Kort beskrivelse
Elevene trener også digitale ferdigheter og leseferdigheter, som her innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i en tekst om World Famous Designers og andre tekster fra internett. Elevene jobber i små grupper på 2-3 eller individuelt og skal som sluttprodukt også lage en bildecollage med tilhørende tekst.
Det følger med oppgaveark til elevene, og det gis forslag til hvordan arbeidet kan vurderes (underveis, egenvurdering og individuelt).
Opplegget kan knyttes til formålet med programfaget der det står at elevene skal utvikle forståelse for estetiske tradisjoner og trender i nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
Kompetansemål
Engelsk
Språklæring
- vurdere egen framgang i arbeidet med å lære engelsk
- vurdere ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler kritisk og selvstendig, og bruke dem i egen språklæring
Muntlig kommunikasjon
- vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
Skriftlig kommunikasjon
- produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier
- lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
Vg1 Design og håndverk
Kvalitet og dokumentasjon
- beskrive kultur- og håndverkshistorie, tradisjoner, organisering og særpreg i noen yrker innen design og håndverk
- bruke digitale verktøy i kvalitetsarbeid og presentasjons- og dokumentasjonsarbeid i tråd med yrkesmessige behov
Læringsmål
Elevene skal:
- kunne søke, vurdere og kritisk velge blant et mangfold av informasjonskilder
- kunne finne informasjon eller opplysninger som er utrykt i teksten
- forstå, tolke og sammenholde informasjon og opplysninger i teksten og samtidig reflektere over dem
- snakke sammenhengende om et tema i eget programfag
- lage en PowerPoint-presentasjon
- øve sosiale ferdigheter (kommunikasjon - å snakke og å lytte)
Refleksjon og vurdering
Underveisvurdering
Samtaler med elever med kommentarer og oppfølgingsspørsmål i forbindelse med presentasjonene.
Sluttvurdering
Vurderingskriterier
- innhold (fyldig, saklig, kreativt)
- språk (presis og tydelig bruk av fagterminologi)
- kontakt med tilhørerne
- evner til å bruke digitale verktøy
- oppgi kilder
Vurderes med karakter.
Spørsmål/ punkter til egenvurdering
- Hva har jeg lært?
- Hvordan gjør dette meg til en bedre fagarbeider?
- I hvilke situasjoner vil jeg ha nytte av dette?
- Hva kan jeg gjøre for å bli enda bedre?
Ressurser
- Filmen "Coco before Chanel"
Official trailer
Information about the film - Arbeidsark til elevene:
How to make a good presentation (pdf)
World famous designers: Oral presentation and Collage (pdf) - Lærebøker i Design og håndverk (f.eks. Workshop Vg1, Gyldendal)
- Elevene får velge sine egne kilder, f.eks. websidene til de store motehusene.
Nettsider:
- Flickr (bildetjeneste)
- Wikimedia Commons
Forberedelser
Lærer:
- skaffe filmen "Coco before Chanel"
Elevene har arbeidet med tekstene i læreboka og lest om Coco Chanel og blitt kjent med hennes bakgrunn og veien fram mot verdenssuksess. Filmen ”Coco before Chanel” har blitt brukt som inspirasjonskilde. - trykke opp arbeidsarkene til elevene (se Ressurser)
Plan for opplegget
Oppgave:
Elevene skal sette sette seg inn i arbeidet til en kjent designer (bakgrunn, egenskaper, prestasjoner, etc. som bidro til suksess og gjorde han/henne verdenskjent (se oppgaveark World famous designers:Oral presentation and collage).
- De skal lage en presentasjon på 4-5 minutter om personen. Arket How to make a goodpresentation deles ut.
Presentasjonen fremføres foran klassen. Medelever lytter og noterer spørsmål. - Elevene skal velge et moteobjekt, for eksempel hatt, hansker, sko, veske, kjole, osv. og spore utviklingen av dette objektet gjennom tidene. Sluttproduktet skal bli en bildecollage med passende tekstbeskrivelser til.
Bilder må hentes fra nettsider med Creative Commons lisens (for eksempel Wikimedia Commons og Flickr)
Idéer til oppfølging
- Bearbeide presentasjonene etter innspill fra klassen
- Samle utskrifter i et hefte
- Lage en quiz/ gjettekonkurranse / moteshow
Kommentarer
Oppgaven ble til etter forslag fra elever og et ønske om yrkesretta engelsk.
Selv om noen elever har stor motvilje mot å snakke engelsk, er det motiverende å snakke om det de interesserer seg for.
Oppgaven differensierer godt. Elevene gis mulighet til å lære faguttrykk og forberede presentasjonen ut fra egen forutsetning.
Utarbeidelse av opplegg
Basert på oppgave hentet fra læreverket Workshop (Gyldendal) og bearbeidet av Marina Braathen, Skedsmo vgs.
Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremedspråksenteret.