Kompetansemål
Språklæring
- bruke Internett og andre medier kritisk og bevisst som ledd i egen språklæring
Kommunikasjon
- forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere
- delta i spontane samtaler og diskusjoner
- fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig
- gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig
Språk, kultur og samfunn
- formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i språkområdene
- diskutere egen oppfatning av samfunnsmessige og kulturelle likheter samt ulikheter som kan være til hinder for forståelse, respekt og kommunikasjon med kulturen i målspråksområdet
Læringsmål
- lære om et aktuelt tema i det spanske samfunnet, vold i hjemmet, ved å se på videosnutter, høre sanger og evt. se en film
- kunne presentere og diskutere temaet
Ressurser
Nettressurser
Dette undervisningsopplegget er basert på følgende videosnutter fra kampanjen Maltratar a una mujer es terrorismo machista
- Campaña contra la violencia de género, primer vídeo
- Campaña contra la violencia de género, segundo vídeo
Sanger av og med den spanske artisten Bebe
Andreaktuelle videosnutter/kampanjer
På YouTube finnes en rekke kampanjer mot vold i hjemmet. Relevante søkeord kan være:
Campaña / Anuncio contra el maltrato / la violencia familiar / la violencia de género / la violencia a las mujeres o.l.
Contra la violencia de la mujer: Premios –es+ Prosjekt (2007/2008)
igangsatt av Ministerio de Igualdad (Spania) rettet mot temaet vold i hjemmet. LES MER
Prosjektet bestod av en konkurranse der spanske ungdommer laget kortfilmer om temaet. Kjente, spanske filmskapere hjalp vinnerne å filmatisere ideene/manusene deres
Cortometraje 1° premio
Cortometraje 2° premio
Cortometraje 3° premio
Flere kortfilmer fra prosjektet ligger på YouTube
Forberedelser
Lærer
Se gjennom og sørge for å ha aktuelle nettsider og sangtekster tilgjengelige.
Eventuelt kopiere opp Vocabulario.
Plan for opplegget
- Se musikkvideoen Malo som introduksjon til temaet
- Snakke litt om innholdet i sangteksten og temaet generelt
- Se filmsnutt: Campaña contra la violencia de género, primer vídeo
- Arbeide med ordforråd i tilknytning til filmsnutten/emnet. Se lenken Vocabulario. Elevene kan tilføye andre relevante ord / lage sin egen ordbank
- Se filmsnutt: Campaña contra la violencia de género, segundo vídeo
- Elevene diskuterer i par/grupper. Elevene kan for eksempel fortelle om hvilke inntrykk kampanjene gjør på dem og diskutere hvilken kampanje de tror vil ha størst effekt
- Se musikkvideo Ella
- Elevene finner en nyhetssak eller reportasje som er relatert til temaet og forteller litt om denne til medelever (i mindre grupper eller i plenum). Bruke spanskspråklige avisers nettsider. (Dette kan gjøres på skolen eller som hjemmearbeid.)
- Oppsummering
Forslag til oppsummering
Muntlig (individuelt, i par eller grupper):
Elevene velger ut en videosnutt de har sett og begrunner hvorfor de liker / ikke liker den. Deretter legger de dette frem for medelever i plenum.
Evaluering og vurdering
Uformell og/eller formell vurdering
Muntlig
Fortelle fritt, i oppsummerende form om den selvvalgte nyhetssaken/reportasjen. Formidle egne tanker og følelser om nyhetssaken.
Formell vurdering
Skriftlig
Skrive sammendrag av nyhetssaken.
Elevene skriver innlegg på blogg om emnet/kampanjene.
Oppfølging
- Se en film som tar for seg emnet, f.eks. El Bola (2000) av Achero Mañas eller Te doy mis ojos (2003) av Icíar Bollaín. Trailer til El Bola finnes på YouTube.
- Felles muntlig oppsummering etter å ha sett filmen der elevene får uttrykke hvilke inntrykk de sitter igjen med. Se og analysere form og innhold i filmen
- Finne statistikker over familievold i Spania, antall drap, rettssaker, dømte osv. Elevene presenterer resultatene de finner. Finne tilsvarende informasjon for land i Latin-Amerika (og evt. Norge) og sammenligne resultatene.
- Et utgangspunkt for søk kan være Instituto de la Mujer (Ministerio de Igualdad)
- Estadísticas Denuncias por malos tratos (Spania)
Kommentarer
Vold i hjemmet blir sett på som et alvorlig samfunnsproblem i Spania, og myndighetene har hatt flere kampanjer for å bekjempe dette.
Idé og utarbeidelse
Ingeborg L. Tyse, © Fremmedspråksenteret