Das Gänsespiel

Trinn: Nivå II
Tema: lek og spill
Tid: 3-4 timer

 

Kort beskrivelse

Elevene skal her jobbe med et digitalt oppgavesett rundt temaet «lek og spill». Oppleggets oppbygning er slik at elevene får mulighet til å opparbeide seg et godt ordforråd rundt temaet for i det videre å kunne mestre oppgavene med minst mulig bruk av hjelpemidler. 

Målet med oppgavene er at elevene skal få trening i vurderingsformen de møter til ny skriftlig eksamensform. Om ønskelig, kan elevene levere inn sin skriftlige produksjon for vurdering. Elevene får umiddelbar tilbakemelding på rett/feil på oppgavene underveis.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • Løse enkelte oppgavetyper tilknyttet lesing og språklige strukturer
  • Fullføre en dialog ved bruk av relevant vokabular skriftlig
  • Skrive en argumenterende tekst
  • Skrive en kreativ og beskrivende tekst i fortid tilknyttet oppleggets tema

Ressurser

Plan for opplegget

  • Opplegget følger en naturlig progresjon og elevene kommer videre etter hvert som de løser hver enkelt oppgave. Overordnet tema er brettspill og med utgangspunkt i en lesetekst om "gåsespill", engasjeres elevene i ulike aktiviteter når det gjelder relevant vokabular, leseforståelse og skrivetrening. Enkelte øvelser er inspirert av oppgavetyper til sentralt gitt eksamen: synonymer/antonymer, koble bilde og tekst, tekstspørsmål, mediering, interaksjon, m.m. Til slutt er det lagt opp til at elevene spiller "gåsespillet", der oppdraget går ut på å danne presens perfektum av aktivitetsverb.  

Kjerneelementer

  • Kommunikasjon 
    Elevene skal trene på lesing og skriving
  • Interkulturell kompetanse
    Elevene skal anvende kunnskap om andre språk og kulturer og se sammenhenger med egen bakgrunn
  • Språk og teknologi
    Elevene skal utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og anvende den på en kreativ måte

Kompetansemål i LK20

  • lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker
  • bruke grunnleggende språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen

Idé og utarbeidelse

Natali Seguí Schimpke, Rodrigo Arche Claudio © Fremmedspråksenteret
 

Publisert 17. nov. 2021 09:10 - Sist endret 12. des. 2023 10:56