Terrorismus

Trinn: Nivå III. Tema: Terrorisme i Tyskland og Norge. Tid: ca 3 timer.

Kompetansemål

  • formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i språkområdene 
  • delta i spontane samtaler og diskusjoner
  • gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig

Læringsmål

  • Elevene skal jobbe med autentiske tekster og opparbeide seg et bredt ordforråd innenfor temaet terrorisme.
  • Elevene skal diskutere temaet terrorisme i Tyskland og Norge før og nå med utgangspunkt i tekstene og oppgavene.

Ressurser

Tekster

Oppgaver

Forberedelser

  • Elevene må få utlevert de tekstene som man ønsker å gå dypere inn i.
  • Elevene må forberedes på historiske bakgrunnen for ytterste høyre og venstre i tysk politikk

Plan for opplegget

  • Elevene leser tekstene hjemme eller på skolen
  • Elevene deles inn i mindre grupper / par og ved
  • hjelp av oppgavene til tekstene (vedlegg 1)    forteller de hverandre hva de dreier seg om.
  • Vedlegg 2 ”Weitere Fragen” brukes til slutt som et utgangspunkt for en diskusjon i plenum eventuelt i mindre grupper. Kan være en fordel at denne diskusjonen styres av faglærer pga. vanskelighetsgrad og innhold.

Evaluering og vurdering

Arbeidet i gruppene der elevene jobber med tekstene og oppgavene til tekstene (vedlegg 1) kan vurderes gjennom at elevene tar opp samtalen der de forteller hverandre hva tekstene dreier seg om. Lydfilen (mp3) kan leveres inn som lydfil via mobil, mp3-spiller eller i en språklab. Diskusjonen i gruppen om Weitere Fragen (vedlegg 2) kan også gi grunnlag for muntlig vurdering for faglærer. 

Oppfølging

  • Elevene kan gå tilbake i historien å jobbe med stoff om RAF og/eller Vesttyskland på 1960- og 1970-tallet. 
  • Filmen Der Baader-Meinhof-Komplex (2008) kan også innlemmes her. For mer informasjon, se her.

Kommentarer

Elever opplever opplegget som dagsaktuelt med interessante diskusjonsoppgaver til slutt.

Publisert 17. feb. 2020 14:47 - Sist endret 22. mars 2021 11:50