Kort beskrivelse
Et undervisningsopplegg om farger og Ittens fargesirkel, og de syv fargekontrastene han beskrev. Elevene jobber i grupper på 3 som allerede er etablert i programfag for samme tema. Her tas det utgangspunkt i et valgt motiv fra den egyptiske stilepoken som elevene har jobbet med i programfag, og det følger et arbeidsark med der oppgavene er knyttet til denne perioden. Dette kan tilpasses andre epoker. Opplegget øver ordinnlæring og både skriftlige og muntlige ferdigheter.
Opplegget kan knyttes til Læreplanverket for Kunnskapsløftet – Prinsipper for opplæringen: Elevene skal møte kunst og kulturformer som uttrykker både menneskers individualitet og fellesskap, og som stimulerer deres kreativitet og nyskapende evner.
Det kan òg knyttes til grunnleggende ferdigheter i engelsk: Utvikling av skriveferdigheter i engelsk innebærer å lære rettskriving og utvikle et økende repertoar av engelske ord og språklige strukturer
Kompetansemål
Engelsk
Muntlig kommunikasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
Skriftlig kommunikasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- forstå hovedinnhold og detaljer i tekster av varierende omfang om forskjellige emner
- lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
- skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
- produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier
Kultur, samfunn og litteratur
- fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette
Læringsmål
Elevene skal tilegne seg et tilstrekkelig stort og presist ordforråd for å kunne beskrive, muntlig og skriftlig, bruk av farger og kontraster i kunst og design.
Refleksjon og vurdering
- Underveisvurdering gis hele tiden mens elevene arbeider
- Det kan gis en sluttvurdering både på det skriftlige arbeidet, og på den muntlige presentasjonen.
- Faglærer må på forhånd bestemme om det skal gis en formell evaluering av det skriftlige arbeidet, den muntlige presentasjonen, eller en kombinasjon av disse. Elevene må gjøres kjent med hvilke kriterier som skal ligge til grunn for evalueringen.
- Evalueringen kan også trekke inn programfaget slik at det blir en samlet evaluering for både engelsk og programfag.
Ressurser
- Her er det brukt Tracks 1 DH, Ch.6 p.204209 Colors, men annen teori kan nyttes.
- Kunnskap, arbeider og notater fra programfag
- Ittens fargekontraster (Norsk ressurs fra NDLA)
- Itten’s Color Wheel (Engelsk ressurs)
- Worksheet (pdf) til elevene
Forberedelser
- For å sikre relevans og at stoffet blir presentert likt og riktig, er det viktig at det er arbeidet med stoffet i programfaget på forhånd.
- Et valgt motiv må være bearbeidet med ulike farger og kontraster i henhold til oppgave gitt i programfag
- Det vil være nyttig om engelsklærer også setter seg litt inn i Itten’s ulike teorier og farger og kontraster
Plan for opplegget
- Itten’s theory of contrasts – find the names
- Use illustrations of Itten’s contrasts and take turns in the group to practice explaining in English which contrast is used.
- Describe your Egyptian motives (example used in this lesson plan) using the 6 different colour contrasts
- Fill in the form (Woorksheet , pdf ) describing the stylistic period ”Old Egypt” find pictures and text describing clothing, hairdos, jewellery, furniture, etc. typical of that era.
- Choose one of the topics in no.3 and give a more detailed description, (for example Egyptian jewellery)
- The group presents their work in an oral presentation where they talk about their motive and contrasts, and the chosen art form from Old Egypt
Refleksjon og vurdering
- Underveisvurdering gis hele tiden mens elevene arbeider
- Det kan gis en sluttvurdering både på det skriftlige arbeidet, og på den muntlige presentasjonen.
- Faglærer må på forhånd bestemme om det skal gis en formell evaluering av det skriftlige arbeidet, den muntlige presentasjonen, eller en kombinasjon av disse. Elevene må gjøres kjent med hvilke kriterier som skal ligge til grunn for evalueringen.
- Evalueringen kan også trekke inn programfaget slik at det blir en samlet evaluering for både engelsk og programfag.
Utarbeidelse av opplegg
Håvard Karlsen og Lill Tove Steel, Glemmen vgs., Fredrikstad
Et FYRopplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.