Kort beskrivelse
Elevene setter egne mål, arbeider i eget tempo og konkurrerer med seg selv. De veksler mellom individuelt arbeid og pararbeid og er sensor for hverandre. Metodene fremmer ro og konsentrasjon i klasserommet og gjør arbeidet med ordforråd mere effektivt og lystbetont. Elevene øver ordinnlæring, muntlige og i noen grad skriftlige ferdigheter.
Opplegget kan knyttes til Læringsplakaten: Skolen og lærebedriften skal fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter (Oppl.l. § 1-2 og kap. 5, og læreplanverkets generelle del). Det kan også knyttes til Prinsipper for opplæringen, der det står: Hvilke læringsstrategier elevene bruker for individuell læring og læring sammen med andre, vil avhenge av deres forutsetninger og den aktuelle læringssituasjonen.
Kompetansemål
Engelsk
Språklæring
- Vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk
Muntlig kommunikasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
Skriftlig kommunikasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
Vg1 Bygg- og anleggsteknikk
Produksjon
- Velge egnede verktøy og maskiner knyttet til enkle arbeidsoppgaver innenfor bygg- og anleggsteknikk
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- bruke strategier og arbeidsmåter for å øve vokabular
- sette egne læringsmål for læringen sin og vurdere disse
- bruke fagord innen eget utdanningsområde
- hente relevant informasjon gjennom lesing og lytting
Refleksjon og vurdering
Dette kan bli både spennende og lystbetont, i og med at de i hovedsak konkurrerer med seg selv, og de «svake» stiller likt med de «flinke». De kan oppdage at det går an å lære noe på kort tid, ett ord av gangen. En fin øvelse i konsentrasjon. De setter seg egne mål, hvilke og hvor mange verktøy de har lyst til å kunne navnet på.
De kan inviteres til å lage egne lister med «sitt» verktøy, som lærer samler inn og bruker som grunnlag for prøver f.eks. Da er alle garantert å kunne noe (se Oppfølging).
Ressurser
Vedlegg:
Worksheet 1: fagord for Bygg- og anleggsteknikk - grunnleggende verktøy, norsk og engelsk
(pdf)
Lenker:
- Tools To Build A Tiny House (video, YouTube 3:13)
- Merriam-Webster Visual Dictionary Online (Ordboken gir også muligheter for å lytte til uttale (am. eng.) av hvert ord.)
- eflnet (ressurs med Tools 1 -7, tegninger, tekst og uttale)
- Tools - Building and Construction. Quizlet - lav vanskegrad
- Building and construction tools. Quizlet – høy vanskegrad
Workshop. VG1 Bygg – og anleggsteknikk. Lærebok og lærerressursperm. Gyldendal. Plansjer lages av originalene (bilder av verktøy)i lærerressurspermen. Andre læreverk eller tekst fra andre kilder kan brukes.
Forberedelser
Lærer må sette seg inn i innholdet i videoen, tekstmateriale og tilhørende arbeidsark (se Ressurser).
Lage lysark på projektor, evt bruke PC med storskjerm av sider som viser bilder av de ulike verktøyene. Tekst fra læreboka og kopier av de aktuelle sidene.
Materiell til elevene må kopieres eller lastes opp i læringsplattform.
Plan/Læringsaktiviteter
Tuning in:
- Video Tools To Build A Tiny House (3:13) (YouTube)
Videoen viser en snekker som viser frem noen av sine viktigste verktøy og hvordan han oppbevarer og frakter dem. Videoen kan benyttes som et utgangspunkt for spørsmål i klassen som: Hva slags verktøy bruker dere på skolen? Har du en verktøykasse selv? Hva trenger du? Hva er viktigst? Hva heter dette på engelsk?
Strategi 1:
La elevene studere en side av gangen i læreboka/evt. en kopi av denne siden (eller en tilsvarende tekst) der gloser er med. La blyanten ligge på pulten. Stillhet i 2 minutter.
Del ut kopi av den samme siden imens, med bilder, men uten gloser. La dette arket ligge med den blanke siden opp.
Etter 2 minutter: be dem lukke boka/snu arket og så bruke bildearket og skrive på de betegnelsene de husker.
Instruks: Hvem husker flest? Sjekk selv etterpå med boka/det utfylte arket som fasit. Bestem deg for hvilke du vil kunne. Lag deg din egen gloseliste!
Strategi 2:
Når noen blir ferdige, kan de gå videre til en ny variant. La elevene sitte i par, med en tosidig handout mellom seg. Den ene ser bilder med gloser, den andre ser bildene uten gloser. De bytter på å spørre hverandre hva ting heter på engelsk. Eleven som ser siden med glosene er «sensor».
Strategi 3:
Brett arket (Worksheeet 1) med verktøybetegnelser på engelsk og norsk slik at en elev bare ser ett språk av gangen. Sitt slik at partneren ser motsatt språk. Be hverandre oversette fra engelsk til norsk og motsatt! Her er begge sensorer for hverandre.
For ytterligere å praktisere vokabularet innen dette emnet, kan eleven bruke programmet Quizlet som gir muligheter for tilpassede oppgaver med elektroniske memory-kort (flashcards) (se Ressurser). Elevene kan også lage sine egne flashcards for å øve orda.
Oppfølging
Man kan lage en variant med memory-kort med de samme arbeidsoppgavene på arbeidsarkene, men nå klippe dem opp til små kort, legge dem med blank side opp, la elevene snu ett av gangen og prøve å finne og vinne par. Et par kan være et bilde med og et bilde uten gloser, evt norsk glose og engelsk glose.
Elevene kan også lage sine egen flashcards for øving av orda i programmet Quizlet.
Det kan også være motiverende at de kan lage seg sine egne gloselister som de kan ha med på en prøve/bruke når de skal skrive en oppgave, rapport o.l.
Kommentarer
Slike oppgave kan selvfølgelig lages i samarbeid med byggfaglærerne – gjøre et reelt utvalg av verktøy som er aktivt i bruk. Det kan være lurt å avlegge et besøk på verksteder / byggeplasser og be elevene beskrive hvert sitt verktøy i aktiv bruk.
Utarbeidelse av opplegg
Grethe Pedersen, Skedsmo vgs.
Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.