Черная молния, Игорь Пронин (Sort lyn)

Trinn: nivå II/III. Emne: Russisk fantasisjanger i litteratur og i filmer. Жанр "фантастика" в русской литературе и кино. Tid: 3-4 dobbeltøkter.

Kompetansemål

Språklæring

  • anvende kunnskaper om ord, setningsoppbygging, tekstbinding og språkbruk for å forbedre eget språk

Kommunikasjon

  • forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere

Språk, kultur og samfunn

  • formidle kunnskap om tradisjoner, skikker og levemåter i målspråkområdet
  • diskutere egen oppfatning av samfunnsmessige og kulturelle likheter samt ulikheter som kan være til hinder for forståelse, respekt og kommunikasjon med kulturen i målspråksområdet
  • diskutere flerkulturelle forhold i målspråkområdet, reflektere over kulturforskjeller og vise forståelse i møte med andre kulturer 

Læringsmål

  • Språklæring
    Grammatikk: Lære gerundier for dermed å forbedre språkbruken og kunne variere språket.
  • Kommunikasjon
    Samtale om lesevaner, sjangere, familieliv, mat, likheter/ulikheter mellom familieliv her og i Russland.
  • Språk, kultur og samfunn
    Lese og forstå en russisk tekst. Målet kan være at elevene får lyst til å lese hele romanen / se filmen.

Ressurser

Internettsider

Forberedelser

  • Sidene fra boka som dette opplegget er basert på, er skannet og lagt til som vedlegg. Ozon leverer boka på ca. én uke. Bok pluss levering kommer på ca. kr 100.
  • Romanen og filmen handler om en ung student i Moskva som får en gammel Volga av faren sin. Bilen viser seg å ha evner utenom det vanlige. Boka og romanen er innenfor sjangeren "Фантастика". 
  • Se undersøkelse om lesevaner i Argumenty i fakty. Der havner denne sjangeren høyt oppe på listen.
  • Utdraget som er brukt i dette opplegget, er tatt fra begynnelsen av kapittel 2 i boka, der vi treffer hovedpersonen Dimas familie.

Plan for opplegget

For å gi elevene en forsmak og motivere dem til å lese romanen kan man for eksempel vise dem utdrag fra filmen på YouTube. Utdraget fra romanen er relativt greit for dem å forstå. Dette opplegget foreslår følgende aktiviteter:

Før lesing

Aktiviteter etter lesing

Evaluering og vurdering

Muntlig evaluering på grunnlag av svar på spørsmål til teksten.

Oppfølging

Lese andre utdrag fra romanen, ev hele romanen/se filmen.
Jobbe med gerundium av refleksive verb (vedlegg 3).

Kommentarer

Av erfaring ble klipp fra filmen på YouTube godt mottatt av elever.

Idé og utarbeiding

Randi Jernberg Thune, Kongsbakken vgs (Tromsø), © Fremmedspråksenteret

Publisert 2. feb. 2020 13:15 - Sist endret 25. jan. 2021 12:06