Barriga - ¡Así soy yo! Uke: 6

Ord

  • Barriga, ombligo, nalgas, caca (disse ordene skal legges i begrepsposen)
  • comida sana/insana
  • sí/no

Samling

Start: Den voksne håndhilser på alle barna.

Voksen: ¡Buenos días, Ole!
Barnet: ¡Buenos días, Lisa!

El pájaro contador kommer for å telle barna på spansk. Han flyr rundt i rommet og lander ved hvert barn for å telle dem. Barna blir enige om hvilken kroppsdel som skal telles i dag. I denne samlingen er det barriga som er temaet og barna blir introdusert for de nye begrepene. Ta fram begrepsposen og repeter ordene fra forrige uke. Legg disse til side. Legg kortene med ukas nye ord i den tomme posen. Sett på litt musikk og send den rundt. Det barnet som har posen når musikken stanser, trekker opp et kort og forteller de andre hva begrepet heter på spansk.

Etter at aktiviteten er avsluttet, legges alle begrepene på plass i posen slik at den er klar til repetering neste uke. Matkortene må klippes opp og lamineres. Den voksne viser barna kortene med forskjellige matvarer på og veksler på å spørre barna om de forskjellige matvarene sano/insano. Barna svarer med sí/no. Et annet alternativ er å legge kortene i begrepsposen og la barna trekke opp kortet og svare med sí/no på spørsmålet om maten er sunn eller usunn: - ¿Esto es sano?, -Sí/-No

Avslutt med Pega el chicle. Fokuser på dagens nye begrep.

Aktivitet

Som aktivitet til dagens tema skal barna lete etter sunn og usunn mat i gamle ukeblader. De klipper ut og kategoriserer de ulike matvarene. Etterpå deles magen på skissen inn i to områder og barna limer sunn mat på den ene siden og usunn mat på den andre.

Du trenger

  • Hånddukke (fugl eller lignende)

  • Pose med dagens begreper

  • Musikk

  • Skissene av barna

  • Ukeblader

  • Lim

  • Saks

  • Matkort (PDF) 

Publisert 8. feb. 2020 11:10 - Sist endret 28. okt. 2020 10:31