Kort beskrivelse
Elevene får en plakat som de må fylle ut med relevant informasjon for deretter å formidle denne informasjonen muntlig, både om seg selv og om sine medelever. Elevene skal kunne bruke stikkord.
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- tolke andres stikkord for så å lage fullstendige og korrekte setninger og formidle disse muntlig. Riktig bruk av pronomen og eiendomsord står også i fokus.
Kjerneelementer
- Kommunikasjon: Elevene skal kunne kommunisere hensiktsmessig muntlig med utgangspunkt i stikkord.
- Interkulturell kompetanse: Elevene skal bli kjent med andre kulturer (alt avhengig av innholdet i plakatene) og utvikle nysgjerrighet og forståelse ovenfor andre medelever.
Kompetansemål i LK20
-
Lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle sakerlig forklare faglig relevante emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant.
-
Skrive ulike teksttyper om personlige og faglig relevante emner, og uttrykke og begrunne egne meninger, med og uten hjelpemidler.
Tverrfaglige temaer
-
Demokrati og medborgerskap: Elevene skal få innsikt i andres interesser og meninger og respektere disse.
Ressurser / Vedlegg
- Plakat - Así soy yo (PDF)
Plan for opplegget
- Elevene får en plakat hver og fyller denne ut med informasjonen som kreves. Elevene bruker kun stikkord.
- Elevene bytter plakaten med en medelev. Begge gjør seg kjent med informasjonen og forebereder seg på å kunne videreformidle informasjonen muntlig med fullstendige setninger.
- Plakatene kan henges på veggen.
Kilder
- Ikoner fra Word
- Ansikter: Imagen de Please Don't sell My Artwork AS IS en Pixabay
- Mundo: Imagen de Augusto Ordóñez en Pixabay.png
- Hefte: Imagen de Angel Paredes Aldrete en Pixabay .png
Idé og utarbeidelse
Natali Seguí Schimpke, © Fremmedspråksenteret