Blokaden av Leningrad under 2.verdenskrig

Trinn: nivå III. Emne: Russisk krigshistorie. Tid: Hjemmelekse + fagdag (5 timer) + 2 timers skriftlig prøve.

Kompetansemål

Språklæring

  • anvende kunnskaper om ord, setningsoppbygging, tekstbinding og språkbruk for å forbedre eget språk

Kommunikasjon

  • skrive sammenhengende og godt strukturerte tekster i ulike sjangere
  • bruke hensiktsmessige lese-, lytte-, tale- og skrivestrategier
  • forstå og bruke språket for å uttrykke tall og størrelser samt forstå beregninger og grafiske fremstillinger i hverdagslige sammenhenger

Språk, kultur og samfunn

  • formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i språkområdene

Læringsmål

  • Bruke autentiske tekster, historie, digitale verktøy, formidle innhold i film i sammenhengende tekst.
  • Lære om blokaden og Russland under annen verdenskrig med en litt personlig vri.
  • Skrive et lite biodikt om Tanja Savicheva ved hjelp av Wikipedia, ev."Jeg vet"-setninger (muntlig vurdering).
  • Grammatikk: Refleksive verb i preteritum, lære å si årstall og datoer på russisk.
  • Se film og skrive om filmen (skriftlig vurdering).
  • Elevene blir kjent med skjebnen til en russisk jente og hennes familie under blokaden ved å lese teksten om Tanja Savicheva (Таня Савичева).
  • Filmen "Leningrad" gir et usminket bilde av resultatene av blokaden og innbyggernes kamp for å overleve.

Ressurser

Internettsider

Forberedelser

Filmen kan kjøpes hos CDON.N

Plan for opplegget

Forarbeid for eleven

Elevene skal sette seg inn i temaet "Russland under annen verdenskrig" ved å svare på spørsmål (vedlegg 1). Elevene kan gjerne først skrive svar på norsk, deretter korte svar på følgende spørsmål på russisk.

Aktiviteter

  1. Svare på spørsmålene på russisk
  2. Felleslesing: Hvem var Tanja Savicheva?
  3. Elevene skriver biodikt (eller "Jeg vet"-setninger) om Tanja ved hjelp av denne siden og presenterer muntlig i grupper.

Hva er biodikt?

norsknettskole.no
daria.no 

Differensiering

En enklere variant er å skrive 10 "Jeg vet-setninger" om Tanja.

  1. Se filmen "Leningrad" (2009, 1t.50 min). Kan kjøpes her: CDON.NO
  2. Elevene skriver en tekst om hva filmen handlet om og om hva de har lært av opplegget.

Evaluering og vurdering

  • Elevene kan vurderes muntlig når de svarer på spørsmålene, og når de leser opp biodiktene sine.
  • Skriftlig vurdering på teksten om filmen. Forslag:
    Напишите реферат фильма по-русски.
    Skriv et filmreferat på ca. 10 setninger av "Leningrad". Avslutt med "Мне понравился/не понравился этот фильм, потому что" – her skriver du helst noe om hva du lærte om krigen i Russland, blokaden og enkeltskjebner.

Idé og utarbeiding

Randi Jernberg Thune, Kongsbakken vgs (Tromsø), © Fremmedspråksenteret

Publisert 2. feb. 2020 13:33 - Sist endret 25. jan. 2021 12:09