Den første timen

I denne filmen møter vi en gruppe elever som skal ha sin første time i fransk. Det overordnede målet med opplegget er å gi elevene deres første «språkbad» i fransk og motivere dem til å ta i bruk den forhåndskunnskapen de har i og om fransk.

Fremmedspråk og engelsk - Første time from Fremmedspråksenteret on Vimeo.

  • Lærer: Inger Langseth
  • Skole: Brundalen vgs, Trondheim
  • Lengde: 19.43 min
  • Last ned infoark (pdf)

Læreren innleder med å presentere seg selv på målspråket og forteller så kort om hva som skal skje i timen: De skal snakke fransk! For å skape en mer uformell setting for den første muntlige aktiviteten gir læreren elevene beskjed om å stille seg i en sirkel i midten av klasserommet. Alle instrukser gis på fransk.

Den muntlige øvelsen går ut på at elevene etter tur tar et skritt inn i sirkelen og gjentar det læreren sier. Øvelsen bygges hele tiden ut, fra å skulle si navnet sitt til etter hvert å skulle føre en minidialog på fransk. Det fokuseres både på uttale, lytteforståelse og formidling av enkle setninger på målspråket. For å oppnå en god og naturlig uttale kan det være avgjørende å lære uttalen av ordet først, før man får se skriftbildet. Gjennom å repetere og gjenta, hver gang med en litt annen vinkling, oppnår man en forsterking av det lærte.

Elevene skal også gjøre en annen muntlig øvelse: De skal lære et fransk dikt utenat. Læreren innleder med å framføre diktet med understøttende kroppsspråk og mimikk. Så framsier elevene diktet med bevegelser sammen med læreren.

I første omgang er det uttalen og rytmen i språket som er det sentrale, derfor venter læreren med å gjennomgå innholdet i diktet. Valget av dikt er også bevisst, da det inneholder mange transparente ord. Etter hvert som elevene klarer å framsi diktet, rettes oppmerksomheten mot diktets betydning.

I begynnelsen av fremmedspråkopplæringen er det viktig å bruke språket så mye som mulig. Elevene trenger ikke å forstå alt, men de må utvikle strategier for å forstå hovedinnholdet i det de hører og leser.

Det å gå ut av sin første time og kunne si noen enkle setninger om seg selv på fremmedspråket og i tillegg kanskje framføre et dikt vil være ganske stort for en nybegynner. En slik prestasjon vil forhåpentlig gi motivasjon for videre læring.

Spørsmål til diskusjon

  • Hvordan ville du lagt opp den aller første timen i fremmedspråk?
  • Hvilke aktiviteter og strategier er det viktig å ta i bruk i begynneropplæringen?
  • Hvordan skaper man en atmosfære hvor elevene tør å bruke målspråket aktivt?

Ressurser

«Å snakke et fremmedspråk er å kle seg naken …» av Inger Langseth (2008): Språkfag 2. Idéhefter for lærere. Tapir Akademisk Forlag

«Praktisk tilnærming i fremmedspråkundervisningen» av Gunn Elin Heimark i Fremmedspråksenterets publikasjonsserie nr. 10

«Locolandia – et rollespill for språklæring» av Inger Olsbu og Alejandro Huidobro Goya i Språk og språkundervisning nr. 2/2006

Om den muntlige ferdigheten i Den europeiske språkpermen

Publisert 31. jan. 2020 12:35 - Sist endret 31. jan. 2020 12:39