Kort beskriving
På tegnspråk finnes en gruppe tegn som kalles for polymorfemiske tegn, eller tegn med flere betydninger. Tegnene består av en håndform – en proform. Proformen representerer et substantiv- eller pronomentegn. Derfor må substantiv-/pronomentegnet utføres før man utfører proformtegnet. Vi har seks proformer (se vedlegg 1). I dette opplegget skal elevene lære om disse flerbetydningstegnene og gjennom ulike oppgaver øve på å bruke dem.
Kompetansemål
Språklæring
- utnytte egne erfaringer med språklæring i læring av det nye språket
- undersøke likheter og ulikheter mellom morsmålet og det nye språket og utnytte dette i egen språklæring
Kommunikasjon
- finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
- bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding
- bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
Læringsmål
- Bli kjent med proform og kunne bruke en del proform i tegnspråk
- Bli kjent med fagbegrep innen tegnspråkslingvistikk
- Øve på å formidle mer visuelt gjennom bruk av proform, ansiktsuttrykk, lokalisasjon, tegnuttrykk og kroppsspråk
- Trene på å sortere bort unødvendige norske ord i tekster og endre innholdet til formidling ved hjelp av tegnspråk
Ressursar
Vedlegg
- Vedlegg 1: Bruk av proform i setninger
- Vedlegg 2: Proform-tekster med tre ulike vanskegrader
Video
Internettsider
- Forklaring av proform (klassifikasjonseksempler) på nettsiden LURT – Lærings- og Undervisningsmateriale Relatert til Tegnspråk
- Tegnordbok.no
- På nettsiden Mine tegn kan elevene filme seg selv når de viser tegn, siden tegnordboken ikke har alle tegn – heller ikke proform-tegnene.
De kan danne en gruppe med tittelen «Proform» slik at det blir lettere å finne tilbake til og søke etter.
Førbuingar
Elevene bør ha et godt tegnforråd før man kan undervise i proform, da proform skjer etter det tegnet som blir modifisert.
Plan for opplegget
- Lærer forklarer hva fagbegrepet proform betyr og viser visuelt hvordan proform-håndformer ser ut. Elevene kan også se forklarende videoer og tegninger på nettsiden LURT, se under «Ressurser». Elevene øver ved å herme etter personen i videoene. Dette tar ca. en skoletime.
- Elevene prøver å bruke proform ut fra vedlegg 1. De gjetter hvilke proform-håndform som passer best for setningen. Lærer veileder og forklarer hvilken håndform som er riktig (ca. to skoletimer).
Elevene kan benytte www.minetegn.no til å filme inn proform-setninger slik at de kan se tilbake og repetere.
Eleven øver videre hjemme som lekse. - Elevene leser igjennom vedlegg 3 og skriver opp ord på tavla som de ikke vet tegnet for. Lærer vise dem tegnet og hvilke proform-håndform som skal brukes. Elevene prøver seg så på egenhånd. Ta en vanskeliggrad om gangen. Lærer gir veiledning underveis (ca. to skoletimer).
- Elevene skal avlese en video om en skitur (ca. to skoletimer, se under «Ressurser) og:
a) se etter og notere seg bruk av proform i filmen. Da blir elevene mer bevisst på fagbegreper. Samtidig får de se en tegnspråktekst der man har brukt alle elementer i tegnspråkslingvistikk.
b) forstå hva tegnspråkteksten handler om. De kan skrive en oppsummering av det de tror den handler om.
Elevene får som lekse å herme etter innholdet i tegnspråkteksten "Skitur".
Evaluering og vurdering
Den enkelte elevs avlesningsferdigheter kan vurderes med utgangspunkt i oppsummeringen av filmen (punkt 4).
Idé og utarbeidelse
Trine Anette Danielsen, Nordahl Grieg vgs. (Bergen), © Fremmedspråksenteret