Kort beskrivelse
I følgende undervisningopplegg engasjeres elevene i det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring. Opplegget tar utgangspunkt i en video som gjenspeiler hverdagen til en tenåring, hennes håp, drømmer, innsats og frustrasjoner.
Sentralt i opplegget står det å gi elevene et repertoar av vokabular som skal hjelpe dem til å sette ord på personlige og praktiske utfordringer tilknyttet forbruk og personlig økonomi. For å gjøre dette enklere har vi delt opplegget i følgende deler: før visualisering, under visualisering og etter visualisering.
Kompetansemål i LK20
- muntlig forklare faglig relevante emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant
- samtale i en rekke dagligdagse situasjoner om kjente og faglig relevante emner
- skrive ulike teksttyper om personlige og faglig relevante emner, og uttrykke og begrunne egne meninger, med og uten hjelpemidler
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. I dette opplegget fokuserer vi på å aktivisere elevene gjennom varierte aktiviteter som skal bidra til at de kan uttrykke seg om følelser og tiltak knyttet til forbruk og personlig økonomi.
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- forstå ulike ord og uttrykk knyttet til følelser samt forbruk og personlig økonomi
- uttrykke seg om andres eller egne følelser og tiltak knyttet til samme tema muntlig og skriftlig
Ressurser
- Preguntas y respuestas
- Bingo: ¿quién hace qué?
- La palabra intrusa
- Biopoesía
- Video: https://youtu.be/fUEZCeDm7v4
Forberedelser
Skrive ut vedleggene fra Ressurser.
Gjennomgå med elevene bruk av «futuro simple» for å uttrykke forutsigelser samt bruk av «condicional» for å uttrykke mening og hypoteser på spansk.
Plan for opplegget
FØR VISUALISERING
1. Preguntas y respuestas
Læreren forklarer først bruken av spørreord med fokus på ordstilling i spørsmål og svar. Deretter vises skjermdumpen fra videoen (ressurs nr. 1) og elevene oppmuntres til å bruke spørreord på målspråket når de formulerer spørsmål til bildet. Elevene og læreren kan sammen svare på spørsmålene som stilles. Aktiviteten egner seg til å repetere kjent vokabular som for eksempel klær og utseende samt til å introdusere nye følelsesuttrykk. Bruk gjerne «følelsessirkelen» (s. 2) som ekstra språklig input.
Samme spørreord kan brukes flere ganger.
2. Bingo: ¿quién hace qué?
Hver elev får utdelt et bingobrett (ressurs nr.2) og det språklige og grammatiske innholdet gjennomgås. Elevene skal så gå rundt i klasserommet og stille spørsmål til hverandre med utgangspunkt i påstandene på bingobrettene. Dersom en medelev svarer bekreftende på et spørsmål, noteres navnet til vedkommende i det aktuelle feltet. Spørsmålene må fordeles på så mange medelever som mulig. Eleven først som fyller ut alle feltene, roper «bingo!». Til slutt legges det til rette for en gjennomgang med ytterligere aktivering av målspråket i plenum.
UNDER VISUALISERING:
3. La palabra intrusa.
Elevene blir presentert for et utvalg bilder (ressurs nr. 3). som illustrerer innholdskomponenter i videoen. I hver rad er det ett bilde som ikke passer inn – elevene skal identifisere hvilket mens de ser mesteparten av videoen (avspillingen stoppes ved tiden 04:05 minutter).
Vis gjerne til følelsessirkelen (side 2 ressurs nr. 1) for en repetisjon av ord som uttrykker følelser.
4. El paseo de los susurros
Bildet der videoen ble stoppet (04:05 minutter), viser jenta sin reaksjon på at det er annen person som også er interessert i å kjøpe gitaren hun ønsker seg. Læreren presenterer denne situasjonen for klassen og ber elevene å stille seg opp på to rekker med ansiktene vendt mot hverandre – som en allé. De får tid til å tenke ut et mulig svar på følgende spørsmål: "¿Qué crees que hará ahora la niña?". En frivillig elev går gjennom alléen mens han/hun lytter til medelevenes forslag etter hvert som han/hun passerer dem. Ved enden av alléen snur eleven seg og går samme vei tilbake for å høre samme forslagene en gang til. Til slutt må eleven velge det svaret han/hun likte best. Eventuelt kan klassen involveres i en diskusjon – "¿haríais lo mismo los demás? ".
Ved mange elever i klassen kan to elever gå sammen gjennom alléen.
Målet med aktiviteten er at elevene også skal kunne øve på bruk av «futuro simple» for å uttrykke forutsigelser samt bruk av «condicional» for å uttrykke mening og hypoteser på spansk.
ETTER VISUALISERING
5. Biopoesía
Biodikt er en aktivitet som egner seg for enklere skriftlig bearbeiding av informasjon om personer og deres liv. Elevene fyller ut poesi-malen fra ressurs nr. 4. Dette kan resultere i fine poetiske produkter med detaljer om en persons personlighetstrekk og ambisjoner – dvs. et personportrett i ord.
Idé og utarbeiding
Natali Seguí Schimpke, © Fremmedspråksenteret