Kort beskrivelse
Opplegget gjennomføres på et tidspunkt som er sammenfallende med at elevene jobber med dette i sitt programfag.
Opplegget kan knyttes til grunnleggende ferdigheter i programfaget: «Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i bygg- og anleggsteknikk innebærer å kommunisere med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere, og å dokumentere arbeidsprosesser, produkter og tjenester som leveres.» Tilsvarende for engelskfaget betyr det å skrive i engelsk «…å planlegge, utforme og bearbeide tekster som kommuniserer, og som har god struktur og sammenheng.» Opplegget støtter også Læringsplakaten krav om at skolen og læringsbedriften skal fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter.
Kompetansemål
Engelsk
Muntlig kommunikasjon
- vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
Skriftlig kommunikasjon
- vurdere og bruke egnede lese- og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
Vg2 Byggteknikk
Produksjon
- montere forskjellige typer stillas og utføre sikring
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- engelske ord og uttrykk om stillas
- dokumentere kunnskap til montering/demontering av stillaser samt sikkerhet
- svare skriftlig på en kundes forespørsel på engelsk
- bruke strategier for å lære ord
- bruke strategien skanne for søk etter nødvendig informasjon
Refleksjon og vurdering
Opplegget - og ikke minst bruken av skriverammer - innbyr til både veiledningssamtaler og muntlig underveis- og egenvurdering (se Ressurser) i et tverrfaglig samarbeid, der for eksempel programfaglærer veileder og vurderer det programfaglige innholdet, engelsklærer det språklige.
Skriveoppgaven gir elevene god anledning til refleksjon i forhold til læring i programfag, og kan brukes i sluttvurdering i engelsk. Det er også mulig å gi karakter på det programfaglige innholdet. Dette - og vurderingskriteriene – må avtales med elevene på forhånd.
Ressurser
Vedlegg:
Lenker:
- Scaffolding. Poem by Seamus Heaney.
- The poet reads his poem (You Tube, 1:30)
- A young person reads the poem - the text is included (You Tube, 0:36)
- Scaffolding Basics DVD Preview - Ideas that Work - Instruksjonvideo (YouTube - 3:38)
- Erect and dismount restricted height scaffolding - Teksthefte m. ill., 25 s., åpen ressurs for lesing på nett, copyright for opptrykk
- Kurs i stillasmontering, Aage Christiansen. 1993.Universitetsforlaget. - Gode illustrasjoner. Norsk språk. Boka leses som nettbok fra bokhylla.no (Nasjonalbiblioteket)
- How to write a formal letter (Skriveramme fra NDLA)
- Praktiske eks. på skriverammer i forskjellige skrivesjangre
- Oversikt over bindeord (connectives) - GrammarBank
- Underveis- og egenvurdering (Utdanningsdirektoratet)
Forberedelser:
- Engelsklærer samarbeider med programfaglærere i Byggteknikk. Elever lærer om stillasbygging i programfaget
- Engelsklærer bør gjøre seg kjent med innholdet i videoen og tekstheftet (se Ressurser).
- Kopiere opp arbeidsark, eller laste opp i læringsplattform (se Ressurser)
Plan/Læringsaktiviteter
1. Tuning in: Scaffolding
Klassen leser eller lytter til diktet Scaffolding av Seamus Heaney (teksten er også tilgjengelig i flere norske lærebøker for engelsk)
Velg:
- The poet reads his poem (se Ressurser)
- A young person reads the poem; the text is included (se Ressurser)
Kort diskusjon om innholdet. Hvordan er dette overførbart til det yrkesfaglige temaet stillasbygging?
2. Instruksjonsvideo om stillasbygging
- Scaffolding Basics DVD Preview- Ideas that Work (se Ressurser)
- Aktivitet før videoen:Worksheet 1. Lærer leser ordene, elevene arbeider individuelt med kolonne 1 og 2.
- Elevene ser videoen, gjerne flere ganger, og kolonne 3 fylles ut (pararbeid)
- Elevene presenterer forklaringene sine for hverandre og gjør nødvendige korreksjoner
3. Teksthefte: Erect and dismount restricted height scaffolding
Lærer introduserer det illustrerte tekstheftet, og elevene arbeider med Worksheet 2 (se Ressurser). Elevene skal forholde seg til strategier for lesing og velge den mest egnede for å hente ut den informasjonen de trenger.
4. Skriftlig oppgave
Elevene skal svare skriftlig på en kundes forespørsel (se Worksheet 2). Lærer introduserer oppgaven og veiledende skriverammer og støtteark som kan hjelpe elevene på vei:
- How to write a formal letter (se Ressurser)
- Praktiske eks. på skriverammer i forskjellige skrivesjangre (se Ressurser)
- Eksempler på bindeord (connectives) (se Ressurser)
5. Vurdering av arbeidet
Se Refleksjon og vurdering for forslag til både formativ og summativ vurdering.
Oppfølging
Muntlig oppgave:
Eleven forklarer stillaset til lærer pluss en gruppe elever ved å vise til bilder - eller aller helst ved selve stillaset.
Kommentarer
Teksten på engelsk vil være en god støtte for å uttrykke seg faglig på engelsk, selv om typen stillas ikke er helt sammenfallende med det de gjennomgår i programfaget.
Utarbeidelse av opplegg
Inger Margrethe Elden, Olav Duun vgs., Namsos.
Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.