Ordklassekategorisering

Explicación en español

Trinn: nivå II, Tema: ordklasser, Tid: 45-60 minutter

Kort beskrivelse

I denne aktiviteten er målet at elevene skal se nærmere på ord og ordklasser for så å forstå bedre spansk ordstilling og samsvar. Kunnskap om språk og utforsking av egen språklæring gjør elevene bedre i stand til å lære og forstå språk i et livslangt perspektiv. (jf. Kjerneelementer – Språklæring og flerspråklighet).

Aktiviteten som beskrives nedenfor er tenkt for nivå II, men kan lett tilpasses til nivå I hvis man ev. bruker færre kategorier. Teksten som er blitt brukt som eksempel er et tilpasset utdrag av boken «la tregua» fra Mario Benedetti. Utdraget er ment kun som et eksempel og kan gjerne erstattes med enkelte setninger, et dikt, eller en annen tekst.

Kompetansemål

  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
  • bruke grunnleggende språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • kategorisere ordklasser riktig
  • anvende disse ordklassene i en ny kontekst

Ressurser

Følgende utdrag:

Dije: ¿Sabe que usted es culpable de una crisis muy importante de mi vida?

Preguntó: ¿Económica?

Contesté: No, sentimental. Creo que estoy enamorado de usted.

Plan for opplegget

  • Elevene jobber i par og lager en tabell med følgende kategorier: verb, adjektiver, substantiver, preposisjoner, determinativer, subjunksjoner, pronomener, andre ordklasser.
    Det må være god plass under hver kategori for at elevene skal kunne skrive inn ulike ord. 
  • Læreren skriver på tavla alle ordene fra utdraget (se ovenfor), men i tilfeldig rekkefølge!
  • Elevene skal nå vurdere hvor disse ordene hører til og skrive dem under riktig kategori.
  • Inndelingen blir rettet og diskutert i plenum.
  • Parene kan nå forsøke å sette sammen ordene slik som de tenker at originalteksten ser ut. Læreren viser deretter fasiten.
  • Til slutt kan parene «leke» videre med ordklassene og danne nye setninger ved å bruke alle eller noen av ordene fra utdraget.

Refleksjon og vurdering

  • Aktiviteten er tenkt hovedsakelig som en refleksjonsoppgave og ikke som vurdering. Det å jobbe med og snakke om språk i språkundervisningen er et positivt arbeid for elevene, og det vil hjelpe dem til å kunne uttrykke seg bedre på målspråket.

Idé og utarbeidelse

Natali Seguí Schimpke, © Fremmedspråksenteret

Dette tipset er hentet fra heftet Byggeplassen

Publisert 22. mars 2021 08:19 - Sist endret 22. mars 2021 11:34