Kompetansemål
- forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere
- gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig
- formidle kunnskap om tradisjoner, skikker og levemåter i målspråkområdet
- formidle opplevelser knyttet til estetikk og kulturformer og analysere innhold og form i litteratur, film, musikk, kunst og andre kulturformer
Læringsmål
- lese og forstå en russisk tekst
- diskutere handling, personer, tema, innhold, holdninger, kulturforskjeller, forskjeller mellom by og land
- oppvekstvilkår, alderdom, holdninger til livet og døden
- lære nye gloser, grammatikk (se oppfølging)
- skrive om sine besteforeldre eller oldeforeldre
- sammenligne livet i Russland med livet i Norge
Ressurser
Internettsider
- Гвозди av Ljudmila Ulitskaja fra novellesamlingen Детство сорок девять med tegninger av Vladimir Ljubarov) Гвозди
- Ulitskajas hjemmeside
- Tegninger
- Ordbøker
- Grammatikkøvinger
Forberedelser
- Vedlegg 1: Spørsmål til teksten (PDF)
- Vedlegg 2: Gloser til teksten (PDF)
Plan for opplegget
Før vi leser novellen
- Lese om forfatteren på Ulitskajas hjemmeside
- Se på tegningene
Spørsmål til elevene
Se på tegningene.
- Hva tror dere novellen handler om?
- Hvilken tid er handlingen lagt til?
- Hva slags ord forbinder dere med den russiske landsbygda?
Novellen er relativt vanskelig fordi den nok inneholder en del ord elevene ikke har støtt på før. Spørsmålene til teksten vil forhåpentligvis hjelpe dem til å forstå innholdet. Det anbefales at man setter av rikelig med tid til gjennomgang av teksten.
Evaluering og vurdering
Gjennomgående muntlig evaluering ved lesing og svar på spørsmål. Skriftlige oppgaver bør også gis.
For eksempel:
- Напишите краткое резюме рассказа по-русски.
- Серёжа пишет родителям письмо, в котором о рассказывает о жизни в деревне.
Eller svar skriftlig på spørsmålene til teksten. Elevene kan også lage spørsmål selv til teksten.
Spørsmål til elevene
- Hva lærte du om livet på den russiske landsbygda av denne novellen? Hva var vanskelig å forstå?
- Hva er typisk russisk i fortellingen?
- Kan du fortelle om en episode/hendelse som du husker fra din egen barndom?
- De må gjerne svare på russisk
Oppfølging
Intervjue foreldre/besteforeldre om et barndomsminne og presentere skriftlig eller muntlig på russisk i klassen.
Grammatikkøvinger
- Gen.pl. i entall og flertall, spesielt
- Kollektive tallord
- Imperativ
- Ppp
Et eksempel: Elevene tar ansvaret for én side hver og lager en oversikt over alle substantiv som er brukt i genitiv pluralis. Etterpå settes de sammen i grupper på 2-3 og slår sammen sine oppdagelser.
Idé og utarbeiding
Randi Jernberg Thune, Kongsbakken vgs (Tromsø), © Fremmedspråksenteret