Påskefeiring på norsk og på russisk

Trinn: nivå III. Emne: Påsketradisjoner. Tid: ca. 5 timer.

Kompetansemål

Språklæring

  • utforske likheter og ulikheter mellom morsmålet og målspråket 

Kommunikasjon

  • delta i spontane samtaler og diskusjoner
  • fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig
  • forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere
  • skrive sammenhengende og godt strukturerte tekster i ulike sjangere

Språk, kultur og samfunn

  • diskutere flerkulturelle forhold i målspråkområdet, reflektere over kulturforskjeller og vise forståelse i møte med andre kulturer

Læringsmål

Lære mer om påskefeiring i Russland, diskutere likheter og ulikheter mellom norske og russiske påsketradisjoner

Ressurser

Internettsider

Forberedelser

  • Læreren lager kopier av tekstene.
  • Læreren leser inn teksten og lager en lydfil ved bruk av et lydprogram Mp3MyMp3. Steg for steg beskrivelse av dette programmet finnes her (mangler ny side)

Plan for opplegget

Del 1 - påskefeiring i Norge - tidsbruk: 1 time

1. Samtale i klassen

Как вы отмечаете Пасху?
Какие традиции вы любите больше всего?
Fint om læreren kan lage en PowerPoint-presentasjon og skriver de aktuelle glosene inn i presentasjonsarket på skjermen, for å gjøre det synlig for elevene. Gloselisten kan også lages ved siden av og deles ut til elevene.

2. Lyttetekst

"Пасха в Норвегии"
Lytte og fortsette samtalen om norsk påskefeiring, aktivisere vokabularet.
Her har læreren muligheter: lese teksten høyt i klassen eller lage en lydfil (se Ressurser og Forberedelser)

3. Lytteoppgave til teksten (øve inn vokabularet)

Læreren kan ta i utgangspunkt lytteteksten og lage en lukeoppgave. Slik kan elever høre på teksten og fylle ut ord/uttrykk som mangler.
Mulighet for nivådifferensiering: Her kan læreren tilpasse oppgaven i fht. vanskelighetsgraden og /eller ha fokus på forskjellige grammatiske eller språklige aspekter (for eksempel øve på verb, substantiv, kasus osv).

Del 2 - påskefeiring i Russland - tidsbruk: 0,5 timer

Diskusjon, vokabularøving

1. Что вы знаете о православной Пасхе?

2. Bildefremvisning, gloser
Læreren kan lage presentasjonen selv, eller gi det i oppgave til elever.
Informasjon kan hentes fra paskha.ru

Del 3 - påskefeiring i Russland, tekstarbeid, lesing med rollekort - tidsbruk 3 timer
Her Her kan du lese om lesing med rollekort)

1. Gjennomgang av nøkkelglosene i "Пасхальные яйца"
Forsøk på å forutsi handlingen i teksten gjennom ja/nei svar.

2. Lesing med rollekort
Rollekortene kan lastes ned her

Del 4 - grammatikk - tidsbruk: 1 time

1. Lesetekst
"Пасха в России"
Lese og svare på spørsmål til teksten - se vedlegg 4

2. Grammatikkoppgave til teksten "Пасха в России"
Læreren kan ta i utgangspunkt leseteksten og lage en lukeoppgave hvor elever fyller ut ord/uttrykk som mangler.
Mulighet for nivådifferensiering: Her kan læreren tilpasse oppgaven i vanskelighetsgraden og /eller ha fokus på forskjellige grammatiske eller språklige aspekter (for eksempel på verb, substantiv, kasus osv).

Del 5 - samtale - tidsbruk: 0,5 timer

1. Gruppearbeid
Vi spiller norske og russiske ungdommer som intervjuer hverandre om påskefeiring i sine hjemland

Del 6 - forfatterverksted - tidsbruk: 2 timer

1. Skrivekonkurranse
Vi skriver påskekrim på russisk

Evaluering og vurdering

Egenvurderingsskjema/ark.

Idé og utarbeiding

Liza Stepanova, Kirkenes kompetansesenter, © Fremmedspråksenteret

Publisert 2. feb. 2020 14:54 - Sist endret 25. jan. 2021 12:16