Kort beskrivelse
Opplegget kan knyttes til grunnleggende ferdigheter i engelsk: Utvikling av skriveferdigheter i engelsk innebærer å lære rettskriving og utvikle et økende repertoar av engelske ord og språklige strukturer.
Kompetansemål
Engelsk
Språklæring
vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk
Muntlig kommunikasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
Skriftlig kommunikasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
Læringsmål
Eleven skal:
- kunne forstå og bruke begreper relevante for design- og håndverksfag
- evne å kjenne igjen de mer vanskelige og abstrakte begrepene knyttet til design- og håndverksfag
- de skal lære begrepene på engelsk og bli i stand til å bruke dem i en sammenheng
Refleksjon og vurdering
- Elevene kan testes med gloseprøver som gjentas og kan være forberedte, til begrepene sitter
- De kan presentere sitt programfag, arbeidsplass, fremtidige yrke, et arbeide, m.m. og vurderes ut i fra evnen til å kommunisere med et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
Ressurser
Utarbeidede begrepsordlister fra programfaglærere
- Begreper 1: Design, Håndverk, Funksjon, Estetikk, Signaleffekt (pdf)
- Begreper 2:Inspirasjon, Collage, Komposisjon, Lay out, Helhet, Kontraster (pdf)
- Begreper 3: Ittens primærfarger, Ittens sekundærfarger, Ittens tertiærfarger, Formelementer, Formuttrykk, Formkontraster (pdf)
- Begreper 4:Forenkling, Stilisering, Proporsjoner, Valører, Tekstur, Ornament, Organisk, Geometrisk, Dekorativ (pdf)
Forberedelser
Lærer trykker opp skjemaer (se Ressurser) eller laster de opp i læringsplattformen
Plan/læringsaktiviteter
- Et første utkast til hvilke begrep som er relevante og sentrale utarbeides i samarbeid med programfagslærer for å sikre relevans
(se Ressurser for eksempler på utarbeidede lister) - Listen over begrep kan gis til elevene ett- eller to-språklig
- De skal finne passende definisjoner av begrepene, gjerne med en eksempelsetning for å vise forståelse
- De kan også direkte oversette de definisjonene de har fra programfaga -alt etter elevenes ferdighetsnivå
- Listen kan utvides i samarbeid med elevene
Oppfølging
Kan følges opp igjennom året etter hvert som programfagene inneholder nye elementer og følgelig nye begreper
Utarbeidelse av opplegg
Håvard W. Karlsen, Glemmen vgs., Fredrikstad
Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremedspråksenteret