Deutschland von Norden bis Süden

Unterrichtseinheit auf Deutsch

Trinn: Nivå II, Tema: lytte - og leseforståelse og skriving, Tid: 3-4 timer

Kort beskrivelse

Elevene skal lære ulike kulturelle og geografiske aspekter ved Tyskland og se sammenhenger med egen bakgrunn. Deretter skal de skrive egne tekster ved å bruke 
Book Creator, et verktøy som gjør det mulig å lage attraktive visuelle, digitale tekster og dele disse med andre, eller kun med læreren dersom man foretrekker dette. Elevene skal lære å lime inn bilder og tekst samt å gjøre lydopptak av det de leser.

Læringsmål

  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
  • utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn

Kjerneelementer

Kommunikasjon

  • Elevene skal trene på både lytting, lesing og skriving.

Interkulturell kompetanse

  • Elevene skal anvende kunnskap om andre språk og kulturer og se sammenhenger med egen bakgrunn.

Språk og teknologi

  • Elevene skal utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og anvende den på en kreativ måte.

Ressurser

Thinglink: Deutschland von Norden bis Süden

Forberedelser

Det er en fordel hvis læreren setter seg inn i læringsstien på forhånd for å kunne hjelpe elevene i etterkant.

Plan for opplegget

Læringsstien er ganske intuitiv, og den følger en naturlig progresjon.

Elevene skal kun klikke seg gjennom de ulike ikonene.

  • Start-symbol: Her forklares selve opplegget, og elevene blir presentert for de ulike delene.
  • Pil-symboler: Disse inneholder en kort informasjon om videre oppgaver eller aktiviteter i læringsstien.
  • Tall-symbol: Elevene skal hoppe fra det ene til neste tallet. Hvert tall inneholder en aktivitet som elevene skal jobbe med.
  • Bok-symbol: Dette symbolet inneholder informasjon om skriveoppgaven som elevene skal fullføre.

Refleksjon og vurdering

Læringsstien er tenkt som et supplement for å hjelpe elevene på veien mot nye eksamensformer. Det er derfor det anbefales at elevene jobber selvstendig. De fleste aktivitetene gir direkte tilbakemelding. Læreren kan fungere som veileder, særlig når det gjelder siste oppgaven (selvskriving). 

Kommentarer

Det kan hende at elevene (og læreren) trenger litt tid for å bli kjent med disse digitale oppleggene. Ikke vær redd for å måtte jobbe med det noen ganger. Repetisjon gjør mester!

Idé og utarbeidelse

Natali Seguí Schimpke, © Fremmedspråksenteret

Publisert 8. okt. 2021 12:00 - Sist endret 23. nov. 2022 13:40