Kompetansemål
Språklæring
- utforske likheter og ulikheter mellom morsmålet og målspråket
Kommunikasjon
- bruke hensiktsmessige og varierte språkstrukturer og et variert ordforråd muntlig og skriftlig
- gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig
- tilpasse språket til formelle og uformelle kommunikasjonssituasjoner
- anvende Internett og digitale verktøy i kommunikasjon med morsmålsbrukere og andre brukere av språket
Språk, kultur og samfunn
- formidle kunnskap om tradisjoner, skikker og levemåter i målspråkområdet
- sammenligne og kommunisere om språk i Norge og i målspråksområdet
Læringsmål
- Kunne lese og forstå en autentisk russisk tekst.
- Diskutere personer, handling, Internettkultur, samt tema Internett, chat, PC-bruk.
- Lære nye gloser, grammatikk
- Skrive en e-post/en blogg
Ressurser
Internettsider
- Teksten "Смерть в чате" kan lastes ned her
- Russisk sjargongordbok
- Opprette en blogg på Livejournal (Живой журнал)
Plan for opplegget
Del 1
Diskusjon og lesing
- Starte timen med brainstorming.
Lage tankekart for å friske opp gloser elever kan fra før, notere ned nye gloser rundt temaene PC, chat, Internett. Se vedlegg 1 (forslag til gloser) - Lese halve teksten til setningen Чай будешь пить?
Sjekke gloser på jargon.ru - Diskusjon med elever: Hva som skal skje videre?
- Lese teksten ferdig
- Spørsmål til teksten (se vedlegg 2)
Grammatikk - Jobbe med bøyning av refleksive verb чатиться, общаться, стесняться, возвращаться i presens, diskutere hvordan disse brukes i teksten.
Finne bevegelsesverb og verbformer i imperativ i teksten og diskutere grammatiske strukturer og bruk i teksten.
Skriftlig og muntlig kommunikasjon
Se vedlegg 3 - Øve på å skrive ned elektroniske adresser, bruk av точка, собака.
- Skriv en e-post
- Hva snakker du om med dine virtuelle venner? (diskusjon)
- Rollespill.
Del 2
Opprette en blogg på Livejournal Живой журнал.
Fortelle om egne nettvaner.
Del 3
Presentere for klassen tilbakemeldinger som elever får i bloggen.
Evaluering og vurdering
Muntlig aktivitet i timen kan vurderes.
Elevene kan skrive en kort tekst på russisk om hva de lærte av opplegget. Se forslag til prøve nedenfor.
Idé og utarbeiding
Randi Jernberg-Thune, Kongsbakken vgs (Tromsø), © Fremmedspråksenteret