Kompetansemål
Språklæring
- Bruke kunnskapar om ord, setningsoppbygging, tekstbinding og språkbruk for å forbetre sitt eige språk
Kommunikasjon
- Skrive samanhengande og godt strukturerte tekstar i ulike sjangrar • Forstå innhaldet i lengre munnlege og skriftlege autentiske tekstar i ulike sjangrar
- Gi uttrykk for eigne synspunkt og tankar, opplevingar og kjensler munnleg og skriftleg
Læringsmål
- Gi elevane eit vokabular dei kan bruke når dei skal arbeide med poesi i opplæringa.
- Forslag til korleis elevane sjølve kan lage dikt som ein del av eit større arbeid eller som eige prosjekt.
Ressursar
Internettsider
- Ein svært detaljert modell til diktanalyse med vokabular (arthurleinweber.de)
- Ein analyse av Goethes dikt Gefunden som kan tene som modell i arbeidet med diktanalyse (diktet blir samanlikna med eit anna dikt, nemleg "Bildlich gesprochen" av Ulla Hahn). Denne analysen er lett å forstå for elevane, samtidig som han er interessant og bruker faguttrykka på ein god måte, til dømes Er bedient sich Metaphern.
Vedlegg
Litteratur
- Deutschdreidigital (Cappelen Damm)
- Deutsch Drei Literatur
Førebuingar
Finne gode nettstader med dikt eller lage antologi med dikt (papir eller digitalt). Lage/finne nokre døme på språklege bilete i tysk språk.
Sjå til dømes Deutschdreidigital og Karin Hals (2010): Deutsch Drei Literatur. Cappelen Damm. Oslo.
Plan for opplegget
1. time
Elevane skal finne dikt på nettet, bruke nettstadene eller lese i antologien som læraren har sett saman. Så vel dei eit dikt dei liker, grunngir valet og fortel kva dei liker med det. Finne ut litt om forfattaren. Informere klassen (foredrag, wiki etc.).
2. time
Jobbe med nokre felles dikt frå antologien. Diktet bør ha enkle bilete – elevane kan finne bileta og avdekkje kva slags bilete det er.
La elevane lage språklege bilete på tysk ved å skrive eit dikt om kjærleik, vennskap eller eit anna tema. Lage samanlikningar og metaforar.
3. time
Teoretisk tilnærming til form og innhald i diktet:
- Introdusere vokabular som er nyttig når elevane skal analysere og kommentere (sjå arthurleinweber.de).
- Gi elevane diktet "Gefunden" av Goethe, songen Ich bin mein Haus av Rosenstolz, ev. andre poetiske tekstar. Alle gruppene prøver seg på 1) Einleitung (sjå nettsida ovanfor).
Vidare jobbar elevane på stasjonar med dikta og ulike oppgåver til.
Til dømes kan ein stasjon vere
Atmosphäre
Situation des lyrischen Ichs (z.B. Zeit, Stimmung oder Ort)
Zentrales Thema und seine Entwicklung in den einzelnen Strophen
Inhaltlicher Aufbau: Steigerung (Klimax), Einschnitte, Brüsche, Kontraste
Ein annan stasjon kan vere
Bedeutung des Titels, evtl. des erstens/letzten Verses • Evtl. epochentypische Merkmale
Mögliche Intention
1. - 5. time
Hald ev. fram med stasjonsarbeid.
Elevane vel eit dikt og skriv ein samanhengande tekst som læraren eller medelevane kommenterer.
Forslag til differensiering
Sjølvvalde dikt: Elevane vel sjølve vanskegrad og tema for diktet.
Evaluering og vurdering
Uformell vurdering
- Elevane kommenterer kvarandre sine dikt (t.d. biletbruk, rim og innhald).
- Elevane kommenterer kvarandre sine analysar (t.d. kva for nye omgrep dei har brukt i analysen, og korleis dei har brukt dei).
- Elevane skriv refleksjonsnotat om kva dei har lært og erfart i arbeidet med diktanalyse på norsk. Notatet kan innehalde konkrete refleksjonar om
- korleis dei har brukt det nye vokabularet
- kva oppleving dei har hatt i møtet med eit anna kulturuttrykk
- korleis dei har forbetra sitt eige språk gjennom å tileigne seg eit meir abstrakt vokabular og å kunne uttrykkje seg om abstrakte omgrep
Formell vurdering
Skrive ein analyse av form og innhald i eit dikt som blir vurdert med karakter.
Oppfølging
Vokabularet er ein ressurs for vidare arbeid med litteratur.
Skrive ein analyse av eit anna dikt, sjølvvalt eller gitt, med eller utan førebuing, som ein del av eit større arbeid om ein forfattar eller berre som ein rein diktanalyse.
Arbeid med poesi kan vidareførast til andre område som rap og popsongar.
Kommentarer
Dette opplegget om diktanalyse kan lett tilpassast andre framandspråk på nivå III.
Idé og utarbeidelse
Nina Eidsten, St. Halvard vgs. (Lier), © Fremmedspråkenteret