Musik als Trigger im Unterricht

Trinn: Nivå III. Tema: Aktuell samfunnsutvikling i Tyskland. Tid: 5 timer

Kompetansemål

Språk, kultur og samfunn

  • Formidle opplevelser, knyttet til estetikk og kulturformer og analyser innhold og form i litteratur, film, musikk, kunst og andre kulturformer
  • Formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i språkområdet

Kommunikasjon

  • Fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig 

Læringsmål

  • Eleven skal sette ord på og reflektere over egne opplevelser 
  • Eleven skal analysere og se sammenhenger mellom bilder og tekst i en musikkvideo, og virkelige hendelser
  • Eleven skal problematisere og presentere et valgt tema (se liste under ”Aufgaben”) i klassen evt. inkl bruk av presentasjonsverktøy (PPT / Impress og lignende)

Ressurser

Forberedelser

  • Kopier oppgaver.
  • Kopier teksten til sangen.
  • Sjekk at YouTube-lenken fungerer

Plan for opplegget

Se progresjon i undervisningsopplegget ut fra oppgavearket.

Evaluering og vurdering

  • Evaluere den muntlige presentasjonen 
  • Eventuelt også evaluere selve PPT-/Impress- dokumentet

Oppfølging

Under temaet oppgave 4 ”Landeskunde” kan man jobbe videre med relaterte tema som for eksempel “Das geteilte Deutschland”, “Berlin”, “Mauer/Mauerfall”, “die DDR”.  

Kommentarer

Opplegget kan med noe tilpasning gjerne også brukes på nivå II.

Publisert 11. feb. 2020 14:41 - Sist endret 22. mars 2021 11:22