Гвозди novelle

Trinn: nivå III. Emne: Livet på den russiske landsbygda (i novelle av L. Ulitskaja "Гвозди") Русская деревенская жизнь (на примере новеллы Л. Улицкой "Гвозди") Tid: 3-4 dobbeløkter.

Kompetansemål

  • forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere
  • gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig
  • formidle kunnskap om tradisjoner, skikker og levemåter i målspråkområdet
  • formidle opplevelser knyttet til estetikk og kulturformer og analysere innhold og form i litteratur, film, musikk, kunst og andre kulturformer

Læringsmål

  •  lese og forstå en russisk tekst
  • diskutere handling, personer, tema, innhold, holdninger, kulturforskjeller, forskjeller mellom by og land
  • oppvekstvilkår, alderdom, holdninger til livet og døden
  • lære nye gloser, grammatikk (se oppfølging)
  • skrive om sine besteforeldre eller oldeforeldre
  • sammenligne livet i Russland med livet i Norge 

Ressurser

Internettsider

Forberedelser

Plan for opplegget

Før vi leser novellen

Spørsmål til elevene

Se på tegningene.

  • Hva tror dere novellen handler om?
  • Hvilken tid er handlingen lagt til?
  • Hva slags ord forbinder dere med den russiske landsbygda?

Novellen er relativt vanskelig fordi den nok inneholder en del ord elevene ikke har støtt på før. Spørsmålene til teksten vil forhåpentligvis hjelpe dem til å forstå innholdet. Det anbefales at man setter av rikelig med tid til gjennomgang av teksten.

Evaluering og vurdering

Gjennomgående muntlig evaluering ved lesing og svar på spørsmål. Skriftlige oppgaver bør også gis.

For eksempel:

  • Напишите краткое резюме рассказа по-русски.
  • Серёжа пишет родителям письмо, в котором о рассказывает о жизни в деревне.

Eller svar skriftlig på spørsmålene til teksten. Elevene kan også lage spørsmål selv til teksten.

Spørsmål til elevene

  • Hva lærte du om livet på den russiske landsbygda av denne novellen? Hva var vanskelig å forstå?
  • Hva er typisk russisk i fortellingen?
  • Kan du fortelle om en episode/hendelse som du husker fra din egen barndom?
  • De må gjerne svare på russisk

Oppfølging

Intervjue foreldre/besteforeldre om et barndomsminne og presentere skriftlig eller muntlig på russisk i klassen.

Grammatikkøvinger

  • Gen.pl. i entall og flertall, spesielt
  • Kollektive tallord
  • Imperativ
  • Ppp

Et eksempel: Elevene tar ansvaret for én side hver og lager en oversikt over alle substantiv som er brukt i genitiv pluralis. Etterpå settes de sammen i grupper på 2-3 og slår sammen sine oppdagelser.

Idé og utarbeiding

Randi Jernberg Thune, Kongsbakken vgs (Tromsø), © Fremmedspråksenteret

Publisert 2. feb. 2020 11:52 - Sist endret 12. mars 2021 10:50