Kort beskrivelse
I dette opplegget øves elevenes evne til å forstå muntlig instruksjon og selv presentere en arbeidsprosess muntlig. Elevene bruker engelske ord og faguttrykk mens de demonstrerer hvordan flislegging og fuging foregår. Denne muntlig-/praktiske presentasjonen foregår i byggverkstedet, mens elevenes forarbeid gjøres i klasse/grupperom i fellesskap, individuelt og ved øving hjemme.
Opplegget kan knyttes til formålet i programfaget, der det står at praktisk arbeid og helhetlige tverrfaglige arbeidsoppgaver skal vektlegges. Opplæringen må ses både i individ-, bransje- og samfunnsmessig sammenheng, nasjonalt og internasjonalt.
Kompetansemål
Engelsk:
Muntlig kommunikasjon
- vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
- tolke og bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon
Vg1 Bygg-og anleggsteknikk:
Produksjon
- lese og anvende beskrivelser som er relevante for utføring av eget arbeid
- beskrive egenskapene og bruksområdene til materialene som brukes i en arbeidsoppgave og beskrive alternative materialvalg
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- faguttrykk om flislegging og fuging
- utføre et praktisk arbeid ut fra muntlig og skriftlig instruksjon, også på engelsk
- forklare på engelsk hva en gjør, og hvorfor
Refleksjon og vurdering
Forslag til vurderingskriterier
Elevene skal vise at
- de kan faguttrykk om flislegging og fuging
- de kan snakke sammenhengende om arbeidet de utfører
- de kan uttrykke seg tydelig og presist
- de er ikke avhengig av notater
- presentasjonen/instruksjonen kommuniserer
- de har faglig kunnskap om arbeidet
Spørsmål/punkter til egenvurdering:
- Hva har jeg lært? Hvordan gjør dette meg til en bedre fagarbeider? Hvorfor?
- I hvilke situasjoner vil jeg ha nytte av dette?
- Hva kan jeg gjøre for å bli enda bedre?
Underveisvurdering:
Tilbakemelding og oppfølgingsspørsmål under presentasjonen.
Sluttvurdering:
Et grunnlag for vurdering med karakter i engelsk. Dersom forholdene ligger til rette og programfaglærer kan være tilstede ved presentasjonen, kan karakter også settes i programfaget (jfr kompetansemål for byggfag, se over).
Ressurser
Vedlegg:
- Worksheet 1 How to Extend a Tile Floor (pdf)
- Worksheet 2 Grouting (pdf)
Lenker:
- How to Extend a Tile Floor (Video og tekst. Ask the Builder, by Tim Carter (3:56)
- Grouting (YouTube by Tim Carter (4:49)
- Ta grep! Ressurshefte for yrkesretting og relevans i fellesfaget engelsk (Fremmedspråksenteret)
- Quizlet.com (Subject:Tiling)
Forberedelser
- Engelsklærer samarbeider med programfaglærer for å finne tema for instruksjon. Tidsplan må stemme overens med praksis i verksted.
- Undervisningsopplegget i engelsk må starte like etter at temaet er gjennomgått/påbegynt i programfag.
- Sjekk med programfaglærer at instruksjonsvideo støtter opp om det valgte temaet.
- Last ned tekster til videoene og gjør klar Worksheet 1 and 2 (se Ressurser).
Plan/Læringsaktiviteter
- Tuning in: What do you know about laying tiles?
Think-pair-share: Elevene arbeider først individuelt, deretter i par, for til sist å finne et annet par i klassen å dele sin informasjon med (Ta grep! Del 2, se Ressurser over).
Alternativt eller i tillegg kan elevene prøve seg på oppgaver i Quizlet om Tiling for å bli kjent med nytt vokabular. Elevene kan jobbe alene eller konkurrere sammen to og to. Dette kan brukes til differensiering siden oppgavene har forskjellig vanskegrad, avhengig av antall fagtermer. Eksempler i Quizlet på oppgaver lagd av elever. - Klassen/gruppa ser instruksjonsvideo 1: How to Extend a Tile Floor.
Individuelt arbeid: Worksheet 1: How to Extend a Tile Floor (pdf)
Klassen/gruppa ser instruksjonsvideo 2: Grouting.
Individuelt arbeid: Worksheet 2: Grouting (pdf) - Elevene skal så presentere fagstoffet. Dette skal skje i verkstedet. Faglig innhold: demonstrere, utføre og forklare.
Oppgaven differensierer godt - den gir mulighet til å lære faguttrykk og forberede presentasjon ut fra egen forutsetning.
Oppfølging
Dette blir del av pensum for hva eleven kan prøves i ved en tverrfaglig prøve/tentamen.
Elevenes medvirkning til videre læringsarbeid: Finn lignende eller alternative måter å lære fag og faguttrykk på.
Kommentarer
Elevers kommentar:
"Lærte selve flislegginga bedre, tenkte gjennom prosessen, reflekterte over eget arbeid og arbeidsprosess når vi skulle forklare, i tillegg til at vi lærte engelsk."
Programfaglærer som kom innom:
"De snakket og forklarte om flislegging, på engelsk, som den naturligste ting!"
Lærers kommentar:
"Noen elever har stor motvilje mot å snakke engelsk. Faguttrykk er ikke det enkleste, derfor er det viktig å gi dem et godt eksempel å ta utgangspunkt i, gi grunnlaget. Ved både å se, lytte og lese fikk de gode muligheter til å finne ut hvordan de kunne forklare flisleggingsprosessen."
Kilder
Adresse til hovedside for videoer og tekster:
Utarbeidelse av opplegg
Inger Margrethe Elden, Olav Duun vgs., Namsos
Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.