Terms of the Trade

Eleven jobber med å lære seg sentrale og relevante engelske ord og begreper de vil møte i programfagene. For å få god oversikt over begrepene, er det utarbeidet skjemaer som kan brukes.

Bilde kjøpt fra Dreamstime

Kort beskrivelse

Opplegget kan knyttes til grunnleggende ferdigheter i engelsk: Utvikling av skriveferdigheter i engelsk innebærer å lære rettskriving og utvikle et økende repertoar av engelske ord og språklige strukturer.

Kompetansemål

Engelsk

Språklæring

vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk

Muntlig kommunikasjon

  •  forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram

Skriftlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram

Læringsmål

Eleven skal:

  • kunne forstå og bruke begreper relevante for design- og håndverksfag
  • evne å kjenne igjen de mer vanskelige og abstrakte begrepene knyttet til design- og håndverksfag
  • de skal lære begrepene på engelsk og bli i stand til å bruke dem i en sammenheng

Refleksjon og vurdering

  • Elevene kan testes med gloseprøver som gjentas og kan være forberedte, til begrepene sitter
  • De kan presentere sitt programfag, arbeidsplass, fremtidige yrke, et arbeide, m.m. og vurderes ut i fra evnen til å kommunisere med et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram

Ressurser

Utarbeidede begrepsordlister fra programfaglærere

Forberedelser

Lærer trykker opp skjemaer (se Ressurser) eller laster de opp i læringsplattformen

Plan/læringsaktiviteter

  • Et første utkast til hvilke begrep som er relevante og sentrale utarbeides i samarbeid med programfagslærer for å sikre relevans
    (se Ressurser for eksempler på utarbeidede lister)
  • Listen over begrep kan gis til elevene ett- eller to-språklig
  • De skal finne passende definisjoner av begrepene, gjerne med en eksempelsetning for å vise forståelse
  • De kan også direkte oversette de definisjonene de har fra programfaga -alt etter elevenes ferdighetsnivå
  • Listen kan utvides i samarbeid med elevene

Oppfølging

Kan følges opp igjennom året etter hvert som programfagene inneholder nye elementer og følgelig nye begreper

Utarbeidelse av opplegg

Håvard W. Karlsen, Glemmen vgs., Fredrikstad

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremedspråksenteret

 

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06