Kompetansemål
Språklæring
- definere egne læringsbehov, formulere mål, velge arbeidsmåter og vurdere arbeidsprosess og produkt
Kommunikasjon
- delta i spontane samtaler og diskusjoner
- fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig
- gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig
Språk, kultur og samfunn
- formidle opplevelser knyttet til estetikk og kulturformer og analysere innhold og form i litteratur, film, musikk, kunst og andre kulturformer
Læringsmål
- beskrive og vurdere karaktertrekk ved kjente og ukjente verk
- kjenne til noen spanske arkitekter og designere, deres liv, uttrykksmåte og stil
- se arkitektur og design i sammenheng med modernisering og utvikling
Ressurser
Fashion from Spain
Diez diseñadores que deberías conocer
101 iconos del diseño moderno, reunidos en el libro ‘Made in Spain’ (videosnutt)
Design
Artikler i El País
Arkitektur
- Espectáculo en la periferia
- Villa Nurbs (videosnutter der arkitekt Enric Ruiz Geli forteller om Villa Nurbs)
- Santiago Calatrava
- LosdelDesierto
- Fundación César Manrique
Forberedelser
Lærer:
- kan lage en bildeserie med kjente og mindre kjente verk og kreasjoner og/eller forberede ulike nettsider elevene kan gå inn på for å gjøre seg kjent med spanske arkitekter, designere og deres verk.
- forbereder sentrale språklige uttrykk til den innledende samtalen
Plan for opplegget
1. Innledende samtale: Elevene får presentert bildeserien/nettsidene lærer har forberedt og ser evt. videosnutten 101 iconos del diseño moderno. Deretter uttrykker de muntlig i par, grupper eller plenum sine første inntrykk: De kan beskrive og karakterisere verk og produkter de har lagt merket til: farge, form, størrelse, uttrykk osv.
2. Bakgrunnskunnskap og biografier: Elevene innhenter informasjon for å få bedre kjennskap til arkitektenes/designernes liv og virke (utdanning, lære, inspirasjonskilder, innflytelse, verk, kreasjoner, tanken bak verkene/kreasjonene o.l.) For eksempel:
- Currículum Cristóbal Balenciaga
- Currículum Ágata Ruiz de la Prada
- Biografía César Manrique
3. Sammenligning: Elevene velger ut noen verk/epoker/tendenser de kan
sette opp mot hverandre, og beskriver og vurderer dem: kvaliteter, kunstuttrykk, markedsverdi, publikumsappell osv. Dette kan de gjøre skriftlig og / eller muntlig. Elevene velger selv arbeidsmåter og presentasjonsform.
4. Elevene kan velge en ”bransje” de er spesielt interessert i og fordype seg for å presentere sin” designer eller «sitt» objekt.
Evaluering og vurdering
Vurdering for læring
Del 1 og 2:
Elev og lærer lager en felles ”guide” med sentrale uttrykk og kriterier for hvilken informasjon som bør være med i del 1 og del 2.
Del 3 og 4:
Skriftlig: Lærer kommenterer elevens skriftlige arbeid med avtalte markører for ulike feil, slik at eleven kan rette språklige feil og forbedre innhold.
Muntlig: Elevene kommenterer hverandres sluttprodukter på innhold og presentasjon.
Oppfølging
Hvis man vil arbeide videre med temaet kan man fokusere på bærekraftig utvikling i boligutbygging og byutvikling, for eksempel bioviviendas.
Idé og utarbeidelse
Tone Åstorp, © Fremmedspråksenteret