Kort beskrivelse
Elevene skal her jobbe med et digitalt oppgavesett rundt temaet «lek og spill». Oppleggets oppbygning er slik at elevene får mulighet til å opparbeide seg et godt ordforråd rundt temaet for i det videre å kunne mestre oppgavene med minst mulig bruk av hjelpemidler.
Målet med oppgavene er at elevene skal få trening i vurderingsformen de møter til ny skriftlig eksamensform. Om ønskelig, kan elevene levere inn sin skriftlige produksjon for vurdering. Elevene får umiddelbar tilbakemelding på rett/feil på oppgavene underveis.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- Løse enkelte oppgavetyper tilknyttet lesing og språklige strukturer
- Fullføre en dialog ved bruk av relevant vokabular skriftlig
- Skrive en argumenterende tekst
- Skrive en kreativ og beskrivende tekst i fortid tilknyttet oppleggets tema
Ressurser
Plan for opplegget
- Opplegget følger en naturlig progresjon og elevene kommer videre etter hvert som de løser hver enkelt oppgave. Overordnet tema er brettspill og med utgangspunkt i en lesetekst om "gåsespill", engasjeres elevene i ulike aktiviteter når det gjelder relevant vokabular, leseforståelse og skrivetrening. Enkelte øvelser er inspirert av oppgavetyper til sentralt gitt eksamen: synonymer/antonymer, koble bilde og tekst, tekstspørsmål, mediering, interaksjon, m.m. Til slutt er det lagt opp til at elevene spiller "gåsespillet", der oppdraget går ut på å danne presens perfektum av aktivitetsverb.
Kjerneelementer
- Kommunikasjon
Elevene skal trene på lesing og skriving - Interkulturell kompetanse
Elevene skal anvende kunnskap om andre språk og kulturer og se sammenhenger med egen bakgrunn - Språk og teknologi
Elevene skal utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og anvende den på en kreativ måte
Kompetansemål i LK20
- lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker
- bruke grunnleggende språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
- bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
Idé og utarbeidelse
Natali Seguí Schimpke, Rodrigo Arche Claudio © Fremmedspråksenteret