bruker flest mulig av virkemidlene de har lært om. Diktet må inneholde elektrofaglige ord og ha et tema knyttet til elektrisitet.

Vis Youtube-videoen om hvordan man lager en digital poster, eller gjør elevene oppmerksom på den. La elevene gå sammen to og to og bli enige om layout og design og «lime» diktene sine inn. Fordelene med å bruke poster i denne sammenhengen er at også kreative elever får vise kompetanse, og elevene får her jobbe sammen for å bli enige om utformingen av begges dikt. Minn elevene om at de må sjekke rettigheter for bilder hvis de henter fra Google og be dem skrive inn nettadressen til bildene. De bør fortrinnsvis bruke Wikimedia Commons, som CC lisens, eller NDLA som egen søkebase for frikjøpte bilder.

I hjemmelekse bør elevene øve på å resitere diktene sine.

7. time:

Worksheet 5 (Presentation and Evaluation). Læreren bør trykke opp alle vurderingsskjemaene. Diktene og posterne presenteres og vurderes fortløpende. Læreren samler inn vurderingene. Helt til slutt vurderer hver enkelt elev egen innsats og utbytte. Disse vurderingene bør telle sammen med lærers vurdering og munne ut i en muntlig og en skriftlig individuell karakter.

Oppfølging

Det er mulig å utvide dette prosjektet til flere yrkesfaglige studieretninger.

Det kan også være fint å arrangere en utstilling og kanskje invitere en annen klasse til vernissage. Disse elevene kan bli oppfordret til å sette klistremerker ved plakatene for å indikere hvilken de liker best.

Kommentarer

Opplegget er omfattende, men favner om mange kompetansemål. Dersom man vil bruke tid på det, vil det være lurt å arrangere en utstilling av posterne i klasserommet. Dersom man vil korte ned noe, kan man gjøre mindre ut av plakatlagingen. Det er imidlertid vår erfaring at opplegget motiverer elevene, og det er svært lærerikt.

Et tilsvarende prosjekt har vært prøvd ut på Service og samferdsel Vg1 med vokabular/tema fra denne studieretningen i diktene. Elevene ga positive tilbakemeldinger på prosjektet, og posterne ble presentert og utstilt i klasserommet. Prosjektet ble avsluttet med evaluering av hverandre og egenvurdering. Elevene tok opplegget seriøst og var svært stolte av sluttproduktene sine.

Utarbeidelse av opplegg

Eli Marianne Huseby, Skien videregående skole i samarbeid med Blekksprutene A/S og Fremmedspråksenteret. 

Publisert 13. des. 2018 13:05 - Sist endret 8. juni 2021 13:06