Kompetansemål
Opplegget kan brukes på alle nivå.
Her foreslår vi kompetansemål på nivå III
Språklæring
- anvende kunnskaper om ord, setningsoppbygging, tekstbinding og språkbruk for å forbedre eget språk
Kommunikasjon
- bruke språket med god uttale og variert intonasjon
- gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig
Språk, kultur og samfunn
- formidle opplevelser knyttet til estetikk og kulturformer og analysere innhold og form i litteratur, film, musikk, kunst og andre kulturformer
Læringsmål
Lære adjektiv ved å beskrive de ulike karakterene i Peter og Ulven, gjenfortelle eventyret og lære om den russiske komponisten Prokofiev.
Ressurser
Internettsider
- Se filmen på YouTube (engelsk versjon, to deler ca 15 min.)
- Russisk versjon på YouTube
- Oscarvinnende produksjon
- Her kan musikken lastes ned
- Om Peter og ulven
- Om Peter og ulven på russisk
- Ressursside for lærer. På denne siden finner man musikkstykker fra filmen som kan spilles av på forskjellige instrumenter
Forberedelser
Læreren bør selv tenke over hvilke adjektiv som best beskriver de ulike skikkelsene i eventyret. Filmen i flere versjoner, både på YouTube og på DVD.
Plan for opplegget
- Se filmen på YouTube/DVD.
- Hvilke adjektiver (прилагательное) beskriver de ulike karakterene i Peter og ulven? Summere opp på tavla. I klassen diskuterer vi hvilke adjektiv passer best.
Noen forslag til adjektiv:
Петя непослушный, храбрый, беззаботный
Волк голодный, страшный, злой
Птица весёлая, смешная
Кот хитрый,
Утка тупая, счастливая, причудливая
Дедушка строгий, мудрый, - Gjenfortelle eventyret muntlig på russisk basert på filmen og bruke så mange adjektiv som mulig. Begrunn svaret.
Trengs det hjelp for å få elevene til å snakke? Spill av instrumentene og spør "Кто это?" - Skrive kort "fact file" om Prokofiev ved hjelp av for eksempel Wikipedia. En enklere variant er å skrive noen "jeg vet"- setninger:
Я знаю, что... Прокофьев был знаменитым русским композитором. - Elevene legger glosene de lærer inn i Glosepuggern (applikasjon på Facebook). Søk på glosepuggern i søkefeltet på Facebook.
Evaluering og vurdering
Muntlig aktivitet i timen kan vurderes.
Elevene kan skrive en kort tekst på russisk om hva de lærte av opplegget. Se forslag til prøve nedenfor.
Oppfølging
Skriftlig prøve: Skriv et brev til en russisk venn og fortell om eventyret, musikken, komponisten og om ditt personlige inntrykk av stykket.
Kommentarer
Prokofiev sa at stykket var en gave til Moskvas barn. I ettertid har det blitt en gave til alle verdens barn.
Kommentarer fra læreren
"Jeg viste elevene den engelske versjonen først. Deretter jobbet vi med adjektiv som kunne brukes for å beskrive de ulike karakterene. Elevene skrev inn glosene de lærte i "Glosepuggern" (applikasjon på Facebook). Etterpå så vi den russiske versjonen, summerte opp innholdet i eventyret og adjektivene vi ville bruke for å beskrive Peter, bestefaren og dyrene. Til slutt skrev elevene sammendrag av eventyret samt noen setninger om Prokofiev. Til slutt tok vi det muntlig enda en gang."
Kommentarer fra elevene
Kommentarene fra elevene var at de var glade for at vi tok den engelske varianten først, slik at de ble kjent med eventyret uten språkproblemer. De syntes det var et morsomt å jobbe med opplegget ut fra en tegnefilm. Sist, men ikke minst, var de stolte over å være i stand til å gjenkjenne et musikkstykke av en russisk komponist. De syntes det var litt utfordrende å skrive sammendrag, men resultatet ble bra!
Idé og utarbeiding
Randi Jernberg Thune, Kongsbakken vgs (Tromsø), © Fremmedspråksenteret