Presentaciones

Nivå I
Tema: Personbeskrivelse
Tid: ca. 90 mimnutter

Kort beskrivelse

Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en lyttetekst for spansk nivå I (Presentaciones, nr. 12) hvor fire personer presenterer seg og snakker om hva de liker. Opplegget er bygget opp rundt lyttefasene før, under og etter. Målet er at elevene blir kjent med vokabularet som brukes i lytteteksten og at de blir tryggere i bruken av verbet gustar på spansk.

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • videreformidle informasjonen (muntlig og skriftlig) fra lytteteksten
  • bruke et ordforråd som dekker adjektiv og substantiv i forbindelse med personbeskrivelse
  • gi uttrykk for hva andre personer og de selv liker / ikke liker ved bruk av verbet gustar på spansk (muntlig og skriftlig)

Kompetansemål

  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
  • skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler

Ressurser

Lenker/Vedlegg

Forberedelser

Ta med gjerne øretelefoner slik at elevene kan høre på lydfilen selv.

Plan for opplegget

- Før lytting -

Lærer presenterer læringsmål og tema og informerer om at de på ulike måter skal jobbe med en lyttetekst om fire personer som beskriver seg selv og snakker om sine interesser.

  1. Elevene kan begynne med å jobbe med adjektivene i Quizlet.
  2. Så kan de se på videoen med forklaring av verbet gustar.
  3. Deretter skal de jobbe med vedlegget nr. 1: combina dibujo y expresión. Oppgaven fokuserer på ord for ulike interesser. Elevene skal koble sammen riktig bilde og ord med riktig bruk av verbet gustar
  4. For å jobbe videre med verbet gustar kan man gjennomføre aktiviteten La mentira (bløff). Dette er en aktivitet hvor elevene først skriftlig (individuelt), så muntlig (i plenum) skal trene på strukturen jeg liker/jeg liker ikke på spansk. Bløff-aktiviteten foregår på følgende måte:​​​​​​
    • Hver elev skriver ned tre setninger om hva han/hun liker/ikke liker uten å vise de til noen. To av setningene skal være sanne påstander mens én setning skal være løgn. Læreren veileder underveis slik at setningene blir riktige.
    • Deretter deles klassen i grupper på 4-6 elever. Etter tur presenterer elevene sine tre påstander muntlig (er det mange elever, kan hver gruppe velge én elev som sier sine tre setninger).
    • Alle gruppene, bortsett fra gruppen til den som presenterer, skal gjette hvilken setning som er løgn.
    • Når gruppene har sagt sitt forslag avsløres det hva som er «bløff». Alle gruppene som gjetter riktig får ett poeng. Hvis ingen gjetter riktig er det den som presenterte som skaffer et poeng til sitt lag. Gruppen med flest poeng vinner.
  5. Vedlegg 2: descripción física kan vises på lerret for en muntlig aktivitet i plenum. Elevene skal bruke ordene som er angitt i vedlegget til å beskrive de to avbildede personene. I tillegg må elevene bøye verbene tener og ser i 3. person entall. Tilbakemelding gis fortløpende.

- Under lytting -

  1. Elevene får utdelt vedlegg nr. 3: comprensión auditiva. Ev. spørsmål tas opp før elevene begynner å høre på lydfilen Presentaciones. Mens elevene hører på lydfilen skal de forsøke å svare på oppgavene i vedlegget nr. 3. Svarene deles i plenum.

- Etter lytting -

  1. Elevene får utdelt vedlegg nr. 4: Quién es quién. Dette er et spill der elevene skal muntlig ta i bruk alt ordforrådet og grammatikken de har jobbet med i dette opplegget i fasene før og under lytting.

Spilleregler:

  • Elevene jobber i par, og hver av dem har en kopi av arket.
  • Begge spillerne velger seg én person fra spillebrettet uten å røpe hvem.
  • Én av spillerne starter ved å stille ett ja/nei-spørsmål for å komme fram til personen den andre spilleren har valgt. Det kan være om hårfarge, øyefarge, kroppsbygning eller interesser.
  • Den andre spilleren svarer med et «ja» eller et «nei».
  • Spiller nr. 1 eliminerer personer etter hvert som de ikke passer med beskrivelsen.
  • Etter hvert spørsmål bytter man tur.Den første som vet hvem personen er vinner.
  • Elevene kan gjerne ta flere runder for å trene ytterligere på ordforrådet. 
  • For å eliminere personene som ikke passer med beskrivelsen kan man gjerne laminere spillbrettene og bruke utviskbare tusjer og eliminere personer ved fysisk å markere hvilke personer som ikke er aktuelle.
  1. Elevene får utdelt veddlegg nr. 5: escribir. Denne skriveoppgaven kan brukes for grundigere skriftlig tilbakemelding med eller uten karakter.

Idé og utarbeidelse

Natali Seguí Schimpke, © Fremmedspråksenteret

Publisert 4. feb. 2020 14:52 - Sist endret 13. juni 2024 09:38