Cara - ¡Así soy yo! Uke: 2

Ord

  • Cara, oreja, ojo, boca, labios, lengua, diente, nariz. (Alle ukas ord skal legges i begrepsposen.)

Samling

Start: Den voksne håndhilser på alle barna. Ha fokus på at barna skal se den voksne i øynene og trene seg på å bruke et fast og godt håndtrykk.

Voksen: - ¡Buenos días, Ole!
Barnet: - ¡Buenos días, Lisa!

El pájaro contador kommer for å telle barna på spansk. Barna kan være med å bestemme hvilken kroppsdel han skal telle i dag. Finn det spanske begrepet. Så flyr han rundt og dytter nebbet borti den kroppsdelen som skal telles.

Begrepskortene må klippes og lamineres. Finn dagens begrep og legg dem i en tøypose (begrepspose). Gå gjennom begrepene nøye med barna. Etterpå setter man på musikk og posen blir sendt rundt til alle barna. Den som har posen når musikken stanser, får trekke et kort og fortelle de andre det riktige spanske begrepet. Fortsett til posen er tom.

Reverser etterpå slik at alle begrepene blir lagt tilbake. Avslutt samlingen ved å synge sangen Pega el chicle. Bruk dagens begrep og se hvor mange barna husker.

Aktivitet

Finn fram skissene fra forrige gang. Rull dem ut på gulvet slik at alle barna får plass til å sitte ved siden av sin skisse.

Nå skal alle barna tegne ansiktet sitt på figuren. Snakk med barna om hvilke farger de har på øynene sine og gi dem de spanske fargenavnene. La gjerne barna få titte på seg selv i speilet for å se på detaljene i ansiktet før de skal tegne. Det er viktig å presisere at det er bare dagens begrep som skal tegnes på figuren.

Aktiviteten krever en del veiledning fra en voksen så det kan være lurt å legge inn en ventestasjon med en aktivitet for at ventetiden ikke skal bli for lang.

Du trenger

  • Begrepskort (PDF) 
  • Begrepspose
  • Musikk
  • Speil
  • Skissene av barna
  • Fargeblyanter
Publisert 8. feb. 2020 11:10 - Sist endret 28. okt. 2020 10:29