Kompetansemål
Språklæring
- utforske likheter og ulikheter mellom morsmålet og målspråket
Kommunikasjon
- delta i spontane samtaler og diskusjoner
- fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig
- forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere
- skrive sammenhengende og godt strukturerte tekster i ulike sjangere
Språk, kultur og samfunn
- diskutere flerkulturelle forhold i målspråkområdet, reflektere over kulturforskjeller og vise forståelse i møte med andre kulturer
Læringsmål
Lære mer om påskefeiring i Russland, diskutere likheter og ulikheter mellom norske og russiske påsketradisjoner
Ressurser
Internettsider
- Påske i Norge
- Her kan lærere og elever hente informasjon om Ortodoks Påske og se på bilder
- Александр Куприн "Пасхальные яйца"
- Om lesing med rollekort. Rollekort finner man her
- Православная Пасха
- Enkelt og brukervennlig lydprogram Mp3MyMp3
Forberedelser
- Læreren lager kopier av tekstene.
- Læreren leser inn teksten og lager en lydfil ved bruk av et lydprogram Mp3MyMp3. Steg for steg beskrivelse av dette programmet finnes her (mangler ny side)
Plan for opplegget
Del 1 - påskefeiring i Norge - tidsbruk: 1 time
1. Samtale i klassen
Как вы отмечаете Пасху?
Какие традиции вы любите больше всего?
Fint om læreren kan lage en PowerPoint-presentasjon og skriver de aktuelle glosene inn i presentasjonsarket på skjermen, for å gjøre det synlig for elevene. Gloselisten kan også lages ved siden av og deles ut til elevene.
2. Lyttetekst
"Пасха в Норвегии"
Lytte og fortsette samtalen om norsk påskefeiring, aktivisere vokabularet.
Her har læreren muligheter: lese teksten høyt i klassen eller lage en lydfil (se Ressurser og Forberedelser)
3. Lytteoppgave til teksten (øve inn vokabularet)
Læreren kan ta i utgangspunkt lytteteksten og lage en lukeoppgave. Slik kan elever høre på teksten og fylle ut ord/uttrykk som mangler.
Mulighet for nivådifferensiering: Her kan læreren tilpasse oppgaven i fht. vanskelighetsgraden og /eller ha fokus på forskjellige grammatiske eller språklige aspekter (for eksempel øve på verb, substantiv, kasus osv).
Del 2 - påskefeiring i Russland - tidsbruk: 0,5 timer
Diskusjon, vokabularøving
1. Что вы знаете о православной Пасхе?
2. Bildefremvisning, gloser
Læreren kan lage presentasjonen selv, eller gi det i oppgave til elever.
Informasjon kan hentes fra paskha.ru
Del 3 - påskefeiring i Russland, tekstarbeid, lesing med rollekort - tidsbruk 3 timer
( Her Her kan du lese om lesing med rollekort)
1. Gjennomgang av nøkkelglosene i "Пасхальные яйца"
Forsøk på å forutsi handlingen i teksten gjennom ja/nei svar.
2. Lesing med rollekort
Rollekortene kan lastes ned her
Del 4 - grammatikk - tidsbruk: 1 time
1. Lesetekst
"Пасха в России"
Lese og svare på spørsmål til teksten - se vedlegg 4
2. Grammatikkoppgave til teksten "Пасха в России"
Læreren kan ta i utgangspunkt leseteksten og lage en lukeoppgave hvor elever fyller ut ord/uttrykk som mangler.
Mulighet for nivådifferensiering: Her kan læreren tilpasse oppgaven i vanskelighetsgraden og /eller ha fokus på forskjellige grammatiske eller språklige aspekter (for eksempel på verb, substantiv, kasus osv).
Del 5 - samtale - tidsbruk: 0,5 timer
1. Gruppearbeid
Vi spiller norske og russiske ungdommer som intervjuer hverandre om påskefeiring i sine hjemland
Del 6 - forfatterverksted - tidsbruk: 2 timer
1. Skrivekonkurranse
Vi skriver påskekrim på russisk
Evaluering og vurdering
Egenvurderingsskjema/ark.
Idé og utarbeiding
Liza Stepanova, Kirkenes kompetansesenter, © Fremmedspråksenteret