Kompetansemål
Språklæring
- anvende kunnskaper om ord, setningsoppbygging, tekstbinding og språkbruk for å forbedre eget språk
Kommunikasjon
- skrive sammenhengende og godt strukturerte tekster i ulike sjangere
- bruke hensiktsmessige lese-, lytte-, tale- og skrivestrategier
- forstå og bruke språket for å uttrykke tall og størrelser samt forstå beregninger og grafiske fremstillinger i hverdagslige sammenhenger
Språk, kultur og samfunn
- formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i språkområdene
Læringsmål
- Bruke autentiske tekster, historie, digitale verktøy, formidle innhold i film i sammenhengende tekst.
- Lære om blokaden og Russland under annen verdenskrig med en litt personlig vri.
- Skrive et lite biodikt om Tanja Savicheva ved hjelp av Wikipedia, ev."Jeg vet"-setninger (muntlig vurdering).
- Grammatikk: Refleksive verb i preteritum, lære å si årstall og datoer på russisk.
- Se film og skrive om filmen (skriftlig vurdering).
- Elevene blir kjent med skjebnen til en russisk jente og hennes familie under blokaden ved å lese teksten om Tanja Savicheva (Таня Савичева).
- Filmen "Leningrad" gir et usminket bilde av resultatene av blokaden og innbyggernes kamp for å overleve.
Ressurser
Internettsider
- Hvem var Tanja Savicheva?
- Hva er biodikt?
- Hvordan skrive biodikt?
- Materiale om Tanja Savicheva til biodikt
- Filmen "Leningrad"
Forberedelser
Filmen kan kjøpes hos CDON.N
Plan for opplegget
Forarbeid for eleven
Elevene skal sette seg inn i temaet "Russland under annen verdenskrig" ved å svare på spørsmål (vedlegg 1). Elevene kan gjerne først skrive svar på norsk, deretter korte svar på følgende spørsmål på russisk.
Aktiviteter
- Svare på spørsmålene på russisk
- Felleslesing: Hvem var Tanja Savicheva?
- Elevene skriver biodikt (eller "Jeg vet"-setninger) om Tanja ved hjelp av denne siden og presenterer muntlig i grupper.
Hva er biodikt?
Differensiering
En enklere variant er å skrive 10 "Jeg vet-setninger" om Tanja.
- Se filmen "Leningrad" (2009, 1t.50 min). Kan kjøpes her: CDON.NO
- Elevene skriver en tekst om hva filmen handlet om og om hva de har lært av opplegget.
Evaluering og vurdering
- Elevene kan vurderes muntlig når de svarer på spørsmålene, og når de leser opp biodiktene sine.
- Skriftlig vurdering på teksten om filmen. Forslag:
Напишите реферат фильма по-русски.
Skriv et filmreferat på ca. 10 setninger av "Leningrad". Avslutt med "Мне понравился/не понравился этот фильм, потому что" – her skriver du helst noe om hva du lærte om krigen i Russland, blokaden og enkeltskjebner.
Idé og utarbeiding
Randi Jernberg Thune, Kongsbakken vgs (Tromsø), © Fremmedspråksenteret