World Famous Designers

I dette opplegget øver elevene muntlige ferdigheter, først og fremst forberedt muntlig kommunikasjon, siden elevene, med utgangspunkt i sine kunnskaper om en verdenskjent designer, skal lage en presentasjon og fremføre denne i klassen.

Kort beskrivelse

Elevene trener også digitale ferdigheter og leseferdigheter, som her innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i en tekst om World Famous Designers og andre tekster fra internett. Elevene jobber i små grupper på 2-3 eller individuelt og skal som sluttprodukt også lage en bildecollage med tilhørende tekst. 

Det følger med oppgaveark til elevene, og det gis forslag til hvordan arbeidet kan vurderes (underveis, egenvurdering og individuelt).

Opplegget kan knyttes til formålet med programfaget der det står at elevene skal utvikle forståelse for estetiske tradisjoner og trender i nasjonalt og internasjonalt perspektiv.

Kompetansemål

Engelsk

Språklæring

  • vurdere egen framgang i arbeidet med å lære engelsk
  • vurdere ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler kritisk og selvstendig, og bruke dem i egen språklæring

Muntlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Skriftlig kommunikasjon

  • produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier
  • lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram

Vg1 Design og håndverk

Kvalitet og dokumentasjon

  • beskrive kultur- og håndverkshistorie, tradisjoner, organisering og særpreg i noen yrker innen design og håndverk
  • bruke digitale verktøy i kvalitetsarbeid og presentasjons- og dokumentasjonsarbeid i tråd med yrkesmessige behov

Læringsmål

Elevene skal:

  • kunne søke, vurdere og kritisk velge blant et mangfold av informasjonskilder
  • kunne finne informasjon eller opplysninger som er utrykt i teksten
  • forstå, tolke og sammenholde informasjon og opplysninger i teksten og samtidig reflektere over dem
  • snakke sammenhengende om et tema i eget programfag
  • lage en PowerPoint-presentasjon
  • øve sosiale ferdigheter (kommunikasjon - å snakke og å lytte)

Refleksjon og vurdering

Underveisvurdering

Samtaler med elever med kommentarer og oppfølgingsspørsmål i forbindelse med presentasjonene.

Sluttvurdering

Vurderingskriterier

  •  innhold (fyldig, saklig, kreativt)
  •  språk (presis og tydelig bruk av fagterminologi)
  •  kontakt med tilhørerne
  • evner til å bruke digitale verktøy
  • oppgi kilder

Vurderes med karakter.

Spørsmål/ punkter til egenvurdering

  • Hva har jeg lært?
  • Hvordan gjør dette meg til en bedre fagarbeider?
  • I hvilke situasjoner vil jeg ha nytte av dette?
  • Hva kan jeg gjøre for å bli enda bedre?

Ressurser

Nettsider:

Forberedelser

Lærer:

  • skaffe filmen "Coco before Chanel"
    Elevene har arbeidet med tekstene i læreboka og lest om Coco Chanel og blitt kjent med hennes bakgrunn og veien fram mot verdenssuksess. Filmen ”Coco before Chanel” har blitt brukt som inspirasjonskilde.
  • trykke opp arbeidsarkene til elevene (se Ressurser)

Plan for opplegget

Oppgave:

Elevene skal sette sette seg inn i arbeidet til en kjent designer (bakgrunn, egenskaper, prestasjoner, etc. som bidro til suksess og gjorde han/henne verdenskjent (se  oppgaveark World famous designers:Oral presentation and collage).

  1. De skal lage en presentasjon på 4-5 minutter om personen. Arket How to make a goodpresentation deles ut.
    Presentasjonen fremføres foran klassen. Medelever lytter og noterer spørsmål.
  2. Elevene skal velge et moteobjekt, for eksempel hatt, hansker, sko, veske, kjole, osv. og spore utviklingen av dette objektet gjennom tidene. Sluttproduktet skal bli en bildecollage med passende tekstbeskrivelser til.  
    Bilder må hentes fra nettsider med Creative Commons lisens (for eksempel Wikimedia Commons og Flickr)  

Idéer til oppfølging

  • Bearbeide presentasjonene etter innspill fra klassen
  • Samle utskrifter i et hefte
  • Lage en quiz/ gjettekonkurranse / moteshow

Kommentarer

Oppgaven ble til etter forslag fra elever og et ønske om yrkesretta engelsk.

Selv om noen elever har stor motvilje mot å snakke engelsk, er det motiverende å snakke om det de interesserer seg for.

Oppgaven differensierer godt. Elevene gis mulighet til å lære faguttrykk og forberede presentasjonen ut fra egen forutsetning.

Utarbeidelse av opplegg

Basert på oppgave hentet fra læreverket Workshop (Gyldendal) og bearbeidet av Marina Braathen, Skedsmo vgs.

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremedspråksenteret. 

 

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06