Modifisering av tegn

Trinn: Nivå I. Tema: Å bli kjent med flerbetydningstegn (proform). Tid: Ca. syv timer.

Kort beskriving

På tegnspråk finnes en gruppe tegn som kalles for polymorfemiske tegn, eller tegn med flere betydninger. Tegnene består av en håndform – en proform. Proformen representerer et substantiv- eller pronomentegn. Derfor må substantiv-/pronomentegnet utføres før man utfører proformtegnet. Vi har seks proformer (se vedlegg 1). I dette opplegget skal elevene lære om disse flerbetydningstegnene og gjennom ulike oppgaver øve på å bruke dem.

Kompetansemål

Språklæring

  • utnytte egne erfaringer med språklæring i læring av det nye språket
  • undersøke likheter og ulikheter mellom morsmålet og det nye språket og utnytte dette i egen språklæring

Kommunikasjon

  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding
  • bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formålet

Læringsmål

  • Bli kjent med proform og kunne bruke en del proform i tegnspråk
  • Bli kjent med fagbegrep innen tegnspråkslingvistikk 
  • Øve på å formidle mer visuelt gjennom bruk av proform, ansiktsuttrykk, lokalisasjon, tegnuttrykk og kroppsspråk
  • Trene på å sortere bort unødvendige norske ord i tekster og endre innholdet til formidling ved hjelp av tegnspråk 

Ressursar

Vedlegg

Video

Internettsider

  • Forklaring av proform (klassifikasjonseksempler) på nettsiden LURT – Lærings- og Undervisningsmateriale Relatert til Tegnspråk
  • Tegnordbok.no
  • På nettsiden Mine tegn kan elevene filme seg selv når de viser tegn, siden tegnordboken ikke har alle tegn – heller ikke proform-tegnene.
    De kan danne en gruppe med tittelen «Proform» slik at det blir lettere å finne tilbake til og søke etter.  

Førbuingar

Elevene bør ha et godt tegnforråd før man kan undervise i proform, da proform skjer etter det tegnet som blir modifisert.

Plan for opplegget

  1. Lærer forklarer hva fagbegrepet proform betyr og viser visuelt hvordan proform-håndformer ser ut. Elevene kan også se forklarende videoer og tegninger på nettsiden LURT, se under «Ressurser». Elevene øver ved å herme etter personen i videoene. Dette tar ca. en skoletime.
  2. Elevene prøver å bruke proform ut fra vedlegg 1. De gjetter hvilke proform-håndform som passer best for setningen. Lærer veileder og forklarer hvilken håndform som er riktig (ca. to skoletimer).
    Elevene kan benytte www.minetegn.no til å filme inn proform-setninger slik at de kan se tilbake og repetere.
    Eleven øver videre hjemme som lekse. 
  3. Elevene leser igjennom vedlegg 3 og skriver opp ord på tavla som de ikke vet tegnet for. Lærer vise dem tegnet og hvilke proform-håndform som skal brukes. Elevene prøver seg så på egenhånd. Ta en vanskeliggrad om gangen. Lærer gir veiledning underveis (ca. to skoletimer).
  4. Elevene skal avlese en video om en skitur (ca. to skoletimer, se under «Ressurser) og:
    a) se etter og notere seg bruk av proform i filmen. Da blir elevene mer bevisst på fagbegreper. Samtidig får de se en tegnspråktekst der man har brukt alle elementer i tegnspråkslingvistikk.
    b) forstå hva tegnspråkteksten handler om. De kan skrive en oppsummering av det de tror den handler om.
    Elevene får som lekse å herme etter innholdet i tegnspråkteksten "Skitur".

Evaluering og vurdering

Den enkelte elevs avlesningsferdigheter kan vurderes med utgangspunkt i oppsummeringen av filmen (punkt 4).

Idé og utarbeidelse

Trine Anette Danielsen, Nordahl Grieg vgs. (Bergen), © Fremmedspråksenteret

Publisert 19. feb. 2020 08:41 - Sist endret 25. jan. 2021 12:57