Å hilse på spansk

Hilse og spørre hvordan det går, si god natt, lære noen spanske navn og hva de betyr, lære en ny spansk sang, lære noe nytt om Spania (6. - 7. trinn)

Kompetansemål

Kommunikasjon

  • hilse, takke og presentere seg

  • forstå og bruke de mest vanlige høflighetsuttrykkene

Kulturmøter

  • oppleve og ta del i målspråkområders kultur gjennom bruk av tekst, bilde, film eller musikk

Læringsmål 

Elevene skal kunne

  • hilse og spørre hvordan det går
  • si godnatt
  • forstå og bruke noen spanske navn
  • forstå en ny spansk sang
  • noe nytt om Spania

Ressurser 

Aula Cervantes mi mundo en palabras (for barn, vis foran klassen) bruk frasene til å lage dialoger/ øve muntlig/skriftlig

Dyrene sier en frase hver, bruk det gruppevis/parvis, først modellerer læreren og viser på kanon, så gjør elevene det (Fokus på fraser, uten forklaringer)

  • Velg/lag enkle dialoger som uttrykker høflighet & som inkluderer spanske navn (gutt/jente) (Señor/Señora, Pedro, Mercedes, Jesús, Dolores, María) Buenos días, hola)
  • Buenos días (greeting song) - YouTube 
  • Godnattasang med Lunnis (YouTube) (skriv mañana, día, noche på tavla) elevene vil nok forstå det meste, oversett (ikke forklar ennå) + de lærer uttrykket Buenas noches - hasta mañana

Forberedelser 

For elev

  • Øve på det han/hun har lært hittil (tall, hilsninger, info om landet på norsk)

For lærer

  • Velg hvilke læringsressurser som skal brukes
  • Velg/lag øvingsoppgaver: Øvingsoppgavene bør være varierte men også forutsigbare (gjenkjennelseseffekten)
  • Finn/lag kreative og lystbetonte øvingsoppgaver som appellerer til elevenes intellekt og fantasi
  • Har noen vært i Spania? Hvor har de vært, plasser røde prikker på kartet, gjør det samme med Latinamerika. Har læreren vært noen steder, hvor, fortell noe morsomt, eller rart en har opplevd.
  • Flagg i forbindelse med referanser, for eksempel et bilde av landslaget i fotball med det spanske flagget. Legg merke til fargene (lær amarillo y rojo og at flagget/laget blir klart "La Roja")

Plan for opplegget 

  • Undervisningen bør starte med repetisjon av kjent stoff
  • Innøving av ny kunnskap, uttale av nye ord (med lærer/digitale ressurser, individuelt og i par)
  • La elevene få god tid til å øve inn det nye (eks: nye dialoger til de "sitter" og så lage lignende dialoger)
  • Bruk fantasien, gi flere og varierte øvinger!
  • Lær elevene om høflighet. Eks: I Spania er det vanlig å hilse høflig og bruke navnet til den man hilser på. Det er vanlig å hilse når en går i en butikk, eller stiller seg i kø. Barna sier De til voksne eller bruker (si señora når de svarer (mer i latinamerikanske land som Colombia), det er vanlig å bruke De til ukjente. Hvordan er det i Norge?
  • Lær elevene noe nytt om Spania: bygg på egne erfaringer i klassen, hvor har elevene vært, hva har de hørt om, lær hva stedene betyr f. eks Torrevieja (la torre vieja), Marbella (Mar+ bella) og om aktuelt, kart/byer/flagg

Evaluering og vurdering 

Elevene kan selv vurdere sin egen (inn)læring gjennom

  • Repetisjonsøvinger
  • Øvinger som kombinerer ny og kjent kunnskap 

Kommentarer 

Forslag til noen øvinger på barnetrinnet

  • bland bokstaver i ord (sert = tres)
  • utelat bokstaver i ord (s¬_te = siete)
  • utfylling av dialogbobler (med ordliste)
  • spanske-norske ord/uttrykk på 2 sider (sette strek mellom ord/uttrykk)
  • koble ord - bilde
  • lytte til lærer som leser tall
  • lytte til opplesning av tall: skrive tallet med bokstaver
  • parøvinger med tall (diktere tall til hverandre)
  • lytteøvinger bør brukes regelmessig for 1. å trene opp evnen til å forstå talt språk, 2. å trene opp elevenes uttale
  • bruk musikk og repetisjon bevisst. 
Publisert 27. feb. 2020 12:54 - Sist endret 18. sep. 2020 08:31