Kort beskrivelse
Opplegget er tverrfaglig der programfag, norsk og engelsk involveres. Rollespillet vurderes i engelsk, mens rapporten som elevene skriver fra opplæringsperioden, vurderes i programfag og norsk. Det er en forutsetning at rapportskrivingen er i gang før rollespillet introduseres.
Opplegget kan knyttes til grunnleggende ferdigheter i programfaget: "å uttrykke seg muntlig og skriftlig innebærer diskusjon og dokumentasjon knyttet til egen læring", til grunnleggende ferdigheter i engelsk: "utvikling av muntlige ferdigheter i engelsk innebærer å bruke det muntlige språket gradvis mer presist og nyansert i samtaler og i andre typer muntlig kommunikasjon" og til Læringsplakaten: "skolen og lærebedriften skal stimulere elevene og lærlingene/lærekandidatene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse".
Kompetansemål
Engelsk
Muntlig kommunikasjon
- vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
Bygg- og anleggsteknikk
Produksjon
- følge gjeldende rutiner for arbeidsoppgaver
- (foreta risikovurderinger og) utføre arbeid etter regler for helse, miljø og sikkerhet
Tegning og bransjelære
- gjøre rede for sammenheng mellom yrker innenfor bygg- og anleggsnæringen
Norsk
Skriftlig kommunikasjon
- skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram, etter mønster av ulike eksempeltekster
- tilpasse språk og uttrykksmåter til ulike skrivesituasjoner i skole, samfunn og arbeidsliv
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- ord og utrykk om arbeidet, arbeidsplassen og om HMS på arbeidsplassen
- kommunisere på engelsk om overnevnte læringsmål
- starte og avslutte en samtale i et rollespill
- dokumentere kunnskap om arbeidsplassen og om HMS på arbeidsplassen
- velge ut hva det er viktig å informere fremmedspråklige medarbeidere om
Refleksjon og vurdering
Elevenes rollespill viser deres refleksjon over
- arbeidsplassen, og hvordan de selv ble mottatt/ønsker å bli mottatt på arbeidsplassen
- HMS-rutiner/-regler, og hvordan disse blir overholdt
- Tema for vurderingssamtalen etter rollespillet er hvorvidt samtalen tok opp de ovenstående punktene samt behov for engelsk i yrkeslivet
- Lærer gir umiddelbar tilbakemelding på samtalen. Vurderes med karakter ut fra innhold og flyt i samtalen
Ressurser
Lenker
Visual Online Dictionary (Meriam-Webster)
Working at Heights (Lyttetekst, Fremmedspråksenteret)
Health and Safety in the Construction Industry (temaside, ndla.no).
Tekster
- ”Safety at work”- eget valg av tekst, forskjellige læreverk
Forberedelser
- Planlegge samarbeidet mellom programfag, norsk og engelsk
- Oppgaven gis før utplassering slik at eleven har fokus på dette temaet i perioden
- Lærer setter sammen parene for rollespillet og slik unngår at elevene i paret har vært utplassert i samme bedrift.
Plan/Læringsaktiviteter
Tuning in:
-
Lyttetekst Working at Heights (se Ressurser over).
Task: Elevene lytter, og klassen diskuterer innholdet (HSE) med utgangspunkt i ressursarket som følger med lytteteksten -
Think-pair-share
Task: Think for two minutes on how you were met by co-workers at your work-placement. Take down ten keywords and share with a fellow student. Choose and agree on five points to share with another pair in your class. -
Watch video/take notes
Task: Elevene kan gå til ressursen Health and Safety in the Construction Industry (Se Ressurser over), se videoen og skanne teksten for relevant/supplerende informasjon og nyttig vokabular. De tar notater på engelsk; oppsummering i klassen. -
Roleplay in pairs
Task: Elevene skal gjennomføre to samtaler og bytte roller; de er vekselsvis den som introduserer eller den nyansatte. Rollespillet gjennomføres i utgangspunktet kun for lærer. Resten av klassen jobber selvstendig imens.
Pupils' task:
Hosting worker
- The hosting employee welcomes a foreign employee to the worksite. The worksite you are going to introduce is the one you were at during your work placement.
- The introduction can be done you being the leader of the company, or one of the other co-workers.
- Introduce the company, what kind of work you are to do and where, HSE in this company, facilities, etc.
Foreign worker
- The foreign worker prepares questions to ask. What does he/she need to know?
Prepare for both roles.
-
Framføring for lærer
Se Refleksjon og vurdering over for forslag til vurderingssamtale.
Oppfølging
Eventuell ny øvelse kan gjennomføres etter neste utplassering; dette vil gi mulighet til faglig og språklig utvikling og fordypning.
Kommentarer
Oppgaven ble til etter forslag fra elever, et ønske om yrkesretta engelsk og rollespill. Elevene skal skrive rapport etter et praksisopphold; rapporten er en del av vurderingsgrunnlaget i norsk og programfag. Det er viktig å finne en annen innfallsvinkel, noe som ikke bidrar til at ”huff! All denne skrivingen etter utplassering! Orker ikke mer utplassering!”. Jeg synes oppgaven fungerer godt, og den kan lett overføres til andre programområder.
Det er viktig at elevene har begynt på arbeidet med rapporten før «Roleplay» presenteres. Dette for at arbeid i fagene skal utfylle og støtte hverandre, i dette tilfelle at elevene har et godt utgangspunkt for det engelske rollespillet.
Utarbeidelse av opplegg
Inger Margrethe Elden, Olav Duun vgs., Namsos
Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.