Volvo Excavator

Hvordan skal jeg kjøre og vedlikeholde en Volvo Excavator gravemaskin?

Volvo gravemaskin. Foto: Dreamstime. 

Kort beskrivelse 

Dette opplegget er et samarbeid mellom engelsk-, norsk- og programfaglærer på TIP Vg2. I engelsktimene ser elevene en engelskspråklig instruksjonsvideo om daglig vedlikehold av en gravemaskin. Med utgangspunkt i videoen skal hver elev utarbeide sin egen, skriftlige instruksjonsmanual, men denne skal være på norsk. De må sette seg inn i sjekkpunktene på maskinen; dette arbeidet gjøres i anleggsteknikktimene. Manualen skal de bruke i daglige rutiner på skolens maskiner.

Opplegget øver muntlige og skriftlige ferdigheter og inneholder både oppgaveark og et skjema til oversettelse av relevant fagvokabular.

Opplegget kan knyttes til Læreplanverket for Kunnskapsløftet – Prinsipper for opplæringen der det står at opplæringen skal fremme elevenes allsidige utvikling og deres kunnskaper og ferdigheter.

Opplegget kan og knyttes til formålet ved programfaget Anleggsteknikk: Praktisk arbeid og helhetlige tverrfaglige arbeidsoppgaver skal vektlegges i opplæringen.

Kompetansemål 

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
  • tolke og bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon

Skriftlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lese- og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram

Vg2 Anleggsteknikk

Produksjon

  • utføre arbeid i henhold til lover, forskrifter og preaksepterte løsninger
  • planlegge, utføre, dokumentere, og vurdere eget arbeid
  • utføre daglig kontroll og periodisk vedlikehold av maskiner og utstyr i henhold til service- og brukermanualer

Læringsmål 

I engelskfaget skal elevene kunne:

  • forstå hovedinnhold i en engelskspråklig video og svare på spørsmål knyttet til videoen
  • engelsk fagterminologi knyttet til temaet og bruke denne i et skriftlig produkt
  • bruke en online ordbok som arbeidsredskap for oversettelse engelsk - norsk 
  • dokumentere kunnskap om vedlikehold av anleggsmaskin

Refleksjon og vurdering

Opplegget innbyr til et samarbeid med programfaglærer og norsklærer om den språklige og faglige utformingen av instruksjonsmanualen.

Elevene dokumentrer sin kunnskap gjennom den ferdige manualen, som kan vurderes i norsk skriftlig. I tillegg åpner opplegget også for muntlige øvelser/høringer/vurderinger underveis i både engelsk, norsk og programfag, f.eks.: Elevene kan sammenligne manualene sine og gi respons. Engelsklærer kan be elevene forklare på engelsk de viktigste fagordene, evt. momentene i manualen – aller helst ved/på gravemaskinen.

Oppgavene til videoen kan brukes til muntlig samtale/høring eller gis skriftlig respons på.

Elevene vurdere sitt eget arbeid: I hvilken grad erfarer de at dokumentet er til hjelp ved bruk av dette i arbeidet med gravemaskinen? Og i samtale med programfaglærer: Holder manualen faglig mål?

Det ferdige produktet kan være en del av mappevurdering (se Oppfølging).  

Ressurser

Vedlegg:

Lenker:

Forberedelser 

Lærere må sette seg inn i innholdet i videoen, tilhørende arbeidsark med gloseliste og spørsmå til videoen (se Ressurser) og andre nettressurser. Elevene må ha tilgang Internet/Youtube.

Plan/Læringsaktiviteter 

1. Tuning in (bruk Template for Placemat consensus, se Ressurser): 

Gruppeoppgave til elevene: What are the three most important things to have in mind before you start using an excavator? In groups of four first write your individual ideas in your allotted area (1-4), then present your ideas to the group. Finally, the group should reach a consensus and put the group’s conclusion in the middle. Share your suggestions with the other groups and try to come up with a class consensus.

2. Fagordlista.

Elevene skal lage sin egen fagordliste, lagre denne på sin egen PC og utvide den etter eget behov. De kan selv velge hvilke ord de anser for å være nyttige og relevante (Arbeidsark 1).

En måte å øve fagorda på kan være at elevene bruker ordene som utgangspunkt for å lage sin egen quizlet eller prøver seg på en ferdiglaget quizlet om gravemaskiner (se Ressurser).

Et annet alternativ kan være aktiviteten Quiz and Trade (se Ta grep! Del 2). Lærer lager lapper med faguttrykkene i vedlegg 1, f.eks.: What is the Norwegian word for «clog»? What is the English word for «luftfilter»? osv.

Faglig sterke elever kan jobbe med en begrepsstige med utgangspunkt i «safety», både som konkret og abstrakt begrep (se Ta grep! Del 2).

3. Video: 

Volvo Excavators C Series Operating Instructions Before Starting Digger (youTube)

Elevene arbeider med spørsmålsarket (Arbeidsark 2).

  1. Lærer fordeler spørsmålene slik at elevene lytter etter svar på ett eller to spørsmål hver. Her kan man enkelt differensiere når man fordeler spørsmålene. Fokus er språkforståelse, og oppgaven krever aktiv lytting. Lærer spiller videoen i sammenheng.
  2. Diskutere svar på spørsmålene muntlig (så langt det går).
  3. Elevene spiller av videoen på læringsplattformen og besvarer alle spørsmålene skriftlig, i eget tempo.

Yrkesfaglærer går gjennom videoen for å sikre en tekniske korrekt forståelse, før elevene lager sin egen vedlikeholdsmanual. Denne settes i den enkelte elevs kvalitetssikringsperm.

Oppfølging

Dokumentet skal være elevens huskeliste. Det skrives ut og skal være tilgjengelig på verkstedet (HMS – perm/elevperm). Dokumentet kan videre være en mal for utarbeidelse av lignende instruksjoner for andre typer maskiner/utstyr.

Gloselista kan de fortsette å fylle ut i engelsktimene gjennom året. De kan bruke den ved egnede oppgaver og prøver, evt. ordleker som repetisjon (Hangman, Quizlet, etc). De kan også velge andre av disse videosnuttene som utgangspunkt for en muntlig presentasjon eller diskusjon.

Kommentarer 

Det er mange fordeler ved å jobbe på denne måten. Elevene får her jobbe med noe som er direkte rettet mot deres egen praksis. Det ferdige utarbeidede dokumentet skal benyttes under de daglige rutinene på skolens maskiner.

Ordforrådet forsterkes når det gjentas. Engelskfaget får økt status når elevene opplever direkte relevans til det de egentlig vil holde på med og tett kontakt mellom engelsklærer og yrkesfaglærer. Yrkesfaget blir lettere tilgjengelig når ordforrådet forsterkes i engelsktimen.

Utarbeidelse av opplegg

Espen Ånerud og Grethe Pedersen, Skedsmo vgs.

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike CC BY-NC-SA

Publisert 5. feb. 2020 09:17 - Sist endret 8. juni 2021 13:06