Scaffolding

Sluttproduktet i dette opplegget er en skriveoppgave der elevene må svare på en forespørsel fra en kunde og gjennom dette vise sine kunnskaper om stillasbygging. Opplegget øver også vokabularbygging, lytting og lesestrategien skanning.

Kort beskrivelse 

Opplegget gjennomføres på et tidspunkt som er sammenfallende med at elevene jobber med dette i sitt programfag.

Opplegget kan knyttes til grunnleggende ferdigheter i programfaget: «Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i bygg- og anleggsteknikk innebærer å kommunisere med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere, og å dokumentere arbeidsprosesser, produkter og tjenester som leveres.» Tilsvarende for engelskfaget betyr det å skrive i engelsk «…å planlegge, utforme og bearbeide tekster som kommuniserer, og som har god struktur og sammenheng.» Opplegget støtter også Læringsplakaten krav om at skolen og læringsbedriften skal fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter.

Kompetansemål 

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram

Skriftlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lese- og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Vg2 Byggteknikk

Produksjon

  • montere forskjellige typer stillas og utføre sikring

Læringsmål 

Elevene skal kunne:

  • engelske ord og uttrykk om stillas
  • dokumentere kunnskap til montering/demontering av stillaser samt sikkerhet
  • svare skriftlig på en kundes forespørsel på engelsk
  • bruke strategier for å lære ord 
  • bruke strategien skanne for søk etter nødvendig informasjon

Refleksjon og vurdering

Opplegget - og ikke minst bruken av skriverammer - innbyr til både veiledningssamtaler og muntlig underveis- og egenvurdering (se Ressurser) i et tverrfaglig samarbeid, der for eksempel programfaglærer veileder og vurderer det programfaglige innholdet, engelsklærer det språklige.

Skriveoppgaven gir elevene god anledning til refleksjon i forhold til læring i programfag, og kan brukes i sluttvurdering i engelsk. Det er også mulig å gi karakter på det programfaglige innholdet. Dette - og vurderingskriteriene – må avtales med elevene på forhånd.

Ressurser

Vedlegg:

Lenker:

Forberedelser:

  1. Engelsklærer samarbeider med programfaglærere i Byggteknikk. Elever lærer om stillasbygging i programfaget
  2. Engelsklærer bør gjøre seg kjent med innholdet i videoen og tekstheftet (se Ressurser).
  3. Kopiere opp arbeidsark, eller laste opp i læringsplattform (se Ressurser)

Plan/Læringsaktiviteter 

1. Tuning in: Scaffolding

Klassen leser eller lytter til diktet Scaffolding av Seamus Heaney (teksten er også tilgjengelig i flere norske lærebøker for engelsk)

Velg:  

  • The poet reads his poem (se Ressurser)
  • A young person reads the poem; the text is included (se Ressurser)

Kort diskusjon om innholdet. Hvordan er dette overførbart til det yrkesfaglige temaet stillasbygging?

2. Instruksjonsvideo om stillasbygging

  • Scaffolding Basics DVD Preview- Ideas that Work (se Ressurser)
  • Aktivitet før videoen:Worksheet 1. Lærer leser ordene, elevene arbeider individuelt med kolonne 1 og 2. 
  • Elevene ser videoen, gjerne flere ganger, og kolonne 3 fylles ut (pararbeid)
  • Elevene presenterer forklaringene sine for hverandre og gjør nødvendige korreksjoner

3. Teksthefte: Erect and dismount restricted height scaffolding

Lærer introduserer det illustrerte tekstheftet, og elevene arbeider med Worksheet 2 (se Ressurser). Elevene skal forholde seg til strategier for lesing og velge den mest egnede for å hente ut den informasjonen de trenger. 

4. Skriftlig oppgave

Elevene skal svare skriftlig på en kundes forespørsel (se Worksheet 2). Lærer introduserer oppgaven og veiledende skriverammer og støtteark som kan hjelpe elevene på vei:

  • How to write a formal letter (se Ressurser)
  • Praktiske eks. på skriverammer i forskjellige skrivesjangre (se Ressurser)
  • Eksempler på bindeord (connectives) (se Ressurser)

5. Vurdering av arbeidet

Se Refleksjon og vurdering for forslag til både formativ og summativ vurdering.  

Oppfølging

Muntlig oppgave:

Eleven forklarer stillaset til lærer pluss en gruppe elever ved å vise til bilder - eller aller helst ved selve stillaset.

Kommentarer 

Teksten på engelsk vil være en god støtte for å uttrykke seg faglig på engelsk, selv om typen stillas ikke er helt sammenfallende med det de gjennomgår i programfaget.

Utarbeidelse av opplegg

Inger Margrethe Elden,  Olav Duun vgs., Namsos. 

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike CC BY-NC-SA

Publisert 5. feb. 2020 09:17 - Sist endret 8. juni 2021 13:06