Kort beskrivelse
Elevene jobber parvis med sin egen fagordliste og med et rollespill. Hovedfokus er på fagvokabular og muntlig kommunikasjon, men opplegget øver også i noen grad skriftlige ferdigheter.
Opplegget kan knyttes til formålet med programfaget: «Anvendelse av elsikkerhetsregelverk skal være gjennomgående i opplæringen.» og grunnleggende ferdigheter i engelskfaget: «Muntlige ferdigheter i engelsk er å kunne lytte, tale og samhandle ved å bruke det engelske språket. Det betyr å vurdere og tilpasse uttrykksmåter til formål, mottaker og situasjon.»
Kompetansemål
Engelsk
Muntlig kommunikasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
- Innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
Skriftlig kommunikasjon
- lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
- skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
- bruke egne notater for å skrive tekster med tilknytning til eget utdanningsprogram
Vg1 Elektrofag
Elenergisystemer
- utføre førstehjelp ved skader knyttet til elektrisitet
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- engelske ord og uttrykk knyttet til førstehjelp og elektriske skader
- tilegne seg informasjon gjennom å bruke nettbaserte ressurser og ta notater
- skrive stikkord til et manus og kunne dramatisere en førstehjelpssituasjon
Refleksjon og vurdering
Veiledning underveis:
Elevene får veiledning av lærer/ne på nettressurser, stikkord til manus og fagordlista.
Sluttvurdering:
Elever og lærere blir enig om rollespillet skal vurderes med karakter (engelsk/både engelsk og programfag) og kriteriene for dette. Fagordlista og stikkord til manus kan eventuelt være med i vurderingsgrunnlaget. Framføringene kan også vurderes av medelever, f.eks somTwo Stars and a Wish: Elevene peker på to positive ting ved framføringa av rollespillet og en ting som det kan jobbes mere med.
Egenvurdering:
- Elevene gir parvis tilbakemelding til lærer/ne på spørsmål, som f.eks.:
- Hvilket læringsutbytte hadde dere av dette opplegget?
- På hvilken måte var dette relevant fora) programfaget,b) engelskfaget?
- Hva synes dere om denne arbeidsmåten?
Ressurser
-
First Aid (tekst, NDLA)
-
First Aid for electrical accidents (video, Tube Chop)
-
How to perform CPR on adults (You Tube)
-
Quizlet - Electrical Safety.
-
St. John Ambulance - Test your first aid knowledge
Forberedelser
Opplegget skal gjennomføres etter at elevene har hatt et førstehjelpskurs i programfaget. Språklærer og programfaglærer planlegger det tverrfaglige samarbeidet.
Engelsklærer setter seg inn i de engelske ressursene som elevene kan bruke. Mer bakgrunnsstoff er oppgitt under "Kilder".
Plan for opplegget
- Tuning in. Be elevene danne par og diskutere hva de husker fra førstehjelpskurset de har tatt. Hvilke situasjoner er farlige? Hva er det viktigste du må gjøre i en slik situasjon? Hvert par skriver stikkord på engelsk og deler med paret ved siden av. Felles oppsummering.
- På bakgrunn av oppsummeringen velger hvert par en situasjon/et case de vil konsentrere seg om. Lærer sørger for at det blir spredning i valgene.
- Hvert par lager ei liste med ord og begreper de trenger for å kunne lage og framføre et rollespill om dette. Som inspirasjon kan hvert par prøve seg på (og gjerne konkurrere mot hverandre) Quizlet – Electrical Safety. Her er det oppgaver med forskjellig vanskegrad.
- Elevene finner selv engelske nettressurser de kan bruke i arbeidet, tar notater, supplerer fagordlista og noterer kildene. Elever som synes det er vanskelig å finne relevante engelske nettressurser, kan få hjelp fra lista under Ressurser.
- Elevene får i oppgave å lage manus til rollespillet. Dette skal ikke å være en fullstendig tekst – bare nok stikkord til at de kan framføre rollespillet sitt muntlig. Fagordlista og «stikkordsmanuset» er utgangspunktet for veiledningssamtalen (se Refleksjon og vurdering). Elevene justerer i tråd med tilbakemelding.
- I par kan elevene høre hverandre for å sjekke at alle kan de relevante førstehjelpsrutinene og har relevant ordforråd.
- Framføring og vurdering (se Refleksjon og vurdering)
Oppfølging
Jobb med tekster om sikkerhet – man skal kunne førstehjelp, men den aller beste løsningen er å unngå at man kommer i situasjoner hvor førstehjelp blir nødvendig.
Eksempel på en slik tekst:Electricity – Dangers and Safety Rules(at Work 1, Copyright H. Aschehough & Co. (W. Nygaard), 2006
Kommentarer
Programfag- og engelsklærer planlegger sammen siden opplegget skal gjennomføres etter at elevene har hatt et førstehjelpskurs.
Kilder
Nettressurser om elsikkerhet og førstehjelp:
Utarbeidelse av opplegg
Julia Marie Day, Åssiden vgs., Drammen
Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.