El tiempo libre

Elevene jobber med temaet fritid og fritidsaktiviteter. Det lærer å uttrykke hva de liker/ikke liker å gjøre i fritiden, samt hvor ofte (7. trinn)

Undervisningsopplegg

  • Trinn: 7. trinn (progresjonsmodell)
  • Tema: Elevene jobber med temaet fritid og fritidsaktiviteter
  • Tid: 6-8 timer

Kort beskrivelse 

Elevene jobber med temaet fritid og fritidsaktiviteter. Det lærer å uttrykke hva de liker/ikke liker å gjøre i fritiden, samt hvor ofte. Fokus er på ordinnlæring og bruk av ulike strategier for å lære nye ord i tilknytning til tema. 

Kompetansemål 

Kommunikasjon

  • stille enkle spørsmål og svare på enkle, muntlige spørsmål
  • forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og egne interesser
  • forstå hovedinnholdet i enkle muntlige framstillinger om kjente emner
  • skrive korte beskjeder og setninger som beskriver, forteller og spør
  • lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
  • Språk og språklæring

  • gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på

Læringsmål 

Elevene skal kunne

  • uttrykke hva de liker og enkel bruk av verbet gustar
  • repetere og bruke navn på minst fem ord relatert til fritidsaktiviteter
  • fortelle og lytte til de andres idéer om hvordan man kan lære disse ordene
  • anvende noen tidsuttrykk for å si hvor ofte man gjør noe
  • lage Photo Story ved hjelp av bilder, tegninger og lese inn lyd selv.

Læringsressurser 

Forberedelser 

Lærer

  • sette seg inn i bruk av Photo Story
  • finne frem ark og blyant, (evt. tar elevene med bilder eller ferdige tegninger hjemmefra)
  • finne/se gjennom film om fritidsaktiviteter i Norge

Plan for opplegget 

Del 1: ordinnlæring

  1. Vi ser film om fritid i Norge (se Ressurser ovenfor)
  2. Elevene lærer/repeterer verbet gustar. Deretter skriver de ned hva de liker å gjøre på fritiden ved å svare på spørsmålet ¿Qué te gusta hacer en tu tiempo libre? Elevene skriver ned alt de kommer på (hvis de ikke vet hvordan man uttrykker det på spansk, skriver de på norsk i stedet). Lærer skriver opp på tavla. Lærer og elever skriver en felles liste over alt det som kommer opp, f.eks. Me gusta jugar al fútbol / montar al caballo / montar la bici / esquiar / tocar el pian o/ cantar, bailar / estar con amigos / amigas / chatear por Internet / cocinar /dibujar / aprender español ...
  3. Muntlig aktivitet for å befeste ordforråd og setningsstruktur: Elevene spør hverandre muntlig (i par eller mindre grupper) hva de liker og hva de ikke liker å gjøre på fritiden.
  4. Innlæring av tidsuttrykk: Elevene får utdelt en liste over noen vanlige tidsuttrykk/de er hengt opp rundt om kring i klasserommet / står på tavla. F.eks. a veces, frecuentemente, cada fin de semana, normalmente, los martes ... , cuando tengo tiempo, en verano / otoño / invierno /primavera ... Elevene velger seg noen av fritidsaktivitetene de allerede har snakket om og forteller hvor ofte de gjør disse.
  5. Bevisstgjøring rundt ordinnlæring: Elevene velger seg fem – sju fritidsaktiviteter. De skriver ned på norsk hvorfor de ønsker å lære seg akkurat disse aktivitetene og lager en liten plan for hvordan de skal klare å huske dem på spansk. En god hjelp til dette arbeidet er Europeisk språkperm (6-12) ark 34, 39 og 40. Elevene utveksler ideene sine med hverandre og lærer oppsummerer i plenum. Alle reflekterer i fellesskap over hvor mange ulike måter man kan lære på. Deretter øver elevene på ordene og uttrykkene de har valgt.

Del 2: Lage Photo Story om fritidsaktiviteter

  1. Elevene lager en Photo Story om fritidsaktiviteter, enten individuelt eller i par/grupper. De skriver en tekst de ønsker å lese inn og velger alle bilder/illustrasjoner selv.
  2. Lærer hjelper elevene med å legge inn illustrasjoner i Photo Story, og de leser inn teksten sin.
  3. Etterpå hører elevene på sin egen innspilling. De kan forbedre den hvis de ikke er fornøyde.

Del 3: Etterarbeid og refleksjon rundt egen læring

  • Elevene ser og hører på hverandres Photo Story.

Oppfølging 

Man kan jobbe videre med typiske fritidsaktiviteter i et spanskspråklig land. 

Kommentarer 

Underveis i opplegget har læreren muntlige samtaler med elevene (enkeltvis/mindre grupper) der det fokuseres på læringsstrategier og arbeidet mot sluttprodukt (Photo Story), samt spørsmål som “Hva har dere gjort hittil?”, “Hvor langt har dere kommet mot målet?” m.m. 

Publisert 27. feb. 2020 13:42 - Sist endret 27. feb. 2020 13:42