Ирина Денежкина "Смерть в чате"

Trinn: nivå III. Emne: Internett, PC, chat. Tid: 5 timer/uke.

Kompetansemål

Språklæring

  • utforske likheter og ulikheter mellom morsmålet og målspråket

Kommunikasjon

  • bruke hensiktsmessige og varierte språkstrukturer og et variert ordforråd muntlig og skriftlig
  • gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig
  • tilpasse språket til formelle og uformelle kommunikasjonssituasjoner
  • anvende Internett og digitale verktøy i kommunikasjon med morsmålsbrukere og andre brukere av språket

Språk, kultur og samfunn

  • formidle kunnskap om tradisjoner, skikker og levemåter i målspråkområdet
  • sammenligne og kommunisere om språk i Norge og i målspråksområdet

Læringsmål

  • Kunne lese og forstå en autentisk russisk tekst.
  • Diskutere personer, handling, Internettkultur, samt tema Internett, chat, PC-bruk.
  • Lære nye gloser, grammatikk
  • Skrive en e-post/en blogg

Ressurser

Internettsider

Plan for opplegget

Del 1

Diskusjon og lesing

  1. Starte timen med brainstorming.
    Lage tankekart for å friske opp gloser elever kan fra før, notere ned nye gloser rundt temaene PC, chat, Internett. Se vedlegg 1 (forslag til gloser)
  2. Lese halve teksten til setningen Чай будешь пить?
    Sjekke gloser på jargon.ru
  3. Diskusjon med elever: Hva som skal skje videre?
  4. Lese teksten ferdig
  5. Spørsmål til teksten (se vedlegg 2)

    Grammatikk
  6. Jobbe med bøyning av refleksive verb чатиться, общаться, стесняться, возвращаться i presens, diskutere hvordan disse brukes i teksten.
    Finne bevegelsesverb og verbformer i imperativ i teksten og diskutere grammatiske strukturer og bruk i teksten.
    Skriftlig og muntlig kommunikasjon 
    Se vedlegg 3
  7. Øve på å skrive ned elektroniske adresser, bruk av точкасобака.
  8. Skriv en e-post
  9. Hva snakker du om med dine virtuelle venner? (diskusjon)
  10. Rollespill.

Del 2

Opprette en blogg på Livejournal Живой журнал.
Fortelle om egne nettvaner.

Del 3

Presentere for klassen tilbakemeldinger som elever får i bloggen.

Evaluering og vurdering

Muntlig aktivitet i timen kan vurderes.
Elevene kan skrive en kort tekst på russisk om hva de lærte av opplegget. Se forslag til prøve nedenfor.

Idé og utarbeiding

Randi Jernberg-Thune, Kongsbakken vgs (Tromsø), © Fremmedspråksenteret

Publisert 2. feb. 2020 14:29 - Sist endret 25. jan. 2021 12:13