Tiling and Grouting

I dette opplegget øves elevenes evne til å forstå muntlig instruksjon og selv presentere en arbeidsprosess muntlig.

Utstyr for muring

Kort beskrivelse 

I dette opplegget øves elevenes evne til å forstå muntlig instruksjon og selv presentere en arbeidsprosess muntlig. Elevene bruker engelske ord og faguttrykk mens de demonstrerer hvordan flislegging og fuging foregår. Denne muntlig-/praktiske presentasjonen foregår i byggverkstedet, mens elevenes forarbeid gjøres i klasse/grupperom i fellesskap, individuelt og ved øving hjemme.

Opplegget kan knyttes til formålet i programfaget, der det står at praktisk arbeid og helhetlige tverrfaglige arbeidsoppgaver skal vektlegges. Opplæringen må ses både i individ-, bransje- og samfunnsmessig sammenheng, nasjonalt og internasjonalt.

Kompetansemål 

Engelsk:

Muntlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • tolke og bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon

Vg1 Bygg-og anleggsteknikk:

Produksjon

  • lese og anvende beskrivelser som er relevante for utføring av eget arbeid
  • beskrive egenskapene og bruksområdene til materialene som brukes i en arbeidsoppgave og beskrive alternative materialvalg

Læringsmål 

Elevene skal kunne:

  • faguttrykk om flislegging og fuging 
  • utføre et praktisk arbeid ut fra muntlig og skriftlig instruksjon, også på engelsk 
  • forklare på engelsk hva en gjør, og hvorfor

Refleksjon og vurdering

Forslag til vurderingskriterier

Elevene skal vise at

  • de kan faguttrykk om flislegging og fuging
  • de kan snakke sammenhengende om arbeidet de utfører
  • de kan uttrykke seg tydelig og presist
  • de er ikke avhengig av notater
  • presentasjonen/instruksjonen kommuniserer
  • de har faglig kunnskap om arbeidet

Spørsmål/punkter til egenvurdering: 

  • Hva har jeg lært? Hvordan gjør dette meg til en bedre fagarbeider? Hvorfor?
  • I hvilke situasjoner vil jeg ha nytte av dette?
  • Hva kan jeg gjøre for å bli enda bedre?

Underveisvurdering:

Tilbakemelding og oppfølgingsspørsmål under presentasjonen.

Sluttvurdering: 

Et grunnlag for vurdering med karakter i engelsk. Dersom forholdene ligger til rette og programfaglærer kan være tilstede ved presentasjonen, kan karakter også settes i programfaget (jfr kompetansemål for byggfag, se over).

Ressurser

Vedlegg:

Lenker:

Forberedelser 

  • Engelsklærer samarbeider med programfaglærer for å finne tema for instruksjon. Tidsplan må stemme overens med praksis i verksted.
  • Undervisningsopplegget i engelsk må starte like etter at temaet er gjennomgått/påbegynt i programfag. 
  • Sjekk med programfaglærer at instruksjonsvideo støtter opp om det valgte temaet.
  • Last ned tekster til videoene og gjør klar Worksheet 1 and 2 (se Ressurser).

Plan/Læringsaktiviteter 

  1. Tuning in: What do you know about laying tiles?
    Think-pair-share: Elevene arbeider først individuelt, deretter i par, for til sist å finne et annet par i klassen å dele sin informasjon med (Ta grep! Del 2, se Ressurser over).
    Alternativt eller i tillegg kan elevene prøve seg på oppgaver i Quizlet om Tiling for å bli kjent med nytt vokabular. Elevene kan jobbe alene eller konkurrere sammen to og to. Dette kan brukes til differensiering siden oppgavene har forskjellig vanskegrad, avhengig av antall fagtermer. Eksempler i Quizlet på oppgaver lagd av elever.
  2. Klassen/gruppa ser instruksjonsvideo 1: How to Extend a Tile Floor. 
    Individuelt arbeid: Worksheet 1: How to Extend a Tile Floor  (pdf)
    Klassen/gruppa ser instruksjonsvideo 2: Grouting.
    Individuelt arbeid: Worksheet 2: Grouting (pdf)
  3. Elevene skal så presentere fagstoffet. Dette skal skje i verkstedet. Faglig innhold: demonstrere, utføre og forklare.
    Oppgaven differensierer godt - den gir mulighet til å lære faguttrykk og forberede presentasjon ut fra egen forutsetning.

Oppfølging

Dette blir del av pensum for hva eleven kan prøves i ved en tverrfaglig prøve/tentamen.

Elevenes medvirkning til videre læringsarbeid: Finn lignende eller alternative måter å lære fag og faguttrykk på.

Kommentarer 

Elevers kommentar:

"Lærte selve flislegginga bedre, tenkte gjennom prosessen, reflekterte over eget arbeid og arbeidsprosess når vi skulle forklare, i tillegg til at vi lærte engelsk."

Programfaglærer som kom innom:

"De snakket og forklarte om flislegging, på engelsk, som den naturligste ting!"

Lærers kommentar:

"Noen elever har stor motvilje mot å snakke engelsk. Faguttrykk er ikke det enkleste, derfor er det viktig å gi dem et godt eksempel å ta utgangspunkt i, gi grunnlaget. Ved både å se, lytte og lese fikk de gode muligheter til å finne ut hvordan de kunne forklare flisleggingsprosessen."

Kilder 

Adresse til hovedside for videoer og tekster:

ttp://www.askthebuilder.com 

Utarbeidelse av opplegg

Inger Margrethe Elden, Olav Duun vgs., Namsos

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike CC BY-NC-SA

 

Publisert 5. feb. 2020 09:17 - Sist endret 8. juni 2021 13:06