Felting

Elevene skal lage en digital presentasjon av eget produkt som etterarbeid til arbeid utført i "Prosjekt til fordypning" (PTF). Presentasjonen er en del av en tverrfaglig e-portfolio.   

Kort beskrivelse

I dette tilfellet har elevene lært om toving i programfaget, og både prosess og sluttprodukt skal presenteres, samt at de skal vise kostnadsberegninger for en eventuell produksjon for et internasjonalt marked. 

Presentasjonen gjennomføres muntlig i klassen med bruk av Power Point eller annet egnet presentasjonsverktøy og utstilling av det ferdige produktet. Opplegget øver muntlige og digitale ferdigheter og i noen grad skrive og regneferdigheter.

Opplegget kan knyttes til den generelle delen av læreplanen der det står at opplæringen skal vareta og utdype elevenes kjennskap til nasjonale og lokale tradisjoner Opplegget kan knyttes til Læreplanverket for Kunnskapsløftet – Prinsipper for opplæringen der det står at elevene skal møte kunst og kulturformer som uttrykker både menneskers individualitet og fellesskap, og som stimulerer deres kreativitet og nyskapende evner.

Det kan også knyttes til formålet med programfaget: Programfagene skal bidra til utvikling og videreføring av tekstilhåndverkstradisjoner.

Kompetansemål

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon  
  • tolke og bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon

Skriftlig kommunikasjon

  • produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier

Kultur, samfunn og litteratur

  • fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette

Vg2 Design og tekstil

Produksjon og materialer

  • beskrive egenskaper ved og bruksområder for ulike materialer
  • utnytte ulike materialer og tilbehør på en hensiktsmessig og økonomisk måte
  • ta aktuelle mål, bruke måltabeller, tilpasse og justere
  • konstruere og utarbeide mønster og lage maler
  • bruke grunnleggende teknikker innen fagområdet
  • utføre håndsøm, maskinsøm og andre relevante sammenføyningsteknikker på ulike materialer
  • utføre enkel kostnadsberegning for produkter og tjenester
  • kommunisere med kunder, brukere og andre om design, materialer og produkter
  • bruke relevante faguttrykk og begreper i kommunikasjon med kunder, brukere og andre
  • bruke digitale verktøy og annen relevant teknologi i arbeidsprosesser
  • dokumentere, presentere og evaluere eget arbeid.

Design og produktutvikling

  • utvikle og begrunne ideer til produkter og tekstilfaglige tjenester
  • lage arbeidsplaner og planlegge arbeidsprosesser
  • bruke tegneteknikker og lage skisser og annen visuell dokumentasjon
  • lage arbeidstegninger
  • eksperimentere med teknikker, materialer og verktøy
  • analysere og visualisere form, farge, materialer og teknikker på tekstilprodukter
  • undersøke og dokumentere behov for tekstilfaglige produkter og tjenester i markedet
  • kommunisere med kunder, brukere og andre i arbeid med design og produktutvikling
  • gjøre rede for tradisjoner og særpreg i aktuelle design og tekstilfag

Læringsmål 

Elevene skal:

  • kunne snakke om eget arbeidsområde på engelsk
  • ha kunnskap om materiale og produkt som er produsert
  • kunne presentere eget produkt og arbeidsmetoder på engelsk til et internasjonalt marked
  •   kunne vise til kostnadsberegning for å produsere sitt produkt på et internasjonalt marked

Refleksjon og vurdering

Elevene reflekterer over

  • hvordan det var å presentere eget arbeidet
  • behovet for engelsk i sitt yrkesområde
  • egen kompetanse i engelsk på eget fagområde

Lærer gir tilbakemelding til eleven umiddelbart etter presentasjon. Eleven blir vurdert for det muntlige fremlegget og sin power point presentasjon.

Vurderingskriterier utarbeides i samråd med programfaglærer.

Ressurser

Materiell og lærebøker fra programfag som støtte til arbeidet med presentasjonen i engelsk.

Oppgaven starter med opplæring om ull og ullas egenskaper, toving og filting samt tovingens historie. 

Forberedelser

Samarbeid mellom programfag og engelsk. Oppgaven gis mens elevene holder på med prosjekt til fordypning i emnet ”Toving”. Oppgaven bør legges opp slik at elevene kan jobbe parallelt med engelsk og PTF gjennom denne perioden.

Plan/læringsaktiviteter

A Presentation of Your Felt Products

For the last couple of months you have all been quite busy with creating your felt products in your Design and Handcraft sessions. You have also handed in a presentation of your work which included patterns used for your products, an estimation of production price as well as the products you have made.

In this task you are going to create an electronic portfolio of the feltproducts you have designed. The intention of this eportfolio is to give you some practice on how to present your work for international customers, both orally and in writing.

How to work

You can create your eportfolio in two ways: either as a Powerpoint presentation or a Photostory presentation. In your portfolio you have to include a list of contents, photos of your products, a short description of what your products contain and how you made them (photos which illustrate the process might be a good idea). Also include an estimation of price for production as well as an estimation of time to create.

A brief explanation of the quality and functionality of the product might be helpful if you want to sell your work and product for your customers.

Time for the presentation: 10 minutes.

Oppfølging

Undervisningsopplegget kan brukes til andre temaer i PTF. På denne måten vil elevene få muligheten til å forbedre sine presentasjoner av produkter på engelsk.

Kommentarer

Elever som ble spurt syntes at det var fint å jobbe med et emne som de hadde på PTF i engelsktimene. Det var relevant i forhold til det de jobbet med på Design og håndverk.

Faglærer: Denne oppgaven ble laget etter forslag fra programfaglærer. Elevene virket å være godt motiverte for å jobbe med PTF i engelskfaget.

Opplegget kan brukes i andre programområder hvor elevene presenterer emnet sitt i PTF muntlig i engelsk.

Utarbeidelse av opplegg

KennyAnne Jacobsen og Ginni Lisa Gjertsen, Polarsirkelen vgs, Mo i Rana

Et FYRopplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike CC BY-NC-SA

 

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06