Enhåndsalfabetet

Trinn: Nivå I. Tema: Varierte øvelser for befesting av enhåndsalfabetet. Tid: minst tre timer

Kort beskrivning

Gjennom dette opplegget er det meningen at elevene skal øve inn enhåndsalfabetet. Elevene skal bli vant til å ha øyekontakt, kunne gjenkjenne tegn og videre kunne knytte tegn til riktig ord. Øvelsene som skisseres i den forbindelse er dessuten fine «bli kjent-aktiviteter»!

Kompetansemål

Kommunikasjon

  • bruke språkets alfabet og tegn
  • delta i enkle, spontane samtalesituasjoner
  • kommunisere med forståelig uttale (tegn)

Språklæring

  • utnytte egne erfaringer med språklæring i læring av det nye språket
  • bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler

Læringsmål

  • finne fram til og benytte seg av sentrale digitale læringsressurser for tegnspråk
  • forstå og bruke en- og tohåndsalfabetet i enkle samtalesituasjoner
  • se likheter og ulikheter mellom kommunikasjonssituasjoner på tegnspråk og norsk og utnytte dette

Ressursar

  • Norsk enhåndsalfabet
  • Norsk tohåndsalfabet
  • Norsk tegnordbok
    Velg ”Alle tegn” (nederst til høyre i bildet) og klikk deretter ”Alfabet” fra rullegardinmenyen som kommer til syne – da vil man få opp alle bokstavene i alfabetet med tilhørende videodemonstrasjon av hvordan tegnene skal utføres.
  • Vedlegg 1: Å koble enhåndsalfabet til riktig håndform (arbeidsark)
  • Vedlegg 2: Enhåndsalfabet og håndform (video)

Førbuingar

Norsk er et auditivt språk, mens tegnspråk er visuelt språk, og det er derfor viktig at elevene lærer at øyekontakt er en sentral del av døvekulturen. Elevene må se både på ansikt og hender og signalisere tydelig om de forstår (= nikke med hodet), eller ikke (= riste på hodet).

Elevene skal kunne enhåndsalfabetet før gjennomføringen av aktivitetene som er skissert her i opplegget. For øvingsmateriell, se lenke til Norsk enhåndsalfabet og Norsk tegnordbok under «Ressurser». Videodemonstrasjonene av enhåndsalfabetet i Norsk tegnordbok vil være til stor hjelp for elevene, da det er annerledes å se hender i bevegelse enn å se på stillbilder.

Plan for opplegget

1. Presentere seg selv ved hjelp av enhåndsalfabetet
Alle elevene skal presentere seg med fullt navn ved å bokstavere det. Deretter kan de bokstavere hverandres navn, men det kommer selvsagt an på elevantallet i klassen. Hvis det er over 10 elever, bør det gjøres på en annen måte, f.eks. ved å kaste en ball til personen man sier navnet på. Dette for at elever skal følge med (øyekontakt) og gjenkjenne sitt navn stavet på tegnspråk.

2. Lekaktivitet: «Finn din bokstavpartner»
a) Enkeltbokstaver
Klargjør et ark med bokstaver, der hver bokstav forekommer to ganger (f.eks. 2 x A, 2 x B osv.). Arket klippes opp slik at hver lapp har en bokstav. Det er viktig at antall lapper samsvarer med antall elever i gruppa (dvs.: er det 10 elever, lages 10 lapper med fem ulike bokstaver). Når man er ferdig med leken, kan man ta de fem neste bokstavene, osv., til man har tatt alle 29 bokstavene i alfabetet.

Reglene for leken:
Hver elev får en lapp som er sammenbrettet. For å gi signal om når man kan åpne opp lappen, kan man slå av/på lys eller musikk. Frem til lappene skal åpnes, mingler elevene og bytter lapper med hverandre. Idet lyset/musikken slås på, åpner de lappen sin. Bokstaven som står på lappen skal nå utføres av elevene. Har en elev f.eks. fått bokstaven C, skal eleven utføre tegnet til C og samtidig finne den eleven i gruppa som har samme bokstav. Når man har funnet sin «partner» skal man ta hverandre i hendene og sette seg på huk. De to som blir stående igjen til slutt (som er senest ute med å finne sin «bokstavpartner») har «tapt».

b) Bokstavkombinasjoner
Samme framgangsmåte som 2 a). Men denne gangen skal det være to tilfeldige bokstaver på lappene, f.eks. AØ eller KY osv.  

3. Koble alfabet til riktig håndform
Elevene får utdelt vedlegg 1 (= oversikt over bokstavene i alfabetet og ord med tilsvarende håndform) og øver på dette. Som ekstra støtte i innlæringen ser elevene også demonstrasjonsvideoen (vedlegg 2) som viser håndformen ved bokstav og ord som i vedlegg 1.

a) «Test»
Klipp lapper med alle i tegnene i alfabetet + lapper med ordene fra vedlegg 1. Deretter blandes de sammen og elevene skal forsøke å kombinere bokstav og ord ut fra det de nå vet om håndform ved bokstaver og ord. Eleven som klarer flest riktige bokstav/ord–kombinasjoner «vinner» og kan eventuelt premieres.

b) Lekaktivitet
Til denne aktiviteten benyttes de oppklipte lappene fra «testen» over. Halvparten av klassens elever vil da ha lapper med en bokstav, mens andre halvparten vil ha lapper med ord. Aktiviteten gjennomføres på samme måte som lekaktiviteten under punkt 2 a) og b): Det som står på lappen skal utføres av elevene. F.eks.: Har en elev fått bokstaven A, skal eleven utføre tegnet til A og samtidig finne den eleven som har samme håndform i sitt tildelte ord.

4. Elevene går sammen to og to. Person 1 får et ark med maks ti tilfeldige ord som læreren har laget på forhånd. Person 1 skal nå bokstavere disse ordene til person 2. Person 2 skal oppfatte og skrive ned ordene. Til slutt sjekker person 1 om person 2 har oppfattet riktig. Hvis ikke, må de ordene som er feil gjentas. Når de er ferdige, skal elevene bytte roller, med ti nye ord.

Evaluering og vurdering

Det er god trening for elevene å la de kjenne på forskjellen mellom norsk og tegnspråk og dermed bevisstgjøre dem på viktigheten av øyekontakt, kroppsspråk og ansiktsuttrykk når det kommuniseres på tegnspråk.

Oppfølging

Elevene kan eventuelt også lære seg tohåndsalfabetet (se Ressurser). Dette er mest vanlig blant eldre døve i Sør-Norge, spesielt i Oslo og Østlandsområdet. I tillegg benytter døvblinde personer tohåndsalfabetet.

Publisert 18. feb. 2020 15:27 - Sist endret 25. jan. 2021 12:44