First Aid for Electricians - Electricity and Electronics

Elevene jobber med teori og praksis om førstehjelpstiltak med spesielt fokus på mulige skader en kan få under arbeid med elektriske installasjoner.

Kort beskrivelse

Elevene jobber parvis med sin egen fagordliste og med et rollespill. Hovedfokus er på fagvokabular og muntlig kommunikasjon, men opplegget øver også i noen grad skriftlige ferdigheter.

Opplegget kan knyttes til formålet med programfaget: «Anvendelse av elsikkerhetsregelverk skal være gjennomgående i opplæringen.» og grunnleggende ferdigheter i engelskfaget: «Muntlige ferdigheter i engelsk er å kunne lytte, tale og samhandle ved å bruke det engelske språket. Det betyr å vurdere og tilpasse uttrykksmåter til formål, mottaker og situasjon.»

Kompetansemål

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
  • Innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

Skriftlig kommunikasjon

  • lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • bruke egne notater for å skrive tekster med tilknytning til eget utdanningsprogram

Vg1 Elektrofag

Elenergisystemer

  • utføre førstehjelp ved skader knyttet til elektrisitet

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • engelske ord og uttrykk knyttet til førstehjelp og elektriske skader
  • tilegne seg informasjon gjennom å bruke nettbaserte ressurser og ta notater
  • skrive stikkord til et manus og kunne dramatisere en førstehjelpssituasjon

Refleksjon og vurdering

Veiledning underveis:

Elevene får veiledning av lærer/ne på nettressurser, stikkord til manus og fagordlista.

Sluttvurdering:

Elever og lærere blir enig om rollespillet skal vurderes med karakter (engelsk/både engelsk og programfag) og kriteriene for dette. Fagordlista og stikkord til manus kan eventuelt være med i vurderingsgrunnlaget. Framføringene kan også vurderes av medelever, f.eks somTwo Stars and a Wish: Elevene peker på to positive ting ved framføringa av rollespillet og en ting som det kan jobbes mere med.

Egenvurdering:

  • Elevene gir parvis tilbakemelding til lærer/ne på spørsmål, som f.eks.:
  • Hvilket læringsutbytte hadde dere av dette opplegget?
  • På hvilken måte var dette relevant fora) programfaget,b) engelskfaget?
  • Hva synes dere om denne arbeidsmåten?

Ressurser

Forberedelser

Opplegget skal gjennomføres etter at elevene har hatt et førstehjelpskurs i programfaget. Språklærer og programfaglærer planlegger det tverrfaglige samarbeidet.

Engelsklærer setter seg inn i de engelske ressursene som elevene kan bruke. Mer bakgrunnsstoff er oppgitt under "Kilder".

Plan for opplegget

  1. Tuning in. Be elevene danne par og diskutere hva de husker fra førstehjelpskurset de har tatt. Hvilke situasjoner er farlige? Hva er det viktigste du må gjøre i en slik situasjon? Hvert par skriver stikkord på engelsk og deler med paret ved siden av. Felles oppsummering.
  2. På bakgrunn av oppsummeringen velger hvert par en situasjon/et case de vil konsentrere seg om. Lærer sørger for at det blir spredning i valgene.
  3. Hvert par lager ei liste med ord og begreper de trenger for å kunne lage og framføre et rollespill om dette. Som inspirasjon kan hvert par prøve seg på (og gjerne konkurrere mot hverandre) Quizlet – Electrical Safety. Her er det oppgaver med forskjellig vanskegrad.
  4. Elevene finner selv engelske nettressurser de kan bruke i arbeidet, tar notater, supplerer fagordlista og noterer kildene. Elever som synes det er vanskelig å finne relevante engelske nettressurser, kan få hjelp fra lista under Ressurser.
  5. Elevene får i oppgave å lage manus til rollespillet. Dette skal ikke å være en fullstendig tekst – bare nok stikkord til at de kan framføre rollespillet sitt muntlig. Fagordlista og «stikkordsmanuset» er utgangspunktet for veiledningssamtalen (se Refleksjon og vurdering). Elevene justerer i tråd med tilbakemelding.
  6. I par kan elevene høre hverandre for å sjekke at alle kan de relevante førstehjelpsrutinene og har relevant ordforråd.
  7. Framføring og vurdering (se Refleksjon og vurdering)

Oppfølging

Jobb med tekster om sikkerhet – man skal kunne førstehjelp, men den aller beste løsningen er å unngå at man kommer i situasjoner hvor førstehjelp blir nødvendig.

Eksempel på en slik tekst:Electricity – Dangers and Safety Rules(at Work 1, Copyright H. Aschehough & Co. (W. Nygaard), 2006

Kommentarer

Programfag- og engelsklærer planlegger sammen siden opplegget skal gjennomføres etter at elevene har hatt et førstehjelpskurs.

Kilder

Nettressurser om elsikkerhet og førstehjelp:

Utarbeidelse av opplegg

Julia Marie Day, Åssiden vgs., Drammen

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.

Publisert 13. des. 2018 13:05 - Sist endret 18. jan. 2021 12:06